Nissens Nissens skrev:
Kök och bil är helt andra typer av investeringar. Värmepumpar, solceller o liknande räknar man självklart med ROI, alltså hur lång tid det tar att få tillbaka investeringen.
Man investerar ju för att det skall bli billigare, och det blir det ju inte förrän man fått tillbaka de extra pengarna man betalat…
Nä det räknade inte

Så alla glädjeyttringarna är ju över att man får tillbaka lite av pengarna man investerat, inte att man går med vinst.
Nä jag räknade inte med återbetalningstid
Dom 6 åren med elbil betalade solcellerna
Varje dag utan solceller är en förlorad peng
Tycker jag
O det blir väl inte billigare i framtiden!
 
Nissens
J jannebmw skrev:
Nä jag räknade inte med återbetalningstid
Dom 6 åren med elbil betalade solcellerna
Varje dag utan solceller är en förlorad peng
Tycker jag
O det blir väl inte billigare i framtiden!
Att du väljer att inte räkna med en återbetalningstid gör ju inte att den försvinner. Det är grundläggande ekonomi. Ditt resonemang är ju märkligt, varför skulle man investera hundratusentals kronor i solpaneler om man inte får tillbaka investeringen?

Det är ju inte så att man köper dem för att de är snygga, för det är de definitivt inte..
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders_sbj
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att du väljer att inte räkna med en återbetalningstid gör ju inte att den försvinner. Det är grundläggande ekonomi. Ditt resonemang är ju märkligt, varför skulle man investera hundratusentals kronor i solpaneler om man inte får tillbaka investeringen?

Det är ju inte så att man köper dem för att de är snygga, för det är de definitivt inte..
takbyte fönsterbyte dränering resor bilbyte osv =återbetalningstid?
nä ser solceller som en investering som genererar pengar direkt!
likväl som aktier med utdelning!
snygga är dom inte men med dagens elpriser så var det bra avkastning på pengar!
laddar även bilen gratis!
100 tusentals kronor? då har du ingen koll!
kommer sätta på mer solceller o låta det jag säljer betala all el året runt
 
J jannebmw skrev:
takbyte fönsterbyte dränering resor bilbyte osv =återbetalningstid?
nä ser solceller som en investering som genererar pengar direkt!
likväl som aktier med utdelning!
snygga är dom inte men med dagens elpriser så var det bra avkastning på pengar!
laddar även bilen gratis!
100 tusentals kronor? då har du ingen koll!
kommer sätta på mer solceller o låta det jag säljer betala all el året runt
Sök inte jobb som involverar lönsamhetsberäkningar.
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 5 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Faktiskt inte, jag har länge varit nära på investera i solceller. Men det har varit skattereduktionen som gjort det lönsamt förr och som vedeldare har man knappt någon förbrukning så minimalt med skattereduktion.. Nu börjar priserna stiga så de är intressant ändå, men ja jag är avundsjuk på priserna i södra sverige. Sen att det är tragiskt för en stor del av befolkningen förstår jag och har respekt för.
Det är bara en tidsfråga innan samma priser hoppar upp i norr om vi inte bygger ut elproduktionen i söder, med fler datahallar, mer industri som kräver tokiga mängder energi, flyttar upp till Norrland.

Då får du utdelning för dina solceller. Surt bara att i det läge inse att det kommer kalla vintrar också och gud nåde om du har en uppvärmning baserad på el. Men det är klart om du enbart satsar på vedeldning och har egen skog så är det lugnt.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Sök inte jobb som involverar lönsamhetsberäkningar.
känns lugnt
går i pension vid 52
lever på utdelningsaktier
o inga elräkningar så jag klarar mig
 
sunnis
Nissens Nissens skrev:
Du skall inte tro allt du läser.

De har betalat hundratusentals kronor för sina solceller, och det tar sannolikt 5-8 år i de mest optimistiska kalkylerna att få tillbaka pengarna.

Det är klart att de tjoar över när solpanelerna ger som mest. Oktober-Mars ungefär så kommer du inte att höra så mycket från dem när deras paneler ger inget eller lite tillbaka och de sitter med skyhöga elräkningar när de är som störst på vinterhalvåret.

