Hej.

Jag har en del limträbalkar och stolpar som kommer vara exponerade för antingen regn eller fukt. I syfte att skydda dessa mot röta så valde jag att grundolja, grundmåla och sen täckmåla. Åker in till Bauhaus och får rekommendationen att köra med Akrylatfärg. Efter att ha målat mer än halva virket så tar färgen slut och nästa gång jag går in till Bauhaus så säger dem att jag absolut inte ska måla med akrylatfärg då det stänger in fukt och kommer orsaka röta!!!

Hur hade ni gjort, skrapat bort färgen och målat om med snickerifärg eller kört låtit det vara? Ett jäkla jobb att börja om, men jag vill ju att det ska hålla i mååånga år.

mvh
Besviken Bauhaus-kund
 
Så länge du målat med en rätt grundfärg ska det inte vara något problem. Om alkyd - akrylat kombinationen inte fungerade hade alla nybyggda hus ruttnat.
 
C cotillion skrev:
Så länge du målat med en rätt grundfärg ska det inte vara något problem. Om alkyd - akrylat kombinationen inte fungerade hade alla nybyggda hus ruttnat.
Tack för svar. Dem säger att problemet är att jag har målat på alla sidor. Att det inte finns någon sida som ”andas”. Vad tror du ?
 
Svårt att säga, som så mycket annat så beror det på... Hur utsatt läge, Hur noggrant du oljat/grundat/målat mm.
Definitivt säkrare/bättre med annan färg. Men myntet har alltid flera sidor, akrylat brukar vara bra mot mögel/algpåväxt jfr andra färger.
 
Jag målade ett nytt staket med akrylat för ca fem år sedan.
Det är ganska ruttet på flera ställen idag...
Numer målar jag med rekommenderad fönster- och snickerifärg på detaljer utomhus som målas "runt om".
Tiden får utvisa om det funkar bättre, men akrylat funkade inget vidare på staket iaf!
 
Tomture61
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.