Det börjar bli dax att köpa ny skruvdragare och efter att ha pillat på 440RFE samt 6317 DWDE på bauhaus så har jag fastnat lite för Makita 440RFE av någon anledning, passade på att pilla lite på AEG/Milwaukee mer än att dom var försedda med vändbara 3Ah batterier men bara det duger inte som anledning till köp för mig.

Dom alternativ till 440:n jag snokat lite på är iaf.

6317 DWDE som specas till 60Nm
6337 DWDE 60Nm
6319 DWFE 65Nm
6339 DWFE 70Nm
medans BDF440 SFE "bara" specas till 38Nm vilket iofs är nästan dubbelt mot gammla "glapp och läcker" på 20Nm men ändå lågt mot övriga modeller jag funderar på.

Eftersom det råkar vara samma tillverkare på alla modeller jag funderar på så tycker man ju att vridmomentet bör vara jämförbart mellan modellerna och enda nackdelen jag ser med 440:n
är att gammlingen är billigare och starkare med högre vridmoment.
Ser 3Ah batterier som mycket stor fördel men inte absolut livsnödvädigt så budgetalternativet vore att utnyttja 12% garantin på bauhaus och
köpa loss 6317 DWDE med dubbla 2,6Ah batterier för ca 2500kr då Jula har den för 2795kr, om det nu är samma då specen antyder lite åt det hållet.

Eftersom jag i huvudalternativet tänkt köpa från Tyskland så kommer dom att kosta mellan 244 Euro för 6317 till 375 Euro för 440 SFE exkl frakt..
Enda jag inte riktigt är tillfreds med och hindrat köp av 440 SFE är det "låga" vridmomentet jmfr. främst 6337/6339 vilket är dom som har 3Ah batterier.
Är verkligen 440:n så mycket svagare i realiteten eller mäter Makita på olika sätt beroende på modeller/var dom tillverkas geografiskt?, även Hitachi 14,4V samt 18V det varit rena rånetpriset är "svaga" jmfr. 6339 och Bosch GSR 14,4 VE-2.
Vet att det finns miljoner trådar i ämnet men inte lika mycket om Makita som om Bosch och AEG av någon anledning.

All input om valet av modell tas tacktacksamt emot.
 
ER skrev:
Det börjar bli dax att köpa ny skruvdragare och efter att ha pillat på 440RFE samt 6317 DWDE på bauhaus så har jag fastnat lite för Makita 440RFE av någon anledning, passade på att pilla lite på AEG/Milwaukee mer än att dom var försedda med vändbara 3Ah batterier men bara det duger inte som anledning till köp för mig.
.
.
.
Är verkligen 440:n så mycket svagare i realiteten eller mäter Makita på olika sätt beroende på modeller/var dom tillverkas geografiskt?, även Hitachi 14,4V samt 18V det varit rena rånetpriset är "svaga" jmfr. 6339 och Bosch GSR 14,4 VE-2.
Vet att det finns miljoner trådar i ämnet men inte lika mycket om Makita som om Bosch och AEG av någon anledning.

All input om valet av modell tas tacktacksamt emot.
Jag har under en dag varit ägare av en dyr AEG, som jag dagen efter bytte till en Bosch GSR 14.4 VE-2.

AEG hade säkert lika mycker vridmoment som Boschen (70 nm enligt förpackningen). Det som gjorde att jag behövde byta den var inte momentet, utan sättet jag fick tillgång till det på. Jag höll på och bytte element (som satt skruvade i väggarna med om jag minns rätt 14 centimeter långa skruvar, så jag behövde väldigt mycket kraft.

AEGn hade kraften, men det gick inte att mjukdra, och den hade ingen snabbstopp. Så resultatet blev att jag tryckte lite försiktigt på knappen, inget hände, lite mer på knappen, inget hände, lite mer på kanppen och plötsligt kom kraften. Och jag kunde inte riktigt hålla emot så armen vreds runt, så maskinen fick mindre motstånd så den snurrade runt armen snabbare. Så jag släppte knappen, men då var maskinen "på g" så den gav mig ett kvarts varv till. Efter ett par sådana kickar lämnade jag tillbaka maskinen och köpte min Bosch.

Jag är otroligt nöjd med köpet, har använt den till allt, och just det jag kan jämföra den mot AEGn på var skillnaden mellan stark och bra. Samma skruvar med Boschen, så kunde jag sakta dra på tills den började ge kraft, och kraften kom på beställning och kunde ges med lågt varvtal, och varvtalet förblev det samma även när skruven började ge med sig, inga "kickar" överhuvud taget.

