Hej!

Vi har precis köpt ett hus med direktverkande el, vi flyttar in i slutet på september. Huset har en äldre gjutjärnskamin som vi ska försöka elda flitigt i under vintern.

Men jag går i tankarna ifall man skulle satsa på en luftvärmepump i vinter, så man kanske kan slopa radiatorerna.

huset är 110kvm, elförbrukning 13.000 ink hushållsel enligt energideklaration, enplanshus.

Vad för pump hade ni rekommenderat? Är det en värd investering inför vintern? Hur mycket lär jag spara på detta i elkostnad?

Beställa hem pump själv eller låta en värmepumpsfirma lösa allt?
 
D Daniel1825 skrev:
Hej!

Vi har precis köpt ett hus med direktverkande el, vi flyttar in i slutet på september. Huset har en äldre gjutjärnskamin som vi ska försöka elda flitigt i under vintern.

Men jag går i tankarna ifall man skulle satsa på en luftvärmepump i vinter, så man kanske kan slopa radiatorerna.

huset är 110kvm, elförbrukning 13.000 ink hushållsel enligt energideklaration, enplanshus.

Vad för pump hade ni rekommenderat? Är det en värd investering inför vintern? Hur mycket lär jag spara på detta i elkostnad?

Beställa hem pump själv eller låta en värmepumpsfirma lösa allt?
Jag tror absolut du skulle spara in pengarna relativt snabbt på en LLVP.
Man brukar väl säga att den sparar 30-50% av uppvärmningskostnaderna (men det kan vara mer med dagens priser på el). Sen beror det ju mycket på hur öppen planlösning du har osv

Installation får du ju inte göra själv, så oavsett om du beställer pump eller går via en firma så kommer en firma behöva installera den åt dig.

Vi installerade en förra hösten. Jag köpte då på black friday via polarpumpen. Då kostade pumpen+installation lika mycket som bara pumpen kostade ordinare. Installationen och leverans osv gick smidigt för oss, även om jag vet att andra har andra erfarenheter av polarpumpen (beror nog mycket på vilken installatör man får)
 
Med dessa elpriser om man nu inte är norrlänning så får man väldigt kort payoff tid.
30-50% på förbrukningen blir snabbt mycket slantar om det kostar 2kr eller betydligt mer per kWh så en ”återbetalning” på 12-18 månader är snart normalt vilket är sjukt bra
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Skulle i ditt läge alla dagar köpa en LuftLuft värmepump så fort det bara går.
Den kommer nog att vara avbetald redan denna vinter. (är aningen pessimistisk ang elpriset denna vinter)
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Tackar för era svar. Det blir en luftvärmepump innan vintern är kommen, även ifall nu mirakel sker och elpriserna kompenseras på något sätt så är det en bra investering.

nu till nästa fråga, vad för pump hade ni rekommenderat? Lägger hellre ett par tusenlappar extra för att få en med maximal uppvärmning med bästa energiklassningen.

Hus på 110kvm i Skåne, 3 sovrum, och kök, tvättstuga, hall i olika rum. Kommer bli 2 sovrum och kök/allrum i ett under nästkommande år.

tusen tack
 
Bäst att ta hem ett par återförsäljare som se planlösning och möblering för att det ska bli rätt modell. Håller man sig till toppmodeller från Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba gör man ett säkert val.
 
Jag hade valt en Mitsubishi Hero 35 eller en Panasonic HZ35XKE.
Modellerna som heter 25 räcker säkert väldigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.