I April börjar de tjoa igen, de blir det nya vårtecknet. :)
1. solceller direktavkastar. Man behöver m.a.o inte vänta i 10år på någon utbetalning på flera hundra tusen eller vad du tänkt dig.

2. överskottsförsäljning får man kreditnotor för som i alla fall för mig räcker hösten och någon månad på vintern.

3. många elhandelsbolag erbjuder utjämning så man betalar en fiktiv summa varje månad som på årsbasis motsvarar ens beräknade totala förbrukning inkl försäljningen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
takbyte fönsterbyte dränering resor bilbyte osv =återbetalningstid?
nä ser solceller som en investering som genererar pengar direkt!
likväl som aktier med utdelning!
snygga är dom inte men med dagens elpriser så var det bra avkastning på pengar!
laddar även bilen gratis!
100 tusentals kronor? då har du ingen koll!
kommer sätta på mer solceller o låta det jag säljer betala all el året runt
Du svarar ju på det själv. Solceller är en investering som ger avkastning direkt. Kök är inte en investering som ger avkastning.
 
Nissens
sunnis sunnis skrev:
1. solceller direktavkastar. Man behöver m.a.o inte vänta i 10år på någon utbetalning på flera hundra tusen eller vad du tänkt dig.

2. överskottsförsäljning får man kreditnotor för som i alla fall för mig räcker hösten och någon månad på vintern.

3. många elhandelsbolag erbjuder utjämning så man betalar en fiktiv summa varje månad som på årsbasis motsvarar ens beräknade totala förbrukning inkl försäljningen.
1, vad menar du? Du har ju en intäkt i form av pengar eller el med solpanel under en del av året . Elen motsvarar ju en peng även om du använder den direkt. Så du får ju ett antal år, sannolikt minst 8 år som det dröjer innan du fått tillbaka pengarna du plöjde ner i panelerna. Break even som man säger på nysvenska.

2, Hur du än räknar så kommer du som alla andra att sitta med höga elräkningar under de mörka månaderna när solpanelerna ger noll och intet samtidigt som ditt hus kräver som mest energi.

3, spelar ingen roll om du smetar ut kostnaderna över tiden, på årsbasis blir det samma kostnad ändå..
 
K
Elen har inte blivit dyrare att producera på senare tid utan det är efterfrågan (och utbud med nedlagda reaktorer) som förändrats. Jag skulle tippa på att kommande lågkonjunktur kommer att återställa elpriserna till vad vi är vana vid och då är inte solceller lika attraktivt längre
 
Nissens
J jannebmw skrev:
takbyte fönsterbyte dränering resor bilbyte osv =återbetalningstid?
nä ser solceller som en investering som genererar pengar direkt!
likväl som aktier med utdelning!
snygga är dom inte men med dagens elpriser så var det bra avkastning på pengar!
laddar även bilen gratis!
100 tusentals kronor? då har du ingen koll!
kommer sätta på mer solceller o låta det jag säljer betala all el året runt
Du blandar friskt. Du laddar inte gratis, laddar du från panelerna så är det en intäkt i form av utebliven kostnad. Den uteblivna kostnaden är en del av det du kan skriva av panelerna mot.

Ja, paneler är dyra att köpa och få monterade, och priserna har stigit en del på sistone, har du inte koll på det?

Av det du räknar upp så är väl fönsterbyte det mest jämförbara med solpaneler. Har man dåligt isolerade fönster och byter till moderna fönster så får man tillbaka pengarna efterhand i form av minskade uppvärmningskostnader.

Att byta tak o annat är ju underhåll, och där har du en omvänd kalkyl, det blir betydligt dyrare att inte byta tak än att göra det eftersom huset blir förstört.

En bil är ingen ekonomisk investering i regel, det är vanligtvis kapitalförstöring - men kan ha andra värden än ekonomiska
 
sunnis
Nissens Nissens skrev:
1, vad menar du? Du har ju en intäkt i form av pengar eller el med solpanel under en del av året . Elen motsvarar ju en peng även om du använder den direkt. Så du får ju ett antal år, sannolikt minst 8 år som det dröjer innan det blir billigare att ha panelen än vad den kostade. Break even som man säger på nysvenska.

