Hej!

VI har planer på att installera en kamin, förut för att det är mysigt, men nu för att få ner månadskostnaden för värme (el) också i vinter.

Idag har vi en villa på ca 140 m2 1,5 plan + källare (extra 90 m2).
Vi har bergvärme och vattenburen golvvärme + vattenelement.

Installationen skulle vara på mittenplanet som är ca 80 m2 i öppen planlösning (inga dörrar - bara stora öppningar). Detta plan har kök, stor matplats samt vardagsrumsdel och annat "hängområde".

Skulle en installation också löna sig ekonomiskt? Om man typ eldar ett par gånger per dag?
Samt, hur dåligt skulle detta vara för klimatet?

(Skulle ev. kunna få tag i ved rätt billigt öven om jag då måste transportera veden från Norrland).

VIllan är i Stockholm.
 
Vi har inte bergvärme utan luftvärmepump, så det blir kanske inte en rättvis jämförelse. På vardagar eldar vi på morgonen och eftermiddag/kväll och på helger eldar vi hela dagarna. Detta leder till att luftpumpen bara behöver användas nattetid. En stor besparing för oss.

Har du en nyare kamin har den hög verkansgrad. Här är en länk från naturvårdsverket hur man kan minska klimatpåverkan vid vedeldning: https://www.naturvardsverket.se/vag.../vedeldning/elda-med-ved-i-kamin-spis-och-ugn
 
Tack för svar!

En annan fråga är det någon speciellt man bör tänka på vid införskaffning av kamin för att få en bra verkningsgrad? Stor stensatts etc? Eller är alla idag tillräckligt bra?
 
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Vi har inte bergvärme utan luftvärmepump, så det blir kanske inte en rättvis jämförelse. På vardagar eldar vi på morgonen och eftermiddag/kväll och på helger eldar vi hela dagarna. Detta leder till att luftpumpen bara behöver användas nattetid. En stor besparing för oss.

Har du en nyare kamin har den hög verkansgrad. Här är en länk från naturvårdsverket hur man kan minska klimatpåverkan vid vedeldning: [länk]
Och kostanden för ved, är den inräknad i besparingen? Eller har du tillgång till ved genom egen mark etc?
 
Om du funderar på att elda en eller 2 ggr om dagen och accumulera värmen är det inte en kamin med stensatts utan en kakelugn eller täljstensugn du behöver..

Om detta inte ryms i budgeten eller det tilltänkta rummet tycker jag du ska kika på gjutjärnskamin med katalysator, jag har själv god erfarenhet av VermontCastings Intrepid II som brinner rent och avger värmen under hela natten.
 
Om jag var i er sits skulle jag överväga en vattenmantlad kamin, då kan man tillgodogöra sig eldningen på ett helt annat sätt.
Men fortfarande tillgodogöra sig mysfaktorn.
 
Lönar sig kanske inte direkt, men guld när strömmen går.
 
  • Gilla
Verelius
  • Laddar…
Skulle gärna ha en rejäl täljstenskamin/kakelugn, iaf om planlösningen var någorlunda öppen. Men tror att det blir svårt att motivera av bara ekonomiska skäl. Men om mysfaktorn och känslan av att kunna värma huset hjälpligt även vid strömavbrott är värd något skulle jag kunna känna att det kunde vara värt ändå.

En grej att tänka på om du ska installera täljsten/kakelugn är att de kan väga en hel del. Så man kan behöva förstärka golvet också. Det bör installatören veta om, men kostar ju såklart pengar.
 
  • Gilla
Verelius
  • Laddar…
V Verelius skrev:
Och kostanden för ved, är den inräknad i besparingen? Eller har du tillgång till ved genom egen mark etc?
Jag köper en del och har betalat 600kr kubiken för björk färdigkluven. Ofta går det att få tag på gratis ved. Ta ner ett träd här och där på egen mark, eller så vill någon granne bli av med något träd. I vinter verkar det dock som att det går med rejält plus även om man bara köpt färdig ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.