Hej!

Jag är på gång att köpa solceller till mitt hus och jag har tagit in offerter från 4 bolag.

När jag granskat dessa bolag, verkar det vara minst sagt varierande när det gäller kundmötande och förmåga att leverera. Ett av bolagen är också i rekonstruktion. (Vilket rent statistiskt innebär en konkursrisk på ca 50%, något de med en klackspark nämde i förbifarten.)

Sen hittade jag Solcellsproffsen.se, bifirma till Enable Energy Sve AB.

Det verkar kunniga, trevliga, de lovar att hålla tidsplanen som känns rimlig och offerten är genomgående omfattande och ser bra ut.
Men! Jag kan inte hitta ett enda omdöme på nätet, och företaget har varit aktivt sedan 2011. I detta forum hittade jag ett(!) inlägg från 2016 som luktar lite smygreklam.
I dessa internettider när man ger stjärnor och ratings till höger och vänster, känns det märkligt att det inte går att hitta någonting alls om dem.

Så. Nu till min fråga. Har du erfarenhet av Solcellsproffsen eller kanske rent av är bättre än mig på att hitta omdömen på nätet?

Jag vill gärna få en uppfattning om kundmötandet innan jag bestämmer mig.

Stort tack på förhand, mvh Andreas
 
Hej,
Samma här, otroligt att inte hitta vare sig negativt eller positivt på nätet.
Jag ansåg dock att de hade det ”bästa” erbjudandet till mig 23 kw solcellsanläggning samt 11,8 kw batteripack.
De var enligt mig de kunnigaste av de 5 firmor jag varit i kontakt med.
Martin



Andreas Tjärnberg Andreas Tjärnberg skrev:
Hej!

Jag är på gång att köpa solceller till mitt hus och jag har tagit in offerter från 4 bolag.

När jag granskat dessa bolag, verkar det vara minst sagt varierande när det gäller kundmötande och förmåga att leverera. Ett av bolagen är också i rekonstruktion. (Vilket rent statistiskt innebär en konkursrisk på ca 50%, något de med en klackspark nämde i förbifarten.)

Sen hittade jag Solcellsproffsen.se, bifirma till Enable Energy Sve AB.

Det verkar kunniga, trevliga, de lovar att hålla tidsplanen som känns rimlig och offerten är genomgående omfattande och ser bra ut.
Men! Jag kan inte hitta ett enda omdöme på nätet, och företaget har varit aktivt sedan 2011. I detta forum hittade jag ett(!) inlägg från 2016 som luktar lite smygreklam.
I dessa internettider när man ger stjärnor och ratings till höger och vänster, känns det märkligt att det inte går att hitta någonting alls om dem.

Så. Nu till min fråga. Har du erfarenhet av Solcellsproffsen eller kanske rent av är bättre än mig på att hitta omdömen på nätet?

Jag vill gärna få en uppfattning om kundmötandet innan jag bestämmer mig.

Stort tack på förhand, mvh Andreas
 
  • Gilla
Andreas Tjärnberg
  • Laddar…
Hej. Jag har precis samma fundering kring Solcellsproffsen. Fick överlägset bäst bemötande och offert från dom.

Vilka har ni valt?
 
Hej, jag valde Solcellsproffsen. Inte billigast, däremot mest kunniga samt att de kunde leverera det jag ville ha. Installation okt/nov.

QUOTE="blejf, post: 4877492, member: 92300"]Hej. Jag har precis samma fundering kring Solcellsproffsen. Fick överlägset bäst bemötande och offert från dom.

Vilka har ni valt?[/QUOTE]
 
Hej igen.
Jag valde till slut Solcellsproffsen (eller Enable Energy som bolaget egentligen heter)
De har inte hunnit påbörja installationen ännu, så jag väntar med spänning på hur det ska gå.
Denna tråd kommer uppdateras längs vägen har jag tänkt, eller om det finns möjlighet att skriva i en annan tråd på forumet kanske. Nåväl, jag återkommer på något sätt! :)

/Andreas
 
  • Gilla
blejf
  • Laddar…
https://www.allabolag.se/5569370801/enable-energy-sve-ab

Företaget grundades 2013, 14st anställda.
Ekonomin har jag lite svårt för att tolka om det är bra indikationer eller inte, finns kanske någon företagsekonom här inne som kan uttala sig bättre och vad man bör titta på.
Vinstmarginalen har ju minskat sista åren ser det ut som för det företaget.
Tillgångarna har minskat sista åren
 
  • Gilla
Andreas Tjärnberg
  • Laddar…
Nu har jag också skrivit på! Installation beräknad i november.
 
  • Gilla
patrik3d
  • Laddar…
Vad är det för växelriktare och paneler de har ?
Vad har de för betalningsvillkor ?
Gör de platsbesök före kontraktskrivning ?
 
min anläggning kommer ha Huawei växelriktare och batteri samt Trina paneler.
De gjorde platsbesök hos mig först. betalar 15% vid uppstart.
 
B blejf skrev:
min anläggning kommer ha Huawei växelriktare och batteri samt Trina paneler.
De gjorde platsbesök hos mig först. betalar 15% vid uppstart.
Men de är bara aktiva i 08-land ?
15% när du signar digital OB eller när?

Ni som fått installationstid okt/nov, har ni fått det skriftligt med klausul om ekonomisk ersättning vid försening ?
 
tror de bara kör i Stockholm.
15% efter påskriven offert
Inga "garantier" om installationstid eller någon klausul om försening.
 
Jag ringde de och fick bekräftat att de bara arbetar kring Stockholm.
 
V
M mortimer skrev:
Men de är bara aktiva i 08-land ?
15% när du signar digital OB eller när?

Ni som fått installationstid okt/nov, har ni fått det skriftligt med klausul om ekonomisk ersättning vid försening ?
Hej är de superviktigt att bli ekonomiskt kompenserad för eb liten försening. Varför inte sikta på bästa tänkbara resultat istället
 
V Villaägarenr1 skrev:
Hej är de superviktigt att bli ekonomiskt kompenserad för eb liten försening. Varför inte sikta på bästa tänkbara resultat istället
I dessa tider tåls det att diskutera.
OM du blir lovad installation t.ex februari men installation blir först julafton samma år, då har du under den tiden höga elräkningar med dessa elpriser som råder OCH kanske i många fall banklån med ränta och amorteringskrav på utbetalt lån som delvis ska täcka förskottsbetalning.
 
V
M mortimer skrev:
I dessa tider tåls det att diskutera.
OM du blir lovad installation t.ex februari men installation blir först julafton samma år, då har du under den tiden höga elräkningar med dessa elpriser som råder OCH kanske i många fall banklån med ränta och amorteringskrav på utbetalt lån som delvis ska täcka förskottsbetalning.
Då är de ju helt i sin ordning att hantverkare är SKITDYRA, man måste ju täcka upp för alla kompenseringar.

Givetvis finns de gränser. Men fokus borde ligga på bra resultat istället för att räkna försenade dagar. "Februari/ julafton" är ju inte alls vad jag pratar om.

Sen om man lånar, har amorteringar mm är ju en helt privat sak och inget utföraren skall ta hänsyn till, din egen finans är din egen huvudvärk.

Men alla är vi olika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.