Vi har en handdukstork som jag skulle vilja ha lite smartare styrning på än vad den har i dagsläget då vi går över till timdebitering. Handdukstorken drivs av el och har två inbyggda timer som vi har använt oss av hittills. De fungerar så att när man aktiverar timern så går handukstorken på max effekt i två timmar och går sedan tillbaka till den effekt som är inställd på vredet (i nuläget minimum). Sen upprepas detta vid samma tidpunkt varje dygn tills man inaktiverar timern.

Det finns två uppsättningar timer och vi har låtit en gå igång på kvällen och en på morgonen. Nackdelen är att man måste manuellt aktivera timern första gången vid klockslaget man vill att den ska gå igång.

Så som elpriset brukar vara så tänker jag att man skulle vilja att den går igång någon timme vid midnatt och någon timme tidig morgon innan elpriset går upp. Då tänker jag att den kan lyckas torka både handdukar efter kvällsdusch och har tillräckligt med värme för att torka handduk efter morgondusch.

Min tanke är att i första läget ha en uppkopplad styrning av något slag. Detta för att slippa att behöva aktivera starttiderna manuellt första gången och att enkelt kunna ändra tiderna vid behov. I dagsläget har vi inte någon hemautomationshubb så det man kan få till tänker jag är någon timer på inkommande ström ex.vis smart wifi plug eller Plejd i dosan. Vi kommer troligtvis skaffa en hemautomationshubb i framtiden och då lutar det åt Home Assistant. Då skulle man kunna få till en smartare styrning mot elpriset ochså.

Vilka bra alternativ ser ni att jag skulle kolla på? Handdukstorken är fast installerad och får matningen från en dosa i ett litet förråd på andra sidan väggen. Det finns även ett eluttag i det förrådet där man skulle kunna sätta en wifi plug om man monterar en stickpropp på handukstorken istället för fast montering. I bifogade bilder syns matarkabeln som går från dosan på väggen uppe vid taket och ner förbi eluttaget och sedan genom väggen till handukstorken.
Vad tänker ni är bästa lösningen?
 
  • Kromad handdukstork monterad på vit kakelvägg med termostat och väggknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med korkmaterial, eluttag och en vit elektrisk kabel löper längs väggen och golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av LED-armatur med kabelrör och kopplingsdosa på vägg och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Jag har stängt av torken helt och hängt handduken på en krok på dörren, den blir torr ändå.
Men jag duschar inte både morgon och kväll.

Om handdukar finns i sådan mängd att de inte kan torka passivt så hade jag övervägt en luftavfuktare.

Om du absolut vill använda torken skulle jag överväga en stickproppsansluten dygnstimer innan du fått HomeAssistant på plats och kan styra på ett avancerat vis.
Jag har dock svårt att föreställa mig att den skulle hålla sig varm någon längre tid efter avstängning. Men handdukarna blir ju förståss torra även utan tillskottsvärme.
 
  • Gilla
  • Älska
JSten och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag har stängt av torken helt och hängt handduken på en krok på dörren, den blir torr ändå.
Men jag duschar inte både morgon och kväll.

Om handdukar finns i sådan mängd att de inte kan torka passivt så hade jag övervägt en luftavfuktare.

Om du absolut vill använda torken skulle jag överväga en stickproppsansluten dygnstimer innan du fått HomeAssistant på plats och kan styra på ett avancerat vis.
Jag har dock svårt att föreställa mig att den skulle hålla sig varm någon längre tid efter avstängning. Men handdukarna blir ju förståss torra även utan tillskottsvärme.
Anledningen till att vi har den på både morgon och kväll är för att vi har oregelbundna duschtider. Ibland blir det på kvällen och ibland på morgonen, beroende på träning och annat. Sedan är vi fem i familjen så det kan bli en hel del handdukar på tork och då upplever jag inte att de torkar ordentligt över natten. De brukar kunna vara rejält blöta efter att barnen har duschat. Man undrar ju ibland hur de lyckas Men det kanske är bättre att hänga dem på varsin krok istället för tätt på handdukstorken i så fall. Avfuktare drar väl en hel del ström så det kanske bara flyttar problemet?

Men jag ska nog prova att bara ha handdukstorken igång med timern kl 24-02 och som du säger låta handdukarna självtorka dagtid. Det kanske räcker.
 
G Gooli skrev:
Kanske en [länk]
i kombination med en [länk]
Tryck på knappen före dusch, och låt fjärrströmbrytaren driva handdukstorken under förinställd tid,
Bra förslag, tyvärr verkar det inte som att det är möjligt att byta till stickpropp i det här fallet. Jag läste igenom installationsanvisningarna för handdukstorken och den säger att den ska monteras med fast installation. Så stickpropp funkar dessvärre inte. Så då är det nog en Plejd-puck i dosan som gäller.
 
Plejd puck.
 
J
Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Plejd fungerar tyvärr inte bra med ha. Kör med någon form av zigbeeswitch i dosan,

[länk]
Ok, på vilket sätt fungerar inte Plejd bra som Zigbeeswich löser?
 
J
J Johan.Andersson.81 skrev:
Ok, på vilket sätt fungerar inte Plejd bra som Zigbeeswich löser?[/QUOTE
Det finns ingen fungerande integration med Home Assistant. Plejds protokoll är stängt.
Men vill du köra utan HA så är det ju inga problem. Dock onödigt att först köpa Plejd för att sen i framtiden gå över till HA och få byta ut grejorna då.
 
J Jocke Best skrev:
Det finns ingen fungerande integration med Home Assistant. Plejds protokoll är stängt.
Men vill du köra utan HA så är det ju inga problem. Dock onödigt att först köpa Plejd för att sen i framtiden gå över till HA och få byta ut grejorna då.
Ah, tack för förtydligandet! Jag läste om det när jag kollade på Plejd förra året och att de använder sig av ett låst proprietärt protokoll. Jag kollade lite snabbt förut om någon hade reverse engineerat protokollet och gjort en integration mot HA och fick fram något som verkade var implementerat. Men om och hur bra integrationen fungerar hittade jag inget om. Är det något du läst om?
 
J
J Johan.Andersson.81 skrev:
Ah, tack för förtydligandet! Jag läste om det när jag kollade på Plejd förra året och att de använder sig av ett låst proprietärt protokoll. Jag kollade lite snabbt förut om någon hade reverse engineerat protokollet och gjort en integration mot HA och fick fram något som verkade var implementerat. Men om och hur bra integrationen fungerar hittade jag inget om. Är det något du läst om?
Tyvärr är jag dåligt insatt. Tror dock inte det underhålls. Använder inte Plejd själv. I detta fallet är det ju lite som att köpa en ny dieselbil när man snart ska få en laddstolpe. Du tjänar inget, varke i pengar eller funktioner på Plejd eftersom du ska köra ha.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.