Hej. Nu med de skenande elpriserna så har vi bytt avtal till ”timme för timme”-avtal istället för spotpris så vi mer kan styra vår elförbrukning till de billigare timmarna på dygnet.
Men en av den största eltjuven är VVB, (har också två barn som älskar att bada).
Så jag tänkta om man kunde be elektrikern koppla en plejd-styrd kontaktor till 3-fas kopplingen till VVB, så jag kan välja att bara ge den ström på natten när strömmen är billigare. Är det ok att göra detta? Var är det för nackdelar med att göra detta?
Jag har hört att vattnet måste alltid vara över 55 grader för att undvika legionella bakterier, stämmer detta?

Tack för input på min idé!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
B
värmepumper är ju inställda på att köra upp i 60 grader varannan vecka, eller varje vecka, så ingen fara med att slå av den.

sen gäller det ju att snåla med vattnet om du inte vill duscha kallt efter träningen på kvällen tex.. ;)
 
Om man inte förbrukar en massa varmvatten under dagtid, så blir besparingen relativt blygsam, men ställ termostaten på vvb på minst 65 grader så är det inga problem med legionella.
 
B Boan skrev:
värmepumper är ju inställda på att köra upp i 60 grader varannan vecka, eller varje vecka, så ingen fara med att slå av den.

sen gäller det ju att snåla med vattnet om du inte vill duscha kallt efter träningen på kvällen tex.. ;)
VVB är på 300 liter så det brukar räcka under dagen.
 
L lordi skrev:
Om man inte förbrukar en massa varmvatten under dagtid, så blir besparingen relativt blygsam, men ställ termostaten på vvb på minst 65 grader så är det inga problem med legionella.
Om den inte värmer under dagen kommer inte vattnet då vara svalare på kvällen?
 
B
300 l som värms 55c (t.ex. 10c till 65) så innehåller den 19kWh varmvatten. Det är med marginal mer än vad schablonmässigt familj på 4 normalt förbrukar per dag. Det borde alltså gå att köra 100% på nätterna och aldrig få slut på varmvatten dagtid. Men ska nån bada följt av några långduschar så lär det ta slut.

Om den tappar nån grad märks inte (för det hanterar blandningsventilen) och likaså blir det skiktning I tanken med kallvatten i botten sol stannar där tills beredaren är tömd på vv.

Om man förbrukar schablonmässigt runt 10kWh per dygn så blir det ganska kort payback tid på detta med dagens elpriser, med tanke på att det verkar vara ett par kr/kWh I diff mellan dag och natt.

Det funkar bra hos mig, men jag kör med shelly istället för plejd, och mäter även varmvattnet temp så man har lite mer koll. Men det är lite överkurs.
 
  • Gilla
Sabel och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
300 l som värms 55c (t.ex. 10c till 65) så innehåller den 19kWh varmvatten. Det är med marginal mer än vad schablonmässigt familj på 4 normalt förbrukar per dag. Det borde alltså gå att köra 100% på nätterna och aldrig få slut på varmvatten dagtid. Men ska nån bada följt av några långduschar så lär det ta slut.

Om den tappar nån grad märks inte (för det hanterar blandningsventilen) och likaså blir det skiktning I tanken med kallvatten i botten sol stannar där tills beredaren är tömd på vv.

Om man förbrukar schablonmässigt runt 10kWh per dygn så blir det ganska kort payback tid på detta med dagens elpriser, med tanke på att det verkar vara ett par kr/kWh I diff mellan dag och natt.

Det funkar bra hos mig, men jag kör med shelly istället för plejd, och mäter även varmvattnet temp så man har lite mer koll. Men det är lite överkurs.
Det låter ju bra. Men jag har Plejd till annat i huset så set blir att koppla in det på samma gateway. Blir väl att kontakta elektrikern nästa vecka då.
 
Sitter vvb i ett utrymme som inte behöver värmas så kan du även optimera tempen ner till 50grader men så det fortfarande räcker för ert dagliga användande då sparar du lite på tomgångsförlusterns.

Har du direktverkande värme i huset och vvb sitter i samma klimatskal så spelar det ingen roll
 
  • Gilla
Sabel
  • Laddar…
Så inget negativ med att göra på detta sättet då tänker jag?
 
Om hela släkten ska komma på besök så startas gärna vvb manuellt den dagen men annars nej.
Bara positiva saker
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.