Vi bor i ett 70-tals hus med värmeslinga ingjuten i grunden (platta på mark). Vi har en förbrukning på 25 kWh/dygn när vi är bortresta sommartid och eftersom huset i övrigt enbart har nya vitvaror och vvb så hittar vi ingen annan anledning till den höga förbrukningen förutom slingan. Nu undrar jag hur stor risk man tar om man stänger av slingan och då tänker jag främst på fukt. Syllarna är av icke-impregnerat virke och jag är rädd att slingan hjälper till att hålla huset friskt men till ett högt pris. Grannarna verkar göra lite olika och alla har olika uppfattning och tro på varför slingan ens finns. Bor i södra Sverige, vem kan man kontakta för ”säkert svar”? En tanke är att kanske helt enkelt byta syllarna som ju möjligen lönar sig i längden…..eller är det en dålig idé?
 
J Jessica Jovanovska skrev:
Vi bor i ett 70-tals hus med värmeslinga ingjuten i grunden (platta på mark). Vi har en förbrukning på 25 kWh/dygn när vi är bortresta sommartid och eftersom huset i övrigt enbart har nya vitvaror och vvb så hittar vi ingen annan anledning till den höga förbrukningen förutom slingan. Nu undrar jag hur stor risk man tar om man stänger av slingan och då tänker jag främst på fukt. Syllarna är av icke-impregnerat virke och jag är rädd att slingan hjälper till att hålla huset friskt men till ett högt pris. Grannarna verkar göra lite olika och alla har olika uppfattning och tro på varför slingan ens finns. Bor i södra Sverige, vem kan man kontakta för ”säkert svar”? En tanke är att kanske helt enkelt byta syllarna som ju möjligen lönar sig i längden…..eller är det en dålig idé?
Jag tänker att en värmeslinga på sommaren knappast borde behövs putta ut så mycket värme ?
Men det borde ju också gå att stänga av den och dra igång den till hösten sen- grunden borde ju inte behöv 20 grader direkt !
Så länge det inte fryser eller kanske går nedåt säg ett par grader över 0.
Mögel trivs väl som bäst i 15-28 grader, så för den sakens skull är ju under15 grader bättre...
 
Jag skulle aldrig komma på tanken att värma betongplattan under sommaren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad har du för värmesystem. Är det denna värmeslinga? Ibland lägs det en elvärmeslinga i betongplatta endast för att kunna gjuta plattan på vintern. Det känns konstigt att ha elvärmeslinga som basvärme genom hela huset.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle aldrig komma på tanken att värma betongplattan under sommaren.
Man riskerar fuktskador om marken under plattan är varmare än plattan. Så om man har värme i plattan på vintern ska man vara vara försiktig med att stänga av den på sommaren.
 
När skulle det inträffa? varför skulle marken under plattan vara varmare än platten? Det måste vara ett undantagsfall under väldigt begränsad tid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Vad har du för värmesystem. Är det denna värmeslinga? Ibland lägs det en elvärmeslinga i betongplatta endast för att kunna gjuta plattan på vintern. Det känns konstigt att ha elvärmeslinga som basvärme genom hela huset.
vi värmer huset med el-element och primärt luft/luft värmepump. Värmeslingan bara är där och vi vågar inte stänga av den eftersom den möjligen håller de oimpregnerade syllarna torra (och möjligen andra funktioner också?). Visst det är varmt en halv meter in på golvet men skulle inte tro att det gör så mycket för inomhusklimatet…..
 
S
S
J Jessica Jovanovska skrev:
vi värmer huset med el-element och primärt luft/luft värmepump. Värmeslingan bara är där och vi vågar inte stänga av den eftersom den möjligen håller de oimpregnerade syllarna torra (och möjligen andra funktioner också?). Visst det är varmt en halv meter in på golvet men skulle inte tro att det gör så mycket för inomhusklimatet…..

Jag hade sett till att avleda ytvatten från huset och kanske t.o.m handgrävt runt huset för att dränera o sen slagit av elslingan.

Slingan är primärt avsedd att hålla syllen torr men det borde gå ändå.
 
Finns en hel del liknande hus här. Med just denna värmekabel.
kompisen köpte ett sådant hus för ca 10år sedan. Han stängde av värmekabeln, efter tre år började barnen få problem med allergi snuva mm. Utredning gjordes och mögel i väggar och uppreglade golv nära ytterväggar hittades...
Allt revs ut uch sanerades och värmekabel togs i drift nu har jag inte hört att det är några problem...
Nu var detta ett hus med uppreglade golv och isolering på insidan. Ägaren före hade bott där sedan det var nytt, huset besiktades provhål togs utan anmärkning mer än att det är en riskkonstruktion...

Jag var där och hjälpte till med lite kompletteringar av el när väggarna ändå vara öppna.

Ska fråga honom om han använder värmekabeln nu, jag träffar honom i morgon...
 
  • Gilla
Jessica Jovanovska
  • Laddar…
pratade med kompien idag och han kör med värmekabeln, hans hus är byggt -74-75 platta på mark, fasad mexitegel och träpartier, trästomme. aktuella huset ligger i södra dalarna
det har inte blivit några nya problem. han vågar inte stänga av värmekabeln då förra sanering och renoveringen gick på nästan halv miljonen samt ingen hjälp från försäkringsbolaget. han har även bytt en sektion av denna värmekabel det gick tydligen då den ligger i rör i hans hus. han har koll på att den totala effeken ligger på 600w som går 24/7. årsförbrukning 5500kW han har funderat på att borra in givare och motera styrning. men då försäkringsbolaget nekade ersättning för att skadan var självförållad efter som han stängde av värmekabeln förra gången så har han inte vågat...

Han har även pratat med grannar under åren han bott där och de som har kört värmekabeln har inte haft några problem. och det var en granne som utan att veta det hade en trasig värmekabel och hade mögel samt dålig lukt efter den väggen där värmekabeln var trasig.
de här husen hade direktel när de var nya så 600W var nog försumbart då.
en till granne hade stängt av värmekabeln och klarat sig bra men det huset ligger högst upp och har torrare mark och mycket sol.

kompisen mäter upp att värmekabeln drar rätt ström en gång om året hans är värmekabel är uppdelad i fyra delar en per väggsida. men samtliga matas från samma säkring och brytare.

en bonus är att det käns behagligt på golvet närmast ytterväggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.