M Micke_xyz skrev:
5 kWh för en torktumling? Jag mätte nyss vad vår drog med ett stort lass handdukar: 1.03 kWh.
Drar verkligen en B-klassad modell fem gånger mer än vår med värmepump? (Okänd klassning)
Jag gjorde en mätning på vår torktumlare av okänd ålder förra veckan. Den hamnade också runt 1 kWh, så 5 kWh låter ju väldigt mycket.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Jag gjorde en mätning på vår torktumlare av okänd ålder förra veckan. Den hamnade också runt 1 kWh, så 5 kWh låter ju väldigt mycket.
Har din modell värmepump?
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
Jag skulle vilja se den som har elgolvvärme hemma på 500 W/m2 :). Det blir jäkligt varmt om fötterna om den ska gå på fullt! Så svaret på den frågan känns ju helfel.
Ja, det svaret var helt galet. Även det mest rimliga svaret på 8 timmar (=125W) är i mesta laget.

I förra huset jag hade läckte det med 200W/grad.
Dvs vid 0 grader ute så blir det 4000 W som behövs. Smetar vi ut det på 200 kvm talar vi om 20 W/kvm.

Nu behöver det i sig dimensioneras för kanske -20 grader ute. Och då hamnar vi på 40 W/kvm. Och det är väldigt väldigt långt från några 500 W/kvm.
 
Absolut det luddigaste testet

Ren gissningslek då frågorna är ospecificerat.

Min golvvärme står det 65w/m2 på. ;)
 
K
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 886 andra personer som har gjort quizet "Vad räcker 1 kilowattimme till?"

Chansningar och gissningar som gick hem, ska nog köpa en trisslott idag också…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.