M MrDizzy skrev:
Se upp för brandrisken bara,
En grej inte alla är medvetna om är risken med att placera värmeljusen för tätt, det kan flamma upp ordentligt. Ett knippe värmeljus på ett fat kan bli lite häftigare än man tänkt sig.
Annars är det en bra hjälp att hålla lite mänskligare temperatur i samband med elavbrott, t ex om det går så långt att vi tvingas till rullande bortkoppling. I samband med elavbrott efter vinterstormar har jag riktat in mig på ett mindre rum och använt värmeljus för att hålla det lite varmare än resten av huset.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 3 till
  • Laddar…
@
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har iaf haft så på både disk och tvätt i många år utan problem.
Okej? Ingen 30-tvätt hos dig då?

Annars är nog en större besparing att tvätta på lägre temperatur....
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Annars kan man ta sig till Klippan och köpa ett lager ullfiltar med fabrikationsfel för billig penning. Felen är svåra att upptäcka men måste säljas som sekunda. Ull värmer bättre än fleece. Heller inte lika brandfarligt.

Min kamin var på service en kall novembermånad och jag frös. Satte upp en stång i trappan och hängde en matta där. Det fungerade över förväntan bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Okej? Ingen 30-tvätt hos dig då?

Annars är nog en större besparing att tvätta på lägre temperatur....
Nej, men det stömmar in 60° till tvättmaskinen vilken relativt snabbt blir knappt 40°C när trumman och all tvätt etc har värmts upp.
Så 40°C funkar fint. Men den går ändå in och stödvärmer på 40° efter en lång stund.

Mins inte ens hur normalt kopplad diskmaskin är att leva med men disken sköljs ju med varmvatten.
Och torkar "skitfort" trots att maskinen är minst 10år gammal.

Varmvattnet kommer från ackumulatortankarna (vedpanna) och ved har jag aldrig någonsin betalat mer än lite svett i vårsolen.
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Annars kan man ta sig till Klippan och köpa ett lager ullfiltar med fabrikationsfel för billig penning. Felen är svåra att upptäcka men måste säljas som sekunda. Ull värmer bättre än fleece. Heller inte lika brandfarligt.

Min kamin var på service en kall novembermånad och jag frös. Satte upp en stång i trappan och hängde en matta där. Det fungerade över förväntan bra.
Bra tips för de som bor lite närmare eller har vägarna förbi (y)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Just det ... detta hade jag glömt bort , men nån gillade nyss en post där jag skrev detta i en annan tråd så infon gjorde sig påmind igen.

"Hmmm blir elpriset över 340öre / kWh är det fan billigare att värma huset med värmeljus Glimma från Ikea.

IKEAs Glimma kostar 49 kronor. För det får man 100 stycken värmeljus som väger 13.3 gram styck, varav aluminiumhållaren väger ca 0,8 gram. Ljusen är gjorda av paraffin, som har ett energivärde på 42 kJ eller 42 kJ x 12.5 g = 525 kJ = 525 kWs = 0,146 kWh. Ett ljus kostade ju 49/100 = 0,49 kronor så priset för 1 kWh blir 0.49 x 6.86 = 336öre. (6.86 är så många ljus som krävs för 1 kWh: 0,146X = 1.)

Slutsats:
Har ni ett elpris över 340 öre/ kWh beställ hem lite värmeljus från Ikea och njut.
( Se upp för brandrisken bara, och ignorera att taket kan bli sotigt ;) ) "
Potentiellt alternativ till en annan budgetlösning jag läst om dvs gasolkamin.

Tänker att gasolkaminen har högre investeringskostnad men ca en krona lägre driftkostnad per kwh, värmeljusen är mindre otympliga och därmed generellt mer lättplacerade, värmeljusen är säkrare om man övervakar dem då de inte tömmer huset på syre eller? Finns det någon potentiell utmanare till dessa två uppvärmningslösningar utöver de etablerade såsom värmepump och kamin/panna?
 
Redigerat:
M
M MrDizzy skrev:
"Hmmm blir elpriset över 340öre / kWh är det fan billigare att värma huset med värmeljus Glimma från Ikea.

IKEAs Glimma kostar 49 kronor. För det får man 100 stycken värmeljus som väger 13.3 gram styck, varav aluminiumhållaren väger ca 0,8 gram. Ljusen är gjorda av paraffin, som har ett energivärde på 42 kJ eller 42 kJ x 12.5 g = 525 kJ = 525 kWs = 0,146 kWh. Ett ljus kostade ju 49/100 = 0,49 kronor så priset för 1 kWh blir 0.49 x 6.86 = 336öre. (6.86 är så många ljus som krävs för 1 kWh: 0,146X = 1.)

