Ni som har kännedom om detta…finns det möjlighet att detta är anledning till att jag upplever huvudvärk och kraftig yrsel samt dålig sömn i vardagsrummet (betong under 2:a våningen). Min sambo upplever det som dålig luft, men bara när det är stängd innerdörr samt balkong dörr in dit. . Vi har uteslutit golvproblematik, genom att spärra med spärrlaminat samt mätt fukt där. Hyresvärden har erbjudit sig göra en luftanalys men hittar dem inget så får jag bekosta den själv, ca 20.000.
Sovrummet stinker linoleum samt masonit (undergolvet samt garderobern)
Kan det bero på att fukt trängt in i väggarna utifrån? Skadad vägg- och fönsterparti med trasig puts vid tegelsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn där vägg möter trägolv med synlig golvlist och smutsansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monstera och aloe vera på fönsterbrädan med utsikt över en balkong och tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka där husgrund möter tegelvägg, tecken på möjlig sättning eller strukturellt problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skador på tegelmuren vid hörn av huset med sprickbildning och utsikt över trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i tegelmuren på ett hus med synliga murbruksskikt och metallfäste i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en tegelskorsten med sprickor och skadat murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
kattlucka
  • Laddar…
Hur är ventilationen i övrigt, finns det tilluft samt tillräcklig frånluft?
 
T The85 skrev:
Ni som har kännedom om detta…finns det möjlighet att detta är anledning till att jag upplever huvudvärk och kraftig yrsel samt dålig sömn i vardagsrummet (betong under 2:a våningen). Min sambo upplever det som dålig luft, men bara när det är stängd innerdörr samt balkong dörr in dit. . Vi har uteslutit golvproblematik, genom att spärra med spärrlaminat samt mätt fukt där. Hyresvärden har erbjudit sig göra en luftanalys men hittar dem inget så får jag bekosta den själv, ca 20.000.
Sovrummet stinker linoleum samt masonit (undergolvet samt garderobern)
Kan det bero på att fukt trängt in i väggarna utifrån? [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [video]
Jisses, det var inga dåliga sprickor.. Din teori låter möjlig men det kan även vara koldioxidhalten om du vaknar upp med huvudvärk. Sover ni med stängda dörrar? Undrar oxå hur det är med er ventilation. Vid självdrag kan ventilationen vara bristande vilket leder till höga koldioxidhalter och det kan man få liknande symtom av.

Surt med en sådan hyresvärd. Vet inte vad det ska vara för supermätning men det finns en hel del appkompatibla prylar att mäta luftkvaliteten med inomhus.
 
Fråga hyresvärden efter senaste OVK-protokollet och kolla hur rapporten ser ut för er lägenhet. Dom sprickorna påverkar inte din inomhus luft. Större chans/risk att luftflödet inte är tillräckligt hos er. Linoleum kan lukta väldigt illa om det är gammalt och slitet. Åtgärdas genom att bytas ut eller att det läggs på ett nytt ytskydd så som vax eller polish.
 
Cheesen
Om det är en hyresrätt så är det ju fastighetsägarens huvudvärk att åtgärda fasaden, inte din.

Fasadens skick påverkar dock inte innomhusmiljön nämnvärt så länge som det inte regnar in vilket jag betvivlar att det gör. Det är ingen enstegstätad fasad. Du bör kunna ta bort allt tegel utan att innomhusmiljön förändras, tegel och bruk är inte vattentätt.

Huvudvärk kan dock uppstå om du får en tegelsten i skallen, vilket är risken här. Det borde fastighetsägaren verkligen kolla på.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.