Hej

Har beställt en anläggning med 32st 405w paneler.
12.96kW installerad effekt. 10520kWh/ år enligt beräkning.

Växelriktaren till detta är en https://webshop.solarclarity.com/sv/product/234226/solis-s5-gr3p12k

Har läst om att den ska vara underdimensionerad för bästa verkningsgrad.

Är min 'lagom' i förhållande till panelernas effekt?
 
Det finns många bud om hur man ska dimensionera..
De som bestämmer om man ska ha över eller under är vad panelerna levererar kontra effektiviteten på inspänningen. Så du behöver plocka fram diagram på det
 
Jepp. Har du en på invertern med?
 
Där finns tyvärr inget diagram över effektiviteten
 
Så det går inte säga om den är lagom eller inte?
 
Inget sägs om i vilket väderstreck panelerna är, ej heller om alla i ett enda väderstreck. Inget nämns om taklutningen. Hur ska någon kunna säga något om tilltänkt växelriktare är lämplig?
Vad är för växelriktarfabrikat och typ på växelriktaren, AC-märkeffekt?
 
Alla på samma tak i 27° lutning snudd på rakt söderläge.
 
I beräkningen du länkar till anges 24 graders lutning, inte 27 grader.
Sedan anges där azimut 55 grader. Det är väl inte rakt mot söder?
Rakt mot söder är antingen azimut 0 grader eller 180 grader.
Men oklart hur de definerar azimuten där.

Med egna ord vad är det för växelriktare och typ? Din länk där när den hemsidan ändras, blir din länk där onåbar.

Hur motiverar solcellsfirman där du har beställt anläggningen att de har valt en viss växelriktare och viss typ och storlek på den?

Har du tänkt på framtiden? Finns mer plats på taken att lägga paneler? Kanske ett garagetak? Man ska tänka på framtida utbyggnadsmöjligheter, redan nu när man väljer växelriktare. Att skaffa en med ett par kW större AC-uteffekt nu, kostar knapp något, däremot om senare en extra växelriktare ska skaffas kostar det väldigt mycket.
 
Redigerat:
Skrev fel i all hast, ska vara 24° taklut.

solis s5-gr3p12k är växelriktaren, dom har inte motiverat valet alls. Därför vänder jag mig hit för att få vetskap om den känns lämplig.

Garaget är tvärställt mot huset och inte alls så soligt.
 
I och med att du har alla 34 panelerna i samma väderstreck och åt söder och alla har lutningen 24 grader, då kommer de alla också samtidigt att uppnå sin maxeffekt. Panelfältet kan nog komma upp i ca 11,5 à 12,0 kW vid 12 à 13-tiden, i maj, juni om soligt. Det går att beräkna, kan din solcellsfirma göra.

Att de inte klarar av att motivera storleksvalet på växelriktaren, tyder på att tillräcklig erfarenhet saknas. Jobbar man med sådant, ska man också kunna motivera varför de valt ditt och datt.

I specifikationen där i din länk för växelriktare Solis S5-GR3P12K som har 12 kW AC-uteffekt och som får ha max 18,0 kWp paneler till sig, där står europeisk verkningsgrad 98 %, men decimal saknas.
Europeiska verkningsgraden för en växelriktare är en viktad verkningsgrad vid några olika % av AC-märkuteffekten. Bättre att titta i tillverkarens datablad, hittar du nog på internet. Ja där står 98,0 % europeisk verkningsgrad. Så om den stämmer och inte är skryt, är det en hög verkningsgrad.
Vet du inte vad den veuropeiska verkningsgraden betyder slå på den i internet.

Som jämförelse har kvalitetsväxelriktaren Fronius Symo 12.5-3-M europeiska verkningsgrad på 97,6 % och max verkningsgrad 98,0 %.

Om ditt garagetak har ett sadeltak, med takfall åt öster och åt väster, så är det lämpligt att lägga paneler på det.
Men välj en Solis på 15,0 kW AC-uteffekt, så du har "kostym att växa i", för framtida utbyggnad. Själv grämer jag mig åt att för några år sedan inte då ha valt större växelriktare från början, nu när man vill bygga ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Så det är omöjligt att svara på min fråga med den data vi har tillgängligt?


Har läst om att den ska vara underdimensionerad för bästa verkningsgrad. Är den 'lagom'?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.