Jag undrar vilken bredd, djup man skall ha på en altan för att inte känna att det blir för smal, t.ex när möblerna placerats så får man ta en steg ned på gräsmattan för att passera.

Min tanke var att lägga reglar upp-pallade på plattor, förslag på dimensioner?

Har läst en del på forumet och sett att många använder 45x195.
Räcker det inte med 45x170 på ramen eller bärlinor som det kallas tror jag.

Hur långa är reglarna? min ide är att ha en altan som är 4.8m ut från huset och cirka 6m bred.
 
När det gäller storleken är ju frågan bl a vad ni vill ha altanen till? Ska ni bara äta och umgås på den eller vill ni kunna ligga och sola på den också t ex? I så fall blir det bara jobbigt i längden om ni måste flytta undan utemöbler och annat för att få liggplats. Generellt tycker jag att man – om det är möjligt – ska göra sin altan/uteplats något större än vad man först tänkt sig.

MVH
Ronnie
 
Mina föräldrar byggde en som var tre meter ut från huset och fem meter lång, då blev det precis att man kunde placera en 3sitssoffa och bord längs kortsidan, men när den glasades in blev det i snävaste laget om man ska passera bord och stolar för att ta sig in i soffan.
Så mitt bygge blev 6x4 meter istället, köpte en grupp med klaffbord som blir max 2,40 då kan man precis sitta på kortändorna, med en tresitssoffa (ej med på bilden) på långsidan.
Gruppen tar halva ytan, så då har ungarna tolv kvadrat lekyta....
 
  • mobler.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kom fram till att 6x4 är lagom också. Vi tog golvreglar som var 4.2m så det djupet blev det.
 
Vi skall gjuta vår altan, den blir på 41 kvm och kostar kring 30000:-.
Till detta kommer då toppbeläggningen som blir trall eller liknande.

Som på denna bilden fast åt andra hållet:
https://www.eksjohus.se/husmodeller/hus/lyckan/
 
Vad är anledningen till att gjuta? Ska ni senare bygga in den eller? känns som att plinta & regla skulle kosta knappt hälften.
Om man gjuter brukar det ju vara för att kunna lägga klinker?
 
Njae, vi har nog kanske inte riktigt bestämt vad vi ska toppa med.
Men om vi gör det i samband med att husets platta gjuts så har vi altanen klar till första sommaren, plus att en plintad altan i denna storlek skulle kosta över 20000:- enligt uppgift (men den kan vara fel förstås).
Kanske kommer den att glasas in sedan, när vi får råd.
 
Vi ritar på en altn till vårt hus, och vi har kommit fram till att 8x5 kommer att bli lagom. Då får man plats med en utemöbel för 6pers samtidigt som man kan ha två däckstolar framme och ändå ha plats att utnyttja till annat.
 
Vi sitter också och skissar på en lösning för ett lågt däck. Vi ligger nu på en lösning som blir 6x7m. där djupet är 7m - alltså från huset och ut i trädgården.
 
Vår altan, som byggs just nu, blir 5 meter djup (17 m lång) på den sida man sitter och äter och umgås och solar (altanen går runt huset, på gavelsidan är djupet bara 3 meter).
Vi har en sommarstuga där altanen är 3,90 djup, och det är för trångt när man sitter med soffa mot räcket, matbord och stolar. Man kommer förbi mellan stolarna och väggen, men det är inte mer.

Vi väljer lite luftigare. 5 meter, alltså.
Totalt blir altanens yta 120 kvm. 2-3 kvm större än huset. :)
 
Imorse gjöts vår altan, nu hoppas vi på regnfritt några timmar till så inte ytan blir förstörd. 40 kvm med vibbfritt.
 
  • Kopia av Gjuten altan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en bef altan under tak (gråad i bilden), ca 4X4 m. Tänker utöka denna med en altan längs med sydgaveln på huset, totalt 10,5 m lång och 4 m ut från gavel. Pardörrar mitt på gaveln. Staket längs delar av nya altanen (streckad i bild).

Är 4 meter för smalt för att ha ett stort bord på längden som jag skissat? Vill kunna passera in genom pardörrarna, och kanske ha plats för nån däckstol, blommor, dynlåda etc invid gaveln.
 
  • Altan 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nu är vår skiss dock uppe i 5,5djup och 10lång... efter att ha besökt vänner med en altan på 4x11m... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.