Så vad du än väljer, det viktiga om du kommer i läget att du behöver mycket kraft, är att den klarar att ge kraft med låg hastighet och att den kan hålla konstant hastighet oberoende av om motståndet växlar (som precis när skruven (eller armen) börjar ge med sig, och att den kraften kan matas på lagom långsamt.

--- Mats ---
 
Efter en hel del övervägande samt lite mer pillande på denna BDF440 samt Bosch GSR 14,4VE2 och maskin med motsvarande vikt som 6337/6339 mest bara för att känna hur viktskillnaden upplevs och moget bollande fram och tillbaka kunde jag trotts allt inte motstå BDF440 SFE trotts underläget i ren kraft så det fick bli en sådan för strax under 3600kr inkl. frakt.
Kunde valt den lite tyngre, starkare och dyrare 3-växlade BDF441men kände att den var lite för lång lev-tid på den.
 
Hoho, grattis till en fin maskin ;)
 
Gratulerar jag med...

Även om du nu bestämt dig måste jag bara säga att jag tycker du snöar in lite för mycket på spec'arna. Vet inte vad du ska ha maskinen till men använder själv batteriaren dagligen och har haft 3 makita, 2 hilti, festo och panasonic. Starkast var hiltin (SFH-151) men också tyngst och otympligast. Min nuvarande är 1kg lättare, kanonskön och greppa och hålla och perfekt avvägd i vikt och hittils har den, förutom att dra skruvar och bultar, även fått borra och ta hål med vanliga hss, fladderborr, hålsåg och borrkona, i alltifrån trä,gips,plast, tegel, lättbetong och stål och plåt. Först när 125mm hålsågen skulle igenom plåten började den kännas lite i underkant... men stark nog för att klara det med. Till min förvåning klarar den faktiskt även att köra ett 5.5 hål i hederlig batong - dock enbart något enstaka... :)

Så jag tror nog du lär bli lika nöjd med din BDF440 som jag är med min BHP440, Samma maskin fast med slag - som jag ändå aldrig använder.
 
Från början var tanken att skaffa en kraftfull maskin som ersättare för B o D dragaren och denna skulle även klara av att dra runt dom mest seega skruvar/borrar men tvekade mest pga vikten på över 2.1-2,3kg för 6339 och runt 2,5kg för motsvarande Bosch jmfr trevliga 1,6kg för 440:n och efter att ha provvägt dessa i handen och kännt hur skillnaden i vikt verkligen upplevs och insåg att sladdburna maskinen jag har dög för dom fetaste borrarna/hålsågar jag ändå inte använder allt för ofta för att kunna orka dra fram förlängningskablar/elverk vid behov så föll valet på 440:n då 24.tools.de inte kunde få fram den starkare och 3-växlade 441:an på under 3-5 dagar och det till dom själva, nu fick jag 440:n på under 3 dagar och det hem till mig så den har redan visat att valet var helrätt trotts allt.
Nu efter att ha fått testat och sett div videos har jag bestämt att det senare då en brygga skall renoveras/byggas nytt nästa sommar skall det kompletteras med en slagskruvdragare av modell BHP 130 och det utan batteri om man ens kan hitta detta för att dra ner kostnaden ytterligare då jag måste prioritera andra saker såsom ny sticksåg och där lockar ju kungen GST 135 även om det finns andra billigare alterntiv jag tittar på.
 
Mikael_L
Grattis till nya maskinen
ER skrev:
Från början var tanken att skaffa en kraftfull maskin som ersättare för B o D dragaren och denna skulle även klara av att dra runt dom mest seega skruvar/borrar men tvekade mest pga vikten på över 2.1-2,3kg för 6339 och runt 2,5kg för motsvarande Bosch jmfr trevliga 1,6kg för 440:n och efter att ha provvägt dessa i handen och kännt hur skillnaden i vikt verkligen upplevs och insåg att sladdburna maskinen jag har dög för dom fetaste borrarna/hålsågar jag ändå inte använder allt för ofta för att kunna orka dra fram förlängningskablar/elverk vid behov så föll valet på 440:n
Jag tycker du resonerat helt rätt, dvs du resonerar precis som mig. :D :D

440 ligger på min "vill ha sååå mycket, men har inte råd med" -lista ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.