Jag fick installerat en Daikin XRH 40, Caldo eller vad de kallas. I en väldigt dåligt isolerad stuga från sent 1800-tal. I valet mellan XRH30 och XRH40 var det bara en fråga om hur stor innedel man kan acceptera - grejen är att prisskillnaden är närmast obetydlig. Installatören hade med båda varianterna och där och då på plats konstaterades att den litet större XRH40 inte blev mer "estetiskt störande" än den mindre - så givet att man tar den större då.

Absolut fenomenala prestanda, tack vare den rejäla innedelen så kör den typiskt på mycket låga fläktvarv, mycket tyst. Sedan har den ju detta med kamin-automatiken etc, mycket genomtänkt om man har en kakelugn tex i närheten av denna VP. Fläktar runt värmen i hela kåken stort sett ljudlöst.

Under senaste varma somrar har även noterats en mycket bra och nästan ljudlös kylning till väldigt låga driftskostnader. Supereffektiv maskin och mycket pga dess stora innedel med en enorm luftflyttningskapacitet vilket ger extremt lågt fläktljud.
 
Redigerat:
  • Älska
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Som sagt , alla kylmontörer har olika åsikter.
Finns kylfirmor som varit i matchen över 20år och monterat och servat alla möjliga märken och inte tar i en Daikin :cool:
Själv har jag just nu Mitsubishi Electrics RW SUMO som top of the line.
Med kan vara något helt annat märke och modell om ett par år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, det stämmer. Kompisen har haft eget i över 25år, monterat, servat o reparerat alla märken, bara Luftluft.
Han rekomenderade en Daikin efter sin erfarenhet av prestanda, kvalitet och komfort.
Första pumpen han monterade åt mig var en Sanyo år 2002, den funkar fortfarande.
Har även 2 andra vänner som jobbar med pumpar, de säger oxå Daikin.
Håller oxå med om att byte är dumt om den gamla funkar, dottern har en Panasonic från 1900 talet, jag bytte lager i fläktmotorn 2015 och sa då att de nog snart måste skaffa en ny, men den sitter där fortfarande !!!
Att den sitter där. Säger inte så mycket om dagens effekt. Har fått höra av kyltekniker. Att fyller man på fullt med kylmedel. Så orkar inte den äldre kompressorn. Utan går sönder efter ett tag.

Så i sådana fall går llvp med sämre effekt. Har även hört att många maskiner har kompressor från samma tillverkare.

Så vi får väl höra vad Comfort Thomas säger om saken.
 
Redigerat:
S slurppe99 skrev:
Att den sitter där. Säger inte så mycket om dagens effekt. Har fått höra av kyltekniker. Att fyller man på fullt med kylmedel. Så orkar inte den äldre kompressorn. Utan går sönder efter ett tag.

Så i sådana fall går llvp med sämre effekt. Har även hört att många maskiner har kompressor från samma fabrik.

Så vi får väl höra vad Comfort Thomas säger om saken.
mycket riktigt så vet jag inte prestandan på den men går att kolla hur den mår .
Saknas det köldmedel så blir effekt/effektivitet sämre, är det läckage måste man först hitta läckan och åtgärda detta innan påfyllnad.
Känner inte igen att en lite äldre kompressor skulle haverera för att man tömmer och återfyller med rätt mängd så det får stå för din kyltekniker.

Det finns märken som köper in kompressorer från andra tillverkare .
Dom stora drakarna av luft/luft som tex Panasonic , Mitsubishi och Daikin har egen tillverkning.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Varför inte behålla den gamla och komplettera med en ny och köra två pumpar?
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
A
Av alla olika fabrikat och modeller jag installerat så finns det ingen som kommer i närheten av mitsubishi

Man blir grymt imponerad (fast jag är luttrad) för varje LN Hero som man testkör.

I dag säljer/monterar jag som top of the line LN Hero har skippat alla andra i det segmentet.
Du får mer för pengarna helt enkelt
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Av alla olika fabrikat och modeller jag installerat så finns det ingen som kommer i närheten av mitsubishi

Man blir grymt imponerad (fast jag är luttrad) för varje LN Hero som man testkör.

I dag säljer/monterar jag som top of the line LN Hero har skippat alla andra i det segmentet.
Du får mer för pengarna helt enkelt
Då valde jag rätt, antar jag. Men efter några dagars sökande på nätet och läsande av recensioner och diskussioner kunde jag dra slutsatsen att Hero var ett av de bästa köpen för min del.
 
electroluxaren skrev:
Av alla olika fabrikat och modeller jag installerat så finns det ingen som kommer i närheten av mitsubishi

Man blir grymt imponerad (fast jag är luttrad) för varje LN Hero som man testkör.

I dag säljer/monterar jag som top of the line LN Hero har skippat alla andra i det segmentet.
Du får mer för pengarna helt enkelt
Jag valde bort Hero pga den låga effekten vid minusgrader, vad är det som gör den bättre?
 
A
R Riverground skrev:
Jag valde bort Hero pga den låga effekten vid minusgrader, vad är det som gör den bättre?
Jmf med vad?
 
electroluxaren skrev:
Jmf med vad?
HZ25XKE 4.78kWh with -15, XRH30 4,6. Hero LN25 3,2, LN35 4.
 
Behöver man mer effekt så finns RW SUMO !
 
C Comfort Thomas skrev:
Behöver man mer effekt så finns RW SUMO !
Japp men fick inte plats :(
 
R Riverground skrev:
Japp men fick inte plats :(
nä man blir ofta begränsad då det gäller att den får rätt placering
 
Har du bara en lämplig placering för luftvärmepump? Lägg in en till så kan du köra båda så länge den gamla fungerar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.