Hej!

Jag går i tankarna på att riva väggen in till kattvinden och istället göra en stor skjutdörrs garderob. Men jag hade en konstruktör här angående ett annat projekt och då frågade jag honom lite snabbt om väggen till kattvinden och då svarade han ” Nja, det är inte alls säkert du kan riva den väggen. I många fall är de bärande” men han tittade aldrig riktigt på det. Så han gjorde mig egentligen bara osäker.
Så vad säger ni? Någon som gjort något liknande och har bilder för inspiration?

väggen i fråga är en trävägg med stående brädor och sen putsat på en sidan och panel på andra. Har inte öppnat upp så kan inte säga dimension på reglarna men max 70 regel skulle jag gissa baserat på de andra väggarna jag har rivit.

Huset är byggt 1935.


Ha det gott!
 
  • Trång vindskorridor med trägolv och lutande träbjälkar på ena sidan samt trävägg på andra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit traditionell dörr i ett hörnrum med vita väggar och mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trång vindskorridor med träväggar, takbjälkar och snedtak, upplyst av en taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Föråldrad arkitektonisk ritning av husfasad med måttangivelser på gulnat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Eftersom kattvindsväggen är utritad på sektionsritningen kan man misstänka att den väggen är bärande eller att det i alla fall finns bärande pelare i väggen t.ex. precis i jämnhöjd med de synliga takstolarna. Är det många reglar så behöver de ju inte vara kraftiga för att kunna ta upp en del taklast.
 
D
Förra ägaren hade kapat ur en vägg i mitt hus, med likadan konstruktion som ditt. Resultat var att ytterväggen på motsatt sida gav sig utåt med 1,5 cm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B
Har en bekant med samma konstruktion. Där var väggen bärande. De löste det med en bärande balk. De tog inte bort hela väggen, skapade bara en stor öppning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.