har precis börjat med tibber och därmed timavläsning på elen.
Har ett gammalt spabad utan wi-fi/app möjlighet för styrningen. Någon som har provat att addera egen styrning på värmaren?
Tänker mig jag jag kunde styra värmaren dels baserat på elpriset och dels baserat på när elbilen laddar så jag inte förbrukar mer än vad huvudsäkringen klarar.
Någon som har ett tips på hur man skulle kunna göra? ;-)
 
  • Gilla
Stickan_c och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Har gått i samma tankar som dig hittade du någon lösning?
Funderar om man kunde trixa lite med tempsensorn så att den visade ca 2 grader lägre temp när elen är billig.
Om man tex ställer badet på 36 grader så får det värma det sim vanligt, men när elen är billig tror badet att det är 34 och värmer 2 grader tills det är 38. Då borde man kunna buffra mycket energi där.

Någon annan som har en smart lösning på detta.

Har även en gammal elvarmvattenberedare som jag skulle vilja styra på liknande sätt. Några ideer?

Med vänlig hälsning,
 
Någon som kom fram till något bra? Har samma behov
 
Nog många som har detta behovet nu :)

Nä, jag har funderat en del, men har inte genomfört något än. Flyttade på min då vi byggde pool och har ännu inte fyllt det med vatten än.

Det jag har tänkt mig är att bygga om rören för att koppla in en VP. Sedan styra VP via modbus (RS485).
Ansluta en RS485 till ip converter till VP och sedan styra via home assistant.

Sedan köra cirkulationspumpen med egen anslutning via shelly. styrning home assistant.

Då kan man styra temp och cirkulation baserat på elpriset och automatisera via home assistant.
Det går kanske inte att få upp värmen över 35 grader med denna lösning, men det sista värmebehovet hade man kunnat dra upp med elvärmaren.
 
Jag har precis börjat att titta på ett likadant scenario, gammalt spabad utan någon inbyggd intelligens. Kör tibber och skall börja bygga ut det "smarta" nu. Spabadet är det som kommer att vara det som är smartast att börja med. Några tips på vägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.