Hej!

Ska måla källaren imorgon medelst silikatfärg. Går det bra att måla in culoledningar utan att det händer något farligt? Har blivit lite uppskrämd av allt prat om etsning etc...

/Elin
 
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem med det. Men jag slänger över tråden till elforumet så får vi se om någon mer kunnig i ämnet protesterar. :)
 
No problem!
 
Bra!

Tacktack, nu ska här målas!

/Elin
 
Det går bra, så länge den är "lätt skönjbar". Alltså, man får tapetsera och måla över en kuloledning, så länge "skönjbarheten" ej påverkas.
 
"I källaren" står det och jag tror innerst inne att det inte är kulo.
 
Orons grund var väl snarare att silikatfärgen som är alkalisk skulle kunna skada kabeln än hurvida det gick bra att måla över den. Fukt från betong är ju också något alkalisk om jag minns rätt så då skulle det ju vara olämpligt att sätta kulo på en sådan vägg så jag tror att risken är överdriven.
 
Men det är väl i och för sig olämpligt (inte tillåtet till och med?) att sätta kulo om man har tillskjutande fukt från väggen? Eller är jag ute och cyklar nu?
 
Nä, precis. Det är ju inte en torr miljö. Därav förmodligen, Sawsaws tvivel?
 
Jag måste ha missförstått vad du skrev, trodde du menade att det säkert inte var någon risk med färgen på grund av att i så fall vore det ju också olämpligt att ha den i sådan miljö, men att du trodde att det nog inte var olämpligt. My bad, eller nåt. :)
 
Hejhej!

Kabeln är övermålad, vilken typ det nu än är. Tjock vit utanpåliggande kabel till bastutermostaten i en källare utan fukt. Hur som helst, jättefint blev det!

/Elin
 
Använder man inte silikatfärg just för fuktvandringens skull? Således finns väl tanken på viss fukt, därmed inte sagt att det verklige utgör ett fuktigt utrymme.
 
kloka_elin skrev:
Hejhej!

Kabeln är övermålad, vilken typ det nu än är. Tjock vit utanpåliggande kabel till bastutermostaten i en källare utan fukt. Hur som helst, jättefint blev det!

/Elin
Låter som EKK/EKLK, å dom tål då fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.