2, Hur du än räknar så kommer du som slla andra att sitta med höga elräkningar under de mörka månaderna när solpanelerna ger noll och intet och dutt hus kräver som mest energi.

3, spelar ingen roll om du smetar ut kostnaderna över tiden, på årsbasis blir det samma kostnad ändå..
Det är en investering som ger avkastning första soliga månaden. Ungefär som att köpa ett aktier med utdelning där kapitalet blir bundet i ett värdepapper, i det här fallet en solcellsanläggning men det genererar en löpande passiv kapitalinkomst.

Absolut lär man åka på en dyr räkning i Januari och Februari, men då har man också knappt betalat något för elen i flera månader tidigare. Vill man inte ha stora variationer på elräkningarna över tid så kan man använda utjämning.

Med solceller blir det inte samma årskostnad som utan, det blir mycket billigare driftskostnader om man producerar nära vad man faktiskt förbrukar.

Men ditt synsätt är det väl också lönlöst i att investera i energieffektiviseringar som tilläggsisolering, värmepumpar m.m för de kostar pengar att installera och tar flera år innan man är break-even? Bättre att köpa elen dyyyrt ;)

Ungefär som elbil, bilen har en högre kapitalkostnad men man slipper köpa fossilt drivmedel för en stor del av ens nettolön, som kan istället användas till sparande till nya investeringar som isolering, aktier m.m.
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
K
L lodin92 skrev:
Hej, är det fler än jag som bor i prisområde 1 eller 2 och med avundsjuka ser de galna priserna som är i södra Sverige? Att inte varenda hus där nere monterar solceller övergår mitt förstånd, verkar ju betala av sig på nolltid..
Har du sett vad det kostar att köpa hus här nere så är det väl snarare så att vi är avis på er som kan hitta fantastiska gamla hus för en bråkdel av vad våra tomter här nere kostar.

Varför inte alla flyttar norrut övergår mitt förstånd (eller egentligen inte då jag är en sommarmänniska som redan nu lider av att det bara är 20 grader ute på dagarna..).. nu har ni dessutom billig el.
 
Fairlane
Lösningen är redan föreslagen i tråden. TS byter elräkning med någon i område 3 eller 4, så blir båda nöjda. ;)
 
Nissens
sunnis sunnis skrev:
Det är en investering som ger avkastning första soliga månaden. Ungefär som att köpa ett aktier med utdelning där kapitalet blir bundet i ett värdepapper, i det här fallet en solcellsanläggning men det genererar en löpande passiv kapitalinkomst.

Absolut lär man åka på en dyr räkning i Januari och Februari, men då har man också knappt betalat något för elen i flera månader tidigare. Vill man inte ha stora variationer på elräkningarna över tid så kan man använda utjämning.

Med solceller blir det inte samma årskostnad som utan, det blir mycket billigare driftskostnader om man producerar nära vad man faktiskt förbrukar.

Men ditt synsätt är det väl också lönlöst i att investera i energieffektiviseringar som tilläggsisolering, värmepumpar m.m för de kostar pengar att installera och tar flera år innan man är break-even? Bättre att köpa elen dyyyrt ;)

Ungefär som elbil, bilen har en högre kapitalkostnad men man slipper köpa fossilt drivmedel för en stor del av ens nettolön, som kan istället användas till sparande till nya investeringar som isolering, aktier m.m.
Tja, det är klart att man räknar på det som lönar sig mest. Man isolerar ju bara om det ger besparingar. Och det blir ju en viss tid tills man går break even. Att värma upp ett oisolerat garage på vintern blir snart dyrt, att isolera det lönar sig inom en relativt kort tid, särskilt om man isolerat själv, vilket minskar investeringskostnaden.

Vet inte varifrån du fått att jag tycker att det är lönlöst att investera i solpaneler, det har du hittat på själv.

Det jag säger är att det tar några år att nå break even. Det behöver man inte vara ett snille för att förstå. Det verkar ta typ 8-15 år innan det blir lönsamt med solpaneler.. sedan är det bara plus. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.