Ni som har kännedom om detta…finns det möjlighet att detta är anledning till att jag upplever huvudvärk i vardagsrummet (betong under 2:a våningen). Min sambo upplever det som dålig luft. Vi har uteslutit golvproblematik, genom att spärra med spärrlaminat samt mätt fukt där. Hyresvärden har erbjudit sig göra en luftanalys men hittar dem inget så får jag bekosta den själv, ca 20.000.
Sovrummet stinker linoleum samt masonit (undergolvet samt garderobern)
Kan det bero på att fukt trängt in i väggarna? Ta en titt på dessa bilderna Sprucken tegelvägg med synlig skade och behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 638339 Skada vid fönsterkarm där vägg och tegelsten möts, potentiell fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 638341
Aloe vera och Monstera plantor på fönsterbrädan inomhus med utsikt mot träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i murverk på husrörn med synlig trapp och veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka mellan en tegelvägg och blå betongsockel med färgskalning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i tegelvägg nära hörnet av en byggnad, detalj av murbruksfogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadedjursspillning i hörnet av ett rum vid en trälist och laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funk kan mycket väl vara ett problem. Gamla linoleummattor som ibland limmades med minre hälsovänliga lim, är ett känt problem.
Om det just är väggarna är en annan sak.
Det kan vara vatten som trängt in och frostsprängts i tegelväggen (och där det är sprickor kan det komma in mer fukt). Det kan också ha spruckit av andra skäl (och nu kommer det kanske in vatten)

Men det kan komma in vattne fråna andra håll också - hur är grunden / taket ??
 
  • Gilla
The85
  • Laddar…
Galt
Hur är det med ventillationen? Finns både till och frånluft som fungerar? Annars bör det fixas först.
Att sprickorna på bilderna har med problematiken att göra känns inte troligt då de är på utkragad skärmvägg.

Om ventilationen fungerar bör väggar och tak fuktmätas och kontrolleras så det inte är en fuktskada från annan lägenhet eller installation i vägg.

Om ventilation och väggar och tak är sjysta (golvet säger du redan är kontrollerat) återstår att du är överkänslig mot något byggmaterial/lim, att det finns torkat mögel bakom någon tapet efter tidigare vattenskada eller att det beror på något helt annat som inte har med lägenheten att göra. Oavsett vilket av dessa finns det i så fall inte mycket att göra som är rimligt förutom att flytta tyvärr. Om du inte vill riva väggar, tak och golv till byggnadsstommen vilket även det är långt ifrån säkert att det hjälper.
Börja med att kolla ventilation, väggar och tak och fuktmät och kolla även golvet mot balkongväggen igen för säkerhetsskull.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Funk kan mycket väl vara ett problem. Gamla linoleummattor som ibland limmades med minre hälsovänliga lim, är ett känt problem.
Om det just är väggarna är en annan sak.
Det kan vara vatten som trängt in och frostsprängts i tegelväggen (och där det är sprickor kan det komma in mer fukt). Det kan också ha spruckit av andra skäl (och nu kommer det kanske in vatten)

Men det kan komma in vattne fråna andra håll också - hur är grunden / taket ??

Det är på 2:a våningen av 3, taket är bytt för ett par år sedan. Luktar sådär i källaren men borde ej vara ett problem då jag bor på 2:a våningen. Ja linoleum har jag märkt av, vi lade över spärrlaminat i det ena rummet, limlukten försvann men masoniten stinker där inne, eller vad det kan vara. Otroligt frän doft. Den maskerades av linoleummattlimmet innan. Skada och mögel på en vägg med synliga träspikar och masonitbitar, indikerar fukt- eller vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som lyfter rödbrunt linoleumgolv, avslöjar gulaktig masonitunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T The85 skrev:
Det är på 2:a våningen av 3, taket är bytt för ett par år sedan. Luktar sådär i källaren men borde ej vara ett problem då jag bor på 2:a våningen. Ja linoleum har jag märkt av, vi lade över spärrlaminat i det ena rummet, limlukten försvann men masoniten stinker där inne, eller vad det kan vara. Otroligt frän doft. Den maskerades av linoleummattlimmet innan.[bild][bild][video]
Verkar nog snarare osm ni skall ta tag i golven först.
Ta bort gammal (?) linoleum, lim och ev undergolv (om det luktar). Då ser ni också om det finns fukt ngnstans - och får spåra vart det kommer ifrån - behöver inte vara från tegelväggen alls...
 
