En svår fråga men jag gör ett försök. Vilket är mest ekonomiskt?

1 - Att värma upp ett rum med stängd dörr i källaren på ca 12 kvadrat med el-element?

2 - Att värma upp hela källaren på ca 100 kvadrat med värmepump?

Ett el-element är ju 1:1, pumpen 5:1. Går det att mäta på något sätt?
 
E Elnovis skrev:
En svår fråga men jag gör ett försök. Vilket är mest ekonomiskt?

1 - Att värma upp ett rum med stängd dörr i källaren på ca 12 kvadrat med el-element?

2 - Att värma upp hela källaren på ca 100 kvadrat med värmepump?

Ett el-element är ju 1:1, pumpen 5:1. Går det att mäta på något sätt?
Mäta är väl enklast om du har båda systemen ?
Sätt dit termometer och mät effektförbrukningen på elementen resp pump. och för lite statistik och jämför. Glöm inte ta med vilken utetemp det är och att det troligen behövs ngn vecka för att det skall vara "jämn" temperatur.

Intuitivt skulle jag säga att ett rum är billigare att värma med elelement - om allt annat är helt ouppvärmt och isoleringen mellan rummen är "ok" iaf...
Är övrigt huset uppvärmt så kommer det ju påverkas också så då måste man ta det i beaktande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
skulle tro att det hamnar på att värma ett rum på 12kvm med el-element som blir billigast.

Då det blir kallt så sjunker verkningsgraden rätt bra med en värmepump(ej bergvärme dock)
plus att med 100kvm källare har du mer väggar du behöver värma som kyler.
(om du nu inte har isolerade väggar till källaren , då tappar du betydligt mindre)

Detta resonemang nedan bygger på grova förenklingar:
säg att man har en COP på 2.5 då det är minus 20C ute för en värmepump.
dvs 1kWh el ger 2.5kWh värme.
stoppar du in 1kWh el i 12kvm rummet så kan du då värma 2.5*12 = 30kvm med värmepump för samma peng.
Nu har du ju 100kvm dvs 3ggr mer.
 
Tomture61
Beror på hur öppen din källarvåning är .
Har du dörrar + massa rum får en LLVP svårt att nå alla ställen .
Har du elelement + en LLVP på ett strategiskt bra ställe så erhåller du en komfortabel värme i hela källaren .
Detta utan att veta hur din källare ser ut , hur den är isolerad osv.
Att värma upp ett rum på 12 kvm med en LLVP är en dålig ide , blir många on/off på värmepumpen .
 
M MrDizzy skrev:
säg att man har en COP på 2.5 då det är minus 20C ute för en värmepump.
Kan det verkligen stämma? Jag tycker det låter lite väl högt, men jag kan ha fel. Min luftvärmepump ska enligt specifikationerna klara av att värma ner till - 25 men jag har alltid trott att COP-värdet är nära 1 då eftersom leverantören inte har angivit något COP-värde vid den utetemperaturen.
 
E Einh skrev:
Kan det verkligen stämma? Jag tycker det låter lite väl högt, men jag kan ha fel. Min luftvärmepump ska enligt specifikationerna klara av att värma ner till - 25 men jag har alltid trott att COP-värdet är nära 1 då eftersom leverantören inte har angivit något COP-värde vid den utetemperaturen.
Du kanske har rätt i att det är aningen högt nu då jag kollar runt på luft/luft...
Så reviderat säg 1.7 till 2.0 i COP vid -25?
Dock verkar tex av vad jag hittar på olika forum att Mitsubishis Hero LN25 verkar ha en verklig COP på 2.5 vid -25 och 2 vid -30

EDIT: så det beror nog på vilken värmepump man har och ålder på vämepumpen.
Ta den gamla(14år) luftvattenvärmepumpen jag hade tidigare. Den hade en COP på 1.2 vid -15C (uppmätt)
Den nya ska ha enl spec (som är väldigt konservativ då jag hittills haft betydligt bättre COP än spec vid +20C - +25C ) en COP på 2.2 vid -15C
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.