Hej!

Har beställt elbil och skall nu ordna med laddbox hemma. Några fakta:
- bor i hus
- 25A huvudsäkring
- Huset värms med bergvärmepump (IVT C11)
- Elmätare/elcentral ca 10 år gammal
Försöker nu bli klok på om jag behöver lastbalanserare eller ej. Utan lastbalanserare tänker jag mig att jag laddar elbilen på natten, då enda stora elförbrukaren i övrigt är bergvärmepumpen. Vi kör inte så mycket bil så behovet att ladda på dagen är mycket litet, kanske kommer det aldrig att ske. Om jag läser bergvärmepumpens datablad rätt, så kan den maximalt dra 7,4 kW (med 3kW tillskott).

Lite osäker på hur jag skall räkna, för att avgöra om lastbalansering behövs. Men här kommer ett försök:
Både laddboxen och värmepumpen går på 3-fas/400V. Totala effekten blir 11+7,4=18,4kW. Per fas blir det 18.4/3 = 6.1 kW. Strömmen per fas blir då 6100/400=15.2A.

Då skulle jag ha 10A, per fas, över till annat på natten.

Har jag räknat rätt?
 
B
Nån kW kan ju gå till annat, som vent, cirkpumpar, kylskåp tv med mera. Kanske tvätt/disk om du kör sådant nattetid.

Men du kommer ju klara dig på att begränsa strömmen lite, behöver man ens ladda med 11kW? Det är väl motsvarande ca 4mil /h. Jag tror batteriet hinner bli fulladdat till morgonen i alla fall, i normala fall.

Jag har för mig att det generellt ger bättre livslängd på batteriet att ladda lite långsammare också.

https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-lithium-based-batteries

Så nej, jag tror du klarar dig utan lastbegränsare.
 
N nrb11 skrev:
Hej!

Har beställt elbil och skall nu ordna med laddbox hemma. Några fakta:
- bor i hus
- 25A huvudsäkring
- Huset värms med bergvärmepump (IVT C11)
- Elmätare/elcentral ca 10 år gammal
Försöker nu bli klok på om jag behöver lastbalanserare eller ej. Utan lastbalanserare tänker jag mig att jag laddar elbilen på natten, då enda stora elförbrukaren i övrigt är bergvärmepumpen. Vi kör inte så mycket bil så behovet att ladda på dagen är mycket litet, kanske kommer det aldrig att ske. Om jag läser bergvärmepumpens datablad rätt, så kan den maximalt dra 7,4 kW (med 3kW tillskott).

Lite osäker på hur jag skall räkna, för att avgöra om lastbalansering behövs. Men här kommer ett försök:
Både laddboxen och värmepumpen går på 3-fas/400V. Totala effekten blir 11+7,4=18,4kW. Per fas blir det 18.4/3 = 6.1 kW. Strömmen per fas blir då 6100/400=15.2A.

Då skulle jag ha 10A, per fas, över till annat på natten.

Har jag räknat rätt?
Nej, eftersom 6100 är på varje fas så får du räkna 6100/230 =26,5 A

Som elektriker så rekomenderar jag lastbalansering på ungefär 90 % av villorna.
Tänk även på att det är inte säkert att värmepumpen+tillskott är jämt fördelat.
En elektriker kollar snabbt upp hur det ligger till hos just dig.
 
Det där borde elektrikern kunna lösa.
 
B BSOD skrev:
Jag har för mig att det generellt ger bättre livslängd på batteriet att ladda lite långsammare också.
Nej det gäller bara vid höga effekter vid snabbladdning och inte de små effekterna vi har med hemmaladdning. Bäst att försöka avliva den här myten så gott det går innan den slår ännu djupare rot på forumet (andra gången jag läser det i dag),
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
N nrb11 skrev:
25A huvudsäkring
Varför då kan man fråga sig. Det är nog onödigt dyrt om du inte bor i Göteborg och har effekttaxa (då det inte spelar någon roll).

Jag skulle tro att du snabbt tjänar in lastbalanseringen om du säkrar ner huset till 16 A. Har du kvar 25 A tror jag att du lika gärna kan begränsa så att bilen bara får ladda med exempelvis 12 A trefas snarare än 16.
 
Om BVPn är det enda som ni inte har manuell kontroll över så ser det ut att finnas goda marginaler till att ladda elbilen utan lastbalansering. Ställ ned laddningen till 6-10 A bara.

Problemet är övriga tunga förbrukare som spis. Man behöver alltså få till rutiner att inte använda spis/tvätt/tork mm samtidigt med laddning av elbilen, ingen nattpizza i ugnen! Det är detta som en lastbalanserare är till för, att inte behöva tänka så mycket på¨hur man belastar.

Men med 25 A mätarsäkring så finns ändå goda marginaler så ni behöver inte tumma alltför mycket på vanorna. Om ni laddar bilen med 8 A så får ni 4.3 kW över till nattpizzan.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Ett föredömligt svar från Bo Siltberg, det mesta handlar om vanor och om man manuellt vill styra lite.(y)
 
Tack för alla svar.

Jag har beslutat mig för att installera Easee Home laddbox och använda den utan lastdelning initialt. Den har stöd för lastdelning via uppkoppling till elmätaren via RJ12. Min elmätare är för gammal så den har inte någon RJ12 kontakt, men det finns ett riksdagsbeslut på att alla elmätare skall ha det senast 2025. Så när jag får min elmätare utbytt bör jag kunna få lastdelning mkt enkelt genom att koppla ihop laddbox och elmätare med en RJ12-kabel. Fram till dess kommer jag leva utan lastdelning. Mitt behov av lastdelning verkar vara minimalt, så jag är inte beredd att betala några större summor för det. Men kan jag erhålla det till trivial kostnad i framtiden så är det absolut intressant.

Mvh
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Kontakta din nätleverantör så kan de byta ut din mätare i förtid.
Jag fick bytt min efter ett par veckor bara.
 
sunnis
Jag har Ellevio som nätägare och ringde och beställde mätarbyte, det tog mindre än 48h så var den nya monterad. Var mycket förvånad när teknikern ringde och frågade om han fick bryta strömmen :rofl:
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Jag beställde en easee laddare via Tibber.
Jag funderade inte över mätaren. Sen helt plötsligt kom en gubbe från min kommuns energibolag och sa att han skulle byta mätaren för jag skulle byta från dom till Tibber och Tibber behöver timavläsning. Och det kostade ingenting.

Om du har 25A huvudsäkring blir det enligt följande.
25A x 230V = 5750w per fas x 3 = 17250w = 17,25 kw.
Så maxar du allt du tänker så räcker inte strömmen till. Men detta blir ju bara ett problem på vintern när pumpen drar som mest. På sommarn kommer du inte få problem.
Mvh
 
En sak att tänka på är att du får ju bidrag för lastbalanseringen om du tar den i samband med installation.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
En sak att tänka på är att du får ju bidrag för lastbalanseringen om du tar den i samband med installation.
Även andra tillbehör. Jag fick en laddkabel, ett par RFID-taggar och en upphängningskrok på bidraget förutom då lastbalanseraren.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
En sak att tänka på är att du får ju bidrag för lastbalanseringen om du tar den i samband med installation.
Inlägg 13 är MYCKET BRA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.