K Kalleknx skrev:
Om du mer än halverar med IVT AIR så är det väl rimligt att det blir än bättre med bergvärme. Känns som IVT AIR ligger väldigt nära bergvärme då?!
enligt dom siffrorna jag fått skiljer det 1000kwh mot en ren bergvärmepump .. men i mitt fall i investering 60-70.000 mer då jag måste borra igen och det pallar jag inte.
 
Nissens
K Kalleknx skrev:
Hej,

Vintern närmar sig:)

Ville mest kolla om det är några som genomfört ett byte från IVT495 och hur det gick samt vad resultatet blev? Sitter i samma sits naturligtvis.
Jag har en IVT495 Twin från 2004 som fortfarande fungerar riktigt bra. Jag har förstås rekat en ersättare och kommit fram till att en NIBE 1255 med en FLM borde vara en bra ersättare. Både funktionsmässigt och fysiskt ser den ut att bli riktigt bra.

Kanske har någon annan här synpunkter på det?
 
M M@ZE skrev:
enligt dom siffrorna jag fått skiljer det 1000kwh mot en ren bergvärmepump .. men i mitt fall i investering 60-70.000 mer då jag måste borra igen och det pallar jag inte.
Ok, inte mer alltså. Vart bor du i Sverige? Har motsvarande yta som du på 2 plan. Vad är det negativa med Air mer än ljudet och att en utomhusenhet rimligvis är en risk?
 
K Kalleknx skrev:
Ok, inte mer alltså. Vart bor du i Sverige? Har motsvarande yta som du på 2 plan. Vad är det negativa med Air mer än ljudet och att en utomhusenhet rimligvis är en risk?
Vad får du betala för IVT AIR ink installation?
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har en IVT495 Twin från 2004 som fortfarande fungerar riktigt bra. Jag har förstås rekat en ersättare och kommit fram till att en NIBE 1255 med en FLM borde vara en bra ersättare. Både funktionsmässigt och fysiskt ser den ut att bli riktigt bra.

Kanske har någon annan här synpunkter på det?
Har samma tanke men lång leveranstid på nibe och thermian verkar minst lika bra om inte bättre. Säkert samma saker..
 
K Kalleknx skrev:
Ok, inte mer alltså. Vart bor du i Sverige? Har motsvarande yta som du på 2 plan. Vad är det negativa med Air mer än ljudet och att en utomhusenhet rimligvis är en risk?
Jag vet faktiskt inte, jag är lite i akut läge, Bergvärme är uteslutet med mina 65m .. jag tror luft/vatten är nära Bergvärme i förbrukning men ren bergvärme är ju mer effektiv när det är riktigt kallt, vilket det nästan inte blir längre. Bor i Stockholm.
 
M M@ZE skrev:
Jag vet faktiskt inte, jag är lite i akut läge, Bergvärme är uteslutet med mina 65m .. jag tror luft/vatten är nära Bergvärme i förbrukning men ren bergvärme är ju mer effektiv när det är riktigt kallt, vilket det nästan inte blir längre. Bor i Stockholm.
Det som jag oroar mig för är ljudet....får väl försöka hitta en anläggning i närheten och åka ditt och lyssna:) Tack för tipset hur som helst, hade inte med det i mina spaningar tidigare.
 
K Kalleknx skrev:
Det som jag oroar mig för är ljudet....får väl försöka hitta en anläggning i närheten och åka ditt och lyssna:) Tack för tipset hur som helst, hade inte med det i mina spaningar tidigare.
Ljudet är ju utomhus .. det oroar jag mig inte så mkt om.
 
K Kalleknx skrev:
Vad får du betala för IVT AIR ink installation?
113.000 totalt med allt efter ROT
 
M M@ZE skrev:
113.000 totalt med allt efter ROT
OJ! Typ 80 papp i skillnad mot bergvärme. Tack för info!
 
K Kalleknx skrev:
OJ! Typ 80 papp i skillnad mot bergvärme. Tack för info!
Precis, svårt att räkna hem den extra investeringen. Men som sagt, hade min fungerat idag så hade jag väntat på Nibes S735 .. när den nu kommer.
 
M M@ZE skrev:
Precis, svårt att räkna hem den extra investeringen. Men som sagt, hade min fungerat idag så hade jag väntat på Nibes S735 .. när den nu kommer.
ok, vad är anledningen till det? Har de samma verkningsgrad? Slippa utomhusmodulen? Eller?
 
Nissens
M M@ZE skrev:
Ljudet är ju utomhus .. det oroar jag mig inte så mkt om.
Du är aldrig utomhus? Och du har inga grannar?
 
Nissens Nissens skrev:
Du är aldrig utomhus? Och du har inga grannar?
Klart att vi är och har även har grannar. Men det är inget flygplan som du ska ha på tomten direkt.
 
  • Gilla
Kalleknx
  • Laddar…
U
Nissens Nissens skrev:
Du är aldrig utomhus? Och du har inga grannar?
Dem låter ju mest på vintern och då är det väll ett mindre problem.
Vi har dessutom 60m till grannens gavel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.