För punkt 2, om du spolar kallvatten, fungerar det som det ska då eller slutar den också efter 20 sek?
 
Hus behöver underhåll. Du får lära dig att sköta om ditt hus eller anställa nån att göra det. Du bor inte i lägenhet i stan längre.
 
F Finndjävel skrev:
Hus behöver underhåll. Du får lära dig att sköta om ditt hus eller anställa nån att göra det. Du bor inte i lägenhet i stan längre.
Jag tror hen förstår.

Ditt svar är lite onödigt nedlåtande.
 
R
B blork skrev:
Det finns betydligt mer att göra men inget jag liksom skulle påstå är dolda fel.
Men saknade fästen till stuprör trodde du kunde vara det? Är det dolda stuprör? :thinking:
 
C Cerb skrev:
Jag tror hen förstår.

Ditt svar är lite onödigt nedlåtande.
Det var inte nedlåtande, det var informativt. Eller tolkar du det som mindre värt att bo i lägenhet i stan? Det får stå för dig då.
 
B
tveksamt tveksamt skrev:
För punkt 2, om du spolar kallvatten, fungerar det som det ska då eller slutar den också efter 20 sek?

Kallvattnet funkar fint.

Är lite äldre typ där man har två kranar, en för varmt och en för kallt.
 
B blork skrev:
Kallvattnet funkar fint.

Är lite äldre typ där man har två kranar, en för varmt och en för kallt.
kolla så att kranpackningen sitter ordentligt fast i ventilöverstycket på varmvattnet annars kan packningen halka ner och täppa till för vattnet
Ventilöverstycke - Biltema.se
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det var inte nedlåtande, det var informativt. Eller tolkar du det som mindre värt att bo i lägenhet i stan? Det får stå för dig då.
Tror du förstår precis vart du var nedlåtande. var lite ödmjuk istället.

”Du får lära dig att sköta om ditt hus eller anställa nån att göra det.”
 
M
Jag köpte ett hus där det på besiktningen stod att toaletten var äldre, men inget om att det fanns saker som måste åtgärdas på direkten. Jag spolade i både kran och toalett vid visning, men sen visade det sig att om man gått på stortoa så sipprade det ut kloakvatten ifrån golvavloppet under handfatet av trycket. Säljaren hade dolda fel försäkring, men både mäklaren och försäkringen sa att jag skulle ju ändå ha renoverat toaletten ( vilket jag inte skulle). Under heltäckningsplastmattan i en del som hade källare va det så mycket fukt att det låg en pöl vatten när jag tog bort den från betongen.Huset hade otillräcklig bärlina, för dagens standard. Det nämnde inte besiktningsmannen. Jag hoppade i huset, men det va tomt så inget skakade vid visningen och jag kände ingen svikt alls. Jag har noll koll på hur långa bärlinorna får vara. Man måste ju vara byggteknisk. När vi sen satte in klinker i badrummet så blev det stora problem, men när vi upptäckte det och sa det till besiktningsmannen så sa han inte att ansvaret inte låg hos honom, men "synd för er att reklamationstiden gått " minns jag han skrev. Annars tror jag han skulle fullt nekat det felet också. Så inget gav nån ersättning, så jag tror knappt att nåt gills som dolda fel. Var glad att ni bara haft mindre problem kanske....



B blork skrev:
Köpte ett hus nu under sommaren. Huset var besiktat och vi hade genomgång med besiktningsmannen och överlåtelse besiktning.

Nu har vi bott här i ungefär en månad och har upptäckt en del fel så jag funderar lite på om jag har rätt till ersättning?

1. Uterummets vikdörrar har kärvat ihop och går inte att öppna längre nu när det är kallare och träet rör sig.
2. Varmvatten kran i tvättstugan ger bara varmvatten i 20 sekunder sen försvinner vattnet helt. (övriga kranar fungerar fint)
3. Luktar avlopp i badrummet.
4. Fuktsensor i grunden trasig.
5. Frånluftspanna visar inte de olika kanalerna, styrkort antagligen trasigt.
6. Stuprör som saknar fästen längst ner och sitter lite löst.

Vissa av dessa kan jag åtgärda själv med ganska lite jobb men jag undrar mest vad som är dolt fel och inte?
 