  • Gilla
The85
  • Laddar…
Galt Galt skrev:
Hur är det med ventillationen? Finns både till och frånluft som fungerar? Annars bör det fixas först.
Att sprickorna på bilderna har med problematiken att göra känns inte troligt då de är på utkragad skärmvägg.

Om ventilationen fungerar bör väggar och tak fuktmätas och kontrolleras så det inte är en fuktskada från annan lägenhet eller installation i vägg.

Om ventilation och väggar och tak är sjysta (golvet säger du redan är kontrollerat) återstår att du är överkänslig mot något byggmaterial/lim, att det finns torkat mögel bakom någon tapet efter tidigare vattenskada eller att det beror på något helt annat som inte har med lägenheten att göra. Oavsett vilket av dessa finns det i så fall inte mycket att göra som är rimligt förutom att flytta tyvärr. Om du inte vill riva väggar, tak och golv till byggnadsstommen vilket även det är långt ifrån säkert att det hjälper.
Börja med att kolla ventilation, väggar och tak och fuktmät och kolla även golvet mot balkongväggen igen för säkerhetsskull.

Ventilationen är kontrollerad, i stort sett obefintlig. Men vi vädrar, genomgående lägenhet, hela tiden.
Jag har varit hos min ena granne och där upplever jag inga problem i vardagsrummet, dock ej grannen som har vägg mot mig. Ja det kan ju vara gammal fuktskada. Ja flytta verkar vara rimligt.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Verkar nog snarare osm ni skall ta tag i golven först.
Ta bort gammal (?) linoleum, lim och ev undergolv (om det luktar). Då ser ni också om det finns fukt ngnstans - och får spåra vart det kommer ifrån - behöver inte vara från tegelväggen alls...
Ja kanske, har bott i en annan lägenhet som har samma typ av material, bortsett från sand under golven samt masonit (hall, kök samt sovrum) (betong under vardagsrumsgolvet).

Har lagt spärrlaminat över golvet i vardagsrummet samt stängt dörren till vardagsrummet och öppnat balkongdörren, ändå känner man sig inflammerad i skallen när man varit där en stund. Det sitter 10-15min efter att man kommit ut. Sover man där så sitter det i ett par timmar.
 
Linolium kan lukta riktigt fränt, och jag skulle tro att det är doften som är jobbig och inte något ämne i sig. Du kanske spänner kroppen undermedvetet för att doften är så jobbig.
 
C Carl Johansson skrev:
Linolium kan lukta riktigt fränt, och jag skulle tro att det är doften som är jobbig och inte något ämne i sig. Du kanske spänner kroppen undermedvetet för att doften är så jobbig.
Jag sover inte i det rummet, och nej detta luktar mer än vad många andra linoleum. Jag har bott i en liknande lägenhet som låg 300m från denna, dock var den byggd på 70-talet. Den luktade också linoleum men jag sov i vardagsrummet i den. Jag hade inte sådana problem i den lägenheten som denna. Jag får brutal huvudvärk i denna. En vän till mig känner också hur måendet försämras i min nuvarande. Det är en tung känsla och lite hjärndimma som sitter kvar i 2-3tim efter att man sovit där och lämnat. Något sådant upplevde jag aldrig i någon av de husen som är byggda på 70-talet där (samma hyresvärd). Jag hade en lägenhet där och min sambo hade en där. Men denna är byggd på 60-talet, har masonit och sand (kök samt sovrum) samt betong under vardagsrummet. Men då den tunga känslan avtar lite i köket så kopplar jag problemen till vardagsrummet. Jag lade över golvet där med spärrlaminat av plast och folie så ytterst lite bör släpps igenom där. Det enda som emittera är tak och väggar där.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.