Hej, har en thuja smaragd som växt sig rätt mycket på höjden. Planterade de förra våren och idag är de drygt 180 höga i topparna. Jag tycker de är rätt spretiga och inte lika täta och buskiga som jag sett andra. Vi har inte vågat beskära de ännu, dels för jag läst att de inte växer mer på höjden om man toppar de, och att det inte finns så mycket grönt att klippa på sidorna(om man inte går med sekatör gren för gren).
De fick gödsel i våras och vi vattnar rätt ofta.
Måste vi beskära de för att de ska bli tätare? Hur gör vi det?
Rad av Thuja Smaragd-häckplantor längs en tomtgräns med grus och gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, den bör putsas nu. Det räcker med att klippa/skära yttersta tillväxten och det kan man göra flera gånger på säsongen beroende på hur mycket den växer.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ja, den bör putsas nu. Det räcker med att klippa/skära yttersta tillväxten och det kan man göra flera gånger på säsongen beroende på hur mycket den växer.
tack, gå runt med sekatören alltså? Vissa grenar är så korta så jag tror jag skulle skada med en grensax
 
pokasd pokasd skrev:
tack, gå runt med sekatören alltså? Vissa grenar är så korta så jag tror jag skulle skada med en grensax
Dom ser jättebra ut för att vara ett år gamla, kanske satta lite tätt för att vara smaragd dom blir ju så täta.
Håll den bredd du vill ha med häcksax, låt bli där den inte har bredden ännu, ta även på höjden eftersom den delar sig och växer fylligare
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Nja, jag skulle nog vänta till den fått slutlig höjd innan jag kapar. Tycker den blir snyggare då.
Nej, ta inte sekatören. Har beskrivit tidigare (för många år sen!) hur man får snyggaste förtätning: ta den största kniven ur kökslådan. Slipa gärna upp den. Dra med långa lätta skär, nerifrån och upp, längs sidan, bara den yttersta centimetern. Då gynnas tillväxten och det går mycket fortare. Putsa gärna på de mindre utvecklade grenarna också, men då pyttellite.

Om ett par år, när det har blivit häck av det hela, kan man köra med elektrisk häcksax någon gång/säsong.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nja, jag skulle nog vänta till den fått slutlig höjd innan jag kapar. Tycker den blir snyggare då.
Nej, ta inte sekatören. Har beskrivit tidigare (för många år sen!) hur man får snyggaste förtätning: ta den största kniven ur kökslådan. Slipa gärna upp den. Dra med långa lätta skär, nerifrån och upp, längs sidan, bara den yttersta centimetern. Då gynnas tillväxten och det går mycket fortare. Putsa gärna på de mindre utvecklade grenarna också, men då pyttellite.

Om ett par år, när det har blivit häck av det hela, kan man köra med elektrisk häcksax någon gång/säsong.
Skära längs med stammen alltså? Flera "skåror" runt om?
 
Bara ytskiktet, senaste tillväxten. Skåror? Inte inne vid stammen...
 
yonna yonna skrev:
Bara ytskiktet, senaste tillväxten. Skåror? Inte inne vid stammen...
då förstår jag, tack :)
 
B Braksvenne skrev:
Dom ser jättebra ut för att vara ett år gamla, kanske satta lite tätt för att vara smaragd dom blir ju så täta.
Håll den bredd du vill ha med häcksax, låt bli där den inte har bredden ännu, ta även på höjden eftersom den delar sig och växer fylligare
Hur tätt skulle du (eller någon annan kunnig) rekommendera att plantera Smaragd ca 120cm höga?

Är det en dum idé att fylla med träflis runt plantorna för att skydda mot frost och ogräs?
 
Träflis tror jag blir bra. Det håller även fukten. Passa på att lägga en svett-/droppslang innan du lägger på flis så kan du bara koppla in den nästa sommar utan att behöva gräva. Thuja klarar relativt torra förhållanden men gillar vatten ganska mycket, och de första åren är det bra att tillföra lite.
 
  • Gilla
Maijckel
  • Laddar…
halper halper skrev:
Träflis tror jag blir bra. Det håller även fukten. Passa på att lägga en svett-/droppslang innan du lägger på flis så kan du bara koppla in den nästa sommar utan att behöva gräva. Thuja klarar relativt torra förhållanden men gillar vatten ganska mycket, och de första åren är det bra att tillföra lite.
Smart idé med slangen (y)

Kanske man till och med skulle förlägga en lite grövre slang med borrade hål (typ pem) under thujorna så att man kan pumpa ned vatten blandat med gödning... :thinking:
 
Problemet med grov slang och stora hål är att det mesta vattnet rinner ut i början av den. Är rätt svårt att få till lagom storlek på hålen så man får "droppslang". Jag har flera misslyckade försök i bagaget :p

Om du vill gödsla kan du ju alltid vattna ner det. Om det är mineralgödsel eller pelleterat naturgödsel kan du lägga det i blöt i någon balja under natten och sedan ta en lagom skopa ner vattenkanna och vattna ut. Eller bara strö ut innan regnväder. Det är nog bara en gång på våren du behöver tajma vädret.

Vissa säger att gödsel är rätt meningslöst till thuja och att det främst är tillgången på vatten som begränsar tillväxten om man inte har osedvanligt utarmad jord.
 
  • Gilla
Maijckel
  • Laddar…
halper halper skrev:
Problemet med grov slang och stora hål är att det mesta vattnet rinner ut i början av den. Är rätt svårt att få till lagom storlek på hålen så man får "droppslang". Jag har flera misslyckade försök i bagaget :p

Om du vill gödsla kan du ju alltid vattna ner det. Om det är mineralgödsel eller pelleterat naturgödsel kan du lägga det i blöt i någon balja under natten och sedan ta en lagom skopa ner vattenkanna och vattna ut. Eller bara strö ut innan regnväder. Det är nog bara en gång på våren du behöver tajma vädret.

Vissa säger att gödsel är rätt meningslöst till thuja och att det främst är tillgången på vatten som begränsar tillväxten om man inte har osedvanligt utarmad jord.
Ok, då ska jag inte mixtra med att borra sönder en slang om du redan testat (y)

Kommer nog få till ganska bra jord, det blir ren matjord blandat med kogödsel som legat i ca 5-6 år och en grävmaskin som gör jobbet.

Men är det ändå en bra idé att lägga droppslangen under thujorna eller ska den ligga ovanför rotklumpen?
 
Om det ligger flis över hade jag nog lagt den på marken, så blir hela jordprofilen genomvattnad. Blir också enklare att ta bort om några år, eftersom du annars kommer att ha ett nätverk av rötter som snärjt in sig.
 
  • Gilla
Maijckel
  • Laddar…
Ursäkta att jag bumpar denna tråd, men jag har planterat thujor för 1-2 år sedan och skall nu ge mig på ett försök att beskära dom för första gången 😳

Jag har läst att man skall kapa ”där det är grönt” menar man då där det är grönt på själva grenen? Se bild, alltså där det har växt nyligen?

Hur gör man med grenar som sticker ut alldeles för mycket och man egentligen behöver kapa inne där det är bruna grenar? Vad händer då?

Tack på förhand och ursäkta igen för bump.
 
  • Närbild av thujagrenar med fokus på friska gröna skott och äldre bruna grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.