Fundersam,
Kan jag sätta utedelens aggregat på vinden i vårat hus?
Vi bor i ett Älvsbyhus, modulhus där vinden är oinredd, bara takstolar på modulerna.
Min tanke är att göra någon slags ram med vibrations dämpare och sedan ställa utedelen på den. Dräneringen för kondens leder jag ner i tvättstugan under.
Luftpumpen kommer inte vara husets primära värmekälla utan mer som lite värme tillfälligt när ordinarie panna bara används för varmvatten i kran och cirkulationspumpen för radiatorerna är avstängd.
Lite feedback på min undran uppskattas.
Vänligen,
Peder
 
Helt uteslutet. Utedelen behöver fri tillgång till uteluft i obegränsad kvantitet.
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Nonamepeder Nonamepeder skrev:
Fundersam,
Kan jag sätta utedelens aggregat på vinden i vårat hus?
Vi bor i ett Älvsbyhus, modulhus där vinden är oinredd, bara takstolar på modulerna.
Min tanke är att göra någon slags ram med vibrations dämpare och sedan ställa utedelen på den. Dräneringen för kondens leder jag ner i tvättstugan under.
Luftpumpen kommer inte vara husets primära värmekälla utan mer som lite värme tillfälligt när ordinarie panna bara används för varmvatten i kran och cirkulationspumpen för radiatorerna är avstängd.
Lite feedback på min undran uppskattas.
Vänligen,
Peder
Du riskerar få mögel då beroende på årstid och hur länge du kör. En utedel använder stora volymer luft och kyler därmed ner vinden vilket ökar luftfuktigheten snabbare än den kan transporteras bort av ordinarie ventilation.
 
M Martin_ skrev:
Du riskerar få mögel då beroende på årstid och hur länge du kör. En utedel använder stora volymer luft och kyler därmed ner vinden vilket ökar luftfuktigheten snabbare än den kan transporteras bort av ordinarie ventilation.
Vinden är "öppen" på långsidorna och gavlarna har ventiler. Ingen lös isolering utan täckt med skivor. Kanske det kallas kallvind.
Kommer köras någon timme åt gången under ruggiga morgnar och kväll vår/höst.
Men ett bra svar ang mögel. Något jag inte tänkt på.
/Tackar
 
Svaret är ändå nej.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Nonamepeder Nonamepeder skrev:
Vinden är "öppen" på långsidorna och gavlarna har ventiler. Ingen lös isolering utan täckt med skivor. Kanske det kallas kallvind.
Kommer köras någon timme åt gången under ruggiga morgnar och kväll vår/höst.
Men ett bra svar ang mögel. Något jag inte tänkt på.
/Tackar
Jag vet för mitt hus är rätt likt gällande byggsätt och detta är att be om problem tyvärr.
 
Varför vill du ha den på vinden? Den kommer att bli mycket mindre effektiv än om den sitter ute. Dessutom oklart vad som händer med fukt. Kyler du ner vinden och det kommer in luft utifrån kan du få kondens och problem med mögel. Jag kan bara se stora nackdelar och inga fördelar.
 
Tack alla för bra svar och synpunkter.
Lägger ner idén med utedelen på vinden och sätter den fule f_n på utsidan av kåken.
 
  • Gilla
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.