De hade drömmar om att skapa en liten oas efter sina resor till Korea och Japan. Norell/Rodhe Arkitektur förverkligade deras dröm med kostnadseffektivt hantverk och nu använder de huset lika mycket på vintern som på sommaren.

Du kan läsa artikeln här: Multifunktionellt sommarhus med japansk inspiration
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ser vackert ut. Man ser ofta japan inspirerade trädgårdar och koi dammar, men inte lika ofta hus inspirerade av japansk arkitektur. Det vore spännande med en ny artikel om ett par år när trädgården har mognat och där man kan se hur huset och trädgården kompletterar varandra. Jag har alltid älskat japanska lönnar.
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
Vackert hus
 
Kul att se men Einar och Daniel borde släppa lite generellare bilder. Lite väl mycket tease och hårt beskurna vyer med mycket form. Man får inget svar hur tex- det stora rummet ter sig. Förmodligen fotografens val men ändå. Kul med ett hus som är enkelt på riktigt.
 
  • Gilla
EMIL Emil och 4 till
  • Laddar…
Riktigt härligt, verkar vara fint hantverk också
 
Alla har vi olika smak, och detta hus är en stark påminnelse om varför jag föredrar detaljrik snidad, hyvlad och målad allmoge i ett gammalt hus: tvi vale vad tråkigt det är med den här typen av sträng, steril ultraminimalism.

Interiörbilderna ger tyvärr ingen vidare översikt, men trots fotografens skicklighet i att framhäva precis de värden arkitekten velat skapa så ser det rått och ofärdigt ut med alla obehandlade, grova och gropiga ytor, tänker i synnerhet innertaket.

Utvändigt däremot gillar jag vad de gjort, och tanken på att fokus är inåt, mot en avsiktlig trädgårdsyta istället för att fokusera på utsikten tycker jag är en intressant tanke. En vacker utsikt är en sällsynthet som drar upp priset enormt, en avskild vacker trädgård inom tomtens förutsättningar är inom räckhåll för de flesta. En sån veranda skulle jag gärna bygga själv hemma. Betsning innan oljning av exteriöra trädetaljer är en underskattad teknik jag är mycket förtjust i.

Sedan tycker både arkitekter och konsumenter om att spela upp någon slags östasiatisk mysticism i såna här fall. Den långsiktighet som man haft med i tänket här stämmer inte alls på hur det byggs i t.ex Japan. Visst, när det gäller traditionell arkitektur tänker de lite mer långsiktigt, men på det hela taget har japanerna en fruktansvärd byggnadskultur. Pga de täta jordbävningarna bygger man rationellt, kortsiktigt och lågkvalitativt, och det normala om t.ex ett nygift par köper ett hus är att man river vad som står där och bygger nytt oavsett. Det ses som snålt och tattigt att flytta in i ett "begagnat" hus. Det typiska japanska huset har en beräknad livslängd på bara 30 år, och det tappar i värde hela tiden till den grad att det ses som helt värdelöst vid 20 års ålder. Själva tomten kan ju dock öka i värde, men ett 20 år gammalt hus på en tomt kan alltså minska värdet snarare än öka det.

På vissa japanska avfolkningsorter med åldrande befolkning finns så många tomma hus utan arvingar (som alltså tillfaller kommunen som får bekosta rivning/sanering) att de har kampanjer för att sälja fastigheter för några tusenlappar (ja, tusenlappar, inte miljoner) som kan tänka sig att flytta dit. https://www.insider.com/japanese-government-selling-rural-homes-cheap-akiya-banks-2021-5
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.