Knecke skrev:
Och så här är ju en tanke. Stor hall så man kan hänga av sig i anslutning till entrén. Samt bygga en ny toa i anslutning till hallen
Tycker den skissen verkar rätt juste. Ett kök får inte bli för litet, för då orkar man aldrig vara där och ett kök är ju oftast ett av de mest använda rummen i ett hus.
Och att helt plocka bort toalett från nedervåningen känns inte alltför smart, vem vill springa upp och ner för trappor så fort man blir lite nödig?
Och vad gäller bygganmälan och handikappanpassning så skulle jag strunta i det hela, bygg som ni själva vill, inte som nån kostymnisse vill.
 
Hallå Knecke!

Har några ideer ang ert nya kök, först en fråga, hur vill ny använda det nya köket? Om ni vill laga mat och umgås kring köket kanske min idee funkar. Annars gillade jag ideen med en grovkök med ex rostfri bänkskiva som är lätt att underhålla samt en finare matsalsdel.

(Får ursäkta min slarviga bild men jag har mac, dvs har ej tillgång till några bra köksplaneringsverktyg)

1.Riv & bygga nytt badrum låter dyrt, men ni behöver plats.. varför inte nagga på vardagsrummet?
2. Placera en köksö i den delen av vardagsrummet som angränsar mot köket och ställ istället matbordet där köket är nu.
3. I det tidigare köksutrymmet kan högskåp placeras. Där kan du få plats med skafferi och porslin
4. Inbyggnadsskåp för kyl & frys vid trapphuset?
5. Ett annat alternativ kan vara att bygga ett avlångt kök utmed den "norra" väggen. Utan väggskåp vid fönstret. Med köksö som på min bild eller utan.

Hoppas att du har fått några fler ideer som kanske kan vara till någon nytta

/Joakim

edit: gillar tanken att förvandla "rum utan syfte" till en större hall. Kanske kan du få plats med en tvättstuga eller ett arbetsrum också?
 
  • Kök1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cronor skrev:
Hallå Knecke!

Har några ideer ang ert nya kök, först en fråga, hur vill ny använda det nya köket? Om ni vill laga mat och umgås kring köket kanske min idee funkar. Annars gillade jag ideen med en grovkök med ex rostfri bänkskiva som är lätt att underhålla samt en finare matsalsdel.

(Får ursäkta min slarviga bild men jag har mac, dvs har ej tillgång till några bra köksplaneringsverktyg)

1.Riv & bygga nytt badrum låter dyrt, men ni behöver plats.. varför inte nagga på vardagsrummet?
2. Placera en köksö i den delen av vardagsrummet som angränsar mot köket och ställ istället matbordet där köket är nu.
3. I det tidigare köksutrymmet kan högskåp placeras. Där kan du få plats med skafferi och porslin
4. Inbyggnadsskåp för kyl & frys vid trapphuset?
5. Ett annat alternativ kan vara att bygga ett avlångt kök utmed den "norra" väggen. Utan väggskåp vid fönstret. Med köksö som på min bild eller utan.

Hoppas att du har fått några fler ideer som kanske kan vara till någon nytta

/Joakim

edit: gillar tanken att förvandla "rum utan syfte" till en större hall. Kanske kan du få plats med en tvättstuga eller ett arbetsrum också?


Hej, tack för synpunkterna. Jag tror jag måste tillägga lite saker som kanske gör det lite enklare att förstå vår situation. Den bild jag bifogade är bara för nedervåningen. Vi har även en våning till där vi har totalt 3 sovrum samt badrum med badkar och ett stort allrum där vi kommer köra lite mer åt biorums-hållet.
Dessutom har vi en källare med förråd, matkällare samt stor tvättstuga med grovdusch. Så det vi vill göra med nedervåning är att fixa ett större, trevligt kök där vi kan umgås. Det går ju inte riktigt att göra idag med det utrymme som finns att tillgå. Vi har flyttat in tv och soffor in i den lilla delen av vardagsrummet så vi har den stora ytan att använda för stort matbord i anslutning till köket.
Vi har räknat lite lätt på vad det skulle kosta med ett nytt kök samt toalett på nedervåningen. Jag har inte tummen mitt i handen så jag och en polare kommer fixa det mesta själv. Känner även elektriker som kan göra finliret med att koppla in allting.

Ikea-kök (exkl vitvaror): 30 000:-
Vitvaror: 25-30 000:-
Övrigt material. 20-40 000:-
Nya toalett: 15-20 000:-

Vi fick köpa kåken till ett riktigt bra pris så vi har plats för lite mer än hälften i bottenlånet så jag ser inte det som ett problem. Köket kommer förmodligen bytas om 1,5-2 år så det finns ju tid för att spara samt ändra idéer ett bra tag till =)
 
  • P7300001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7300002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7300003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7300004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två bilder till...
 
  • P7300005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7300006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni har möjlighet skulle jag vilja föreslå att ni tar och drar om vatten och avlopp så att köket och vardagrummet byter plats med varandra.
På så sätt slipper ni att riva toaletten och får mer utrymme för kök.
Eftersom ni verkar ha Tv-rum på ovanvåningen, lämpar sig väl "gamla köket" som myshörna med kamin vid murstocken ;)

Mvh Linda

PS. Gillar också lösningen med en stor hall.
 
mrsloki skrev:
Om ni har möjlighet skulle jag vilja föreslå att ni tar och drar om vatten och avlopp så att köket och vardagrummet byter plats med varandra.
På så sätt slipper ni att riva toaletten och får mer utrymme för kök.
Eftersom ni verkar ha Tv-rum på ovanvåningen, lämpar sig väl "gamla köket" som myshörna med kamin vid murstocken ;)

Mvh Linda

PS. Gillar också lösningen med en stor hall.
Hej, tack för svaret! Det som försvårar det förslaget (men förenklar våra egna) är att pannrummet med utgående avlopp och även inkommande vatten ligger precis under nuvarande kök så där blir inte insatsen så överdrivet stor.

Men du har helt klart en poäng i din idé =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.