M MoveMe skrev:
Jag köpte ett hus där det på besiktningen stod att toaletten var äldre, men inget om att det fanns saker som måste åtgärdas på direkten. Jag spolade i både kran och toalett vid visning, men sen visade det sig att om man gått på stortoa så sipprade det ut kloakvatten ifrån golvavloppet under handfatet av trycket. Säljaren hade dolda fel försäkring, men både mäklaren och försäkringen sa att jag skulle ju ändå ha renoverat toaletten ( vilket jag inte skulle). Under heltäckningsplastmattan i en del som hade källare va det så mycket fukt att det låg en pöl vatten när jag tog bort den från betongen.Huset hade otillräcklig bärlina, för dagens standard. Det nämnde inte besiktningsmannen. Jag hoppade i huset, men det va tomt så inget skakade vid visningen och jag kände ingen svikt alls. Jag har noll koll på hur långa bärlinorna får vara. Man måste ju vara byggteknisk. När vi sen satte in klinker i badrummet så blev det stora problem, men när vi upptäckte det och sa det till besiktningsmannen så sa han inte att ansvaret inte låg hos honom, men "synd för er att reklamationstiden gått " minns jag han skrev. Annars tror jag han skulle fullt nekat det felet också. Så inget gav nån ersättning, så jag tror knappt att nåt gills som dolda fel. Var glad att ni bara haft mindre problem kanske....
Att en badrumskonstruktion inte håller för klinker är knappast dolt fel, utan något som man borde kontrollerat innan man renoverade det.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B blork skrev:
jag undrar mest vad som är dolt fel och inte?
"Dolt fel" är ingen form av garanti. Det ger i stället dig som köpare en möjlighet att stämma säljaren i domstol. Det är då en process som tar 1-2 år, kommer generera många sömnlösa nätter för både dig och säljaren samt göda ett par jurister som fakturerar långt över tusenlappen i timmen.

Med den bakgrunden, tycker du att det känns rimligt att haka upp sig på en kran som inte fungerar exakt som du vill?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
M
FredrikR FredrikR skrev:
Att en badrumskonstruktion inte håller för klinker är knappast dolt fel, utan något som man borde kontrollerat innan man renoverade det.
Läst renoveringskatastrofer i tidningen där tex en hel övervåning rasat ned efter att golvet bytts till klinker och det va en branschkunnig som beställde klinkerjobbet, och en annan historia där övervåningen klarade av kakeltyngden men när ett hörnbadkar ställdes in så kunde den inte fyllas med vatten, så kanske inte så lätt att kontrollera som du säger. Jag är förvånad om alla här skulle ta in proffs för att kolla om huset håller för ett större badkar eller en köksbänksskiva i marmor....Om man gör det så kanske man redan anat att huset har underdimensionerad bärlina, eller?
 
M MoveMe skrev:
Läst renoveringskatastrofer i tidningen där tex en hel övervåning rasat ned efter att golvet bytts till klinker och det va en branschkunnig som beställde klinkerjobbet, och en annan historia där övervåningen klarade av kakeltyngden men när ett hörnbadkar ställdes in så kunde den inte fyllas med vatten, så kanske inte så lätt att kontrollera som du säger. Jag är förvånad om alla här skulle ta in proffs för att kolla om huset håller för ett större badkar eller en köksbänksskiva i marmor....Om man gör det så kanske man redan anat att huset har underdimensionerad bärlina, eller?
Vem "satte in" klinker, ni själva eller anlitade ni en firma?
Om ni tog in firma borde kanske de upptäckt under rivning att det inte bär, om ni gjorde det själv utan att först ta reda på förutsättningar blev det en dyrköpt läxa.
Det finns ingen lag som säger att ett badrum/bjälklag ska klara klinker eller kakel.
Husets ålder ihop med en massa andra variabler påverkar.
 
M
FredrikR FredrikR skrev:
Vem "satte in" klinker, ni själva eller anlitade ni en firma?
Om ni tog in firma borde kanske de upptäckt under rivning att det inte bär, om ni gjorde det själv utan att först ta reda på förutsättningar blev det en dyrköpt läxa.
Det finns ingen lag som säger att ett badrum/bjälklag ska klara klinker eller kakel.
Husets ålder ihop med en massa andra variabler påverkar.
BKR medlem firma. Firman hade förstärkt enligt branschreglerna. Skulle inte ens våga anlita en firma som inte är medlem som bara dokumenterar processen, än mindre göra själv.
 
Claes Sörmland
M MoveMe skrev:
BKR medlem firma. Firman hade förstärkt enligt branschreglerna. Skulle inte ens våga anlita en firma som inte är medlem som bara dokumenterar processen, än mindre göra själv.
Oseriös firma. En firma som installerar tung keramik i ett gammalt hus för en konsument måste enligt BKR se till att böjstyvheten mellan bjälkarna anpassas till keramisk beläggning. I ett gammalt hus utan kända konstruktionsritningar råder osäkerhet om bjälklaget alls bär så det måste utredas innan åtgärd.

BKR:

Text från en byggstandard som förklarar att bjälklaget måste förstärkas för keramisk beläggning och inte överskrida 600 mm centrumavstånd.

Så utifrån konsumenträttsperspektivet är det badrumsfirman som bär ansvaret för sitt bristfälliga arbete.
 
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.