Slutsats:
Har ni ett elpris över 340 öre/ kWh beställ hem lite värmeljus från Ikea och njut.
( Se upp för brandrisken bara, och ignorera att taket kan bli sotigt ;) ) "
De ser ut att ha höjt Glimma med 20% till 59kr/100st
https://www.ikea.com/se/sv/p/glimma-vaermeljus-utan-doft-50097995/
 
  • Gilla
TMC
  • Laddar…
M mnils skrev:
De ser ut att ha höjt Glimma med 20% till 59kr/100st
[länk]
tydligen ... då blir det ett elpris på
410 öre / kWh istället för 340
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M MiaV skrev:
Det här hängde jag inte med på. Är det något om att ta tillvara på värmen som blir från frysen av att den får jobba hårdare?

Vi har bergvärme, men som kylen står gissar jag att större delen av värmen den genererar går till kråkorna. Så med lite is utifrån räknar jag med att minska elåtgången för kylen.
Om du fryser vatten till is så extraherar frysen den värme som måste bort för att frysa vattnet. Så du får ut mer värme från frysen än du stoppar in el. Tar du in is till kylen så kyler du ner huset med den isen.
Så om man har elvärme är det en besparing att frysa in is och slänga ut, inte tvärtom. Har man värmepump försvinner vinsten. Men det är tveksamt om det lönar sig att ta in is till kylen.
 
  • Haha
Jockebanan
  • Laddar…
Ni pratar om filtar och värmeljus. Är jag helt ute och cyklar om mina tankar dras åt att köpa upp ett smärre lager engångsartiklar (papptallrikar osv) och fler underkläder, så man slipper köra disk och tvätt lika ofta?! :thinking:
 
M
Det gäller ju även att öppna dörren till kyl/frys så sällan som möjligt
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ni pratar om filtar och värmeljus. Är jag helt ute och cyklar om mina tankar dras åt att köpa upp ett smärre lager engångsartiklar (papptallrikar osv) och fler underkläder, så man slipper köra disk och tvätt lika ofta?! :thinking:
Man kör väl ändå disk & tvätt när man har till en hel maskin?

Nyare tvättmaskiner har ju expressprogram som tar 20 min och inte så mycket vatten om man bara behöver fräscha upp ett enstaka plagg.
 
M mnils skrev:
Det gäller ju även att öppna dörren till kyl/frys så sällan som möjligt


Man kör väl ändå disk & tvätt när man har till en hel maskin?

Nyare tvättmaskiner har ju expressprogram som tar 20 min och inte så mycket vatten om man bara behöver fräscha upp ett enstaka plagg.
Jo visst, men de drar ju inget om man inte kör dem...
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Hej!

Tänkte att jag startar en tråd där man kan tipsa om sätt att minska elförbrukningen.
Jag tänker då främst mindre åtgärder som inte listas vid första bästa google sök. Tips i stil med duscha mer sällan och kortare eller att sänkning av inomhus temperatur, byta till LED lampor, tilläggsisolera, byta värmesystem osv.

Sitter ni på några bra tips som man normalt inte tänker på skriv gärna dessa i denna tråd!
Har vattenburen golvvärme i badrummet på betongplatta med hög tröghet.. Sätter på en timer så den går endast på natten.
 
Jag tycker det är svårt att veta hur mycket man ska dra in på sin vanliga elförbrukning utan att livskvaliteten påverkas för mycket. Ta lampor tex. Vi har enbart lågenergilampor eller liknande i huset. Jag är allergisk mot mörka rum på kvällen, vill gärna tända en liten lampa i fönstren osv. Är det idiotiskt att dra in på såna småsaker? Vi snackar 4w-lampor, kanske 5-7 stycken. Sen behöver inte hela huset vara upplyst till max dygnet runt, det fattar jag, men några lampor ett par timmar på kvällen.
Tittar man på DI:s lista (quizet här på BH) så ser det inte ut som att nånting drar speciellt mycket el, förutom kanske torktumlaren...

UPPVÄRMNING. Det är det enda som spelar roll? Har jag rätt?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M MiaV skrev:
Det här hängde jag inte med på. Är det något om att ta tillvara på värmen som blir från frysen av att den får jobba hårdare?
Det där tricket funkar faktiskt även om det nog knappt är mätbart. Frysen är en värmepump. Den tar värmeenergin ur vattnet och frigör via slingorna bak på. När man knte längre kan ta energi ur vattnet/isen så byter man ut den mot varmare vatten utifrån.
Energin som går åt att driva kylskåpet blir nyttig värme som tillsammans med vattnets energi ger mer värme än bara driva ett värmeelement.
Lär väl knappt vara mätbart men effekten finns där. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.