B bernth karlsson skrev:
Jag byggde en ordentlig skorstensgrund och jag visste hur jag ville ha skorstenen. Fyra kanaler, vedpanna, öppen spis, vedspis och fläktkanal till vedspisen.
Men sen att bygga den var nog det som jag tänkte var svårast i hela husbygget. Så jag måste erkänna att jag tog hjälp av en pensionerad murare som jag kände, och han kände sig hedrad sa han, eftersom han var den enda hantverkaren som jag anlitade till mitt bygge. Vi byggde skorstenen tillsammans och med hjälp av några som blandade bruk och bar fram tegelstenar. Skorstenen blev mycket bra och fyller sin funktion efter 30 år och som jag hoppas i många år till.
En skorsten som är bra gjort håller över 100 år med lite underhåll. Skorsten i plåt håller mycket kortare, ca. 30 år har jag läst. Men en murad skorsten håller i ca. 50 år har jag också läst, men det stämmer inte om man inte eldar som en galning.
 
P PeterPersson skrev:
Jag byggde en villa 1986 på Lidingö. Hade först tänkt bygga 1 1/2 plan då de statliga bidragen hade varit bättre och alla andra byggde 1 1/2 plan. Jag fick sedan info om att lånebidragen hade ändrats och var likvärdiga för 1 1/2 plan och två plan. Vi var sedan och tittade på 1 1/2 plans och tvåplanshus och insåg att det var en himmelsvid skillnad på 2:a våningen. 2-planshuset som vi byggde var 30 000 kr dyrare med samma bottenyta, men sett till användbara kvadrat väsentligt billigare. Fönster åt alla håll och en vind där det är lätt att inspektera, fixa läckor, dra nya elledningar eller tilläggsisolera. Försök att komma åt och fixa isoleringen på 1 1/2 plans-hus där den ofta sjunker ner eller fixa en läcka som du inte kommer att upptäcka innan skadorna är så stora att det kostar multum att fixa.. Och takbeläggningen måste någon gång bytas. Nästan dubbla ytan på 1 1/2 plan och väldigt svårt att röra sig på taket. Nej 2 plan med t.ex. 23 graders taklutning utklassar 1 1/2 plan som är dyrt i längden, fult som stryk och vindskänsla på övervåningen. Så gå och jämför innan du bestämmer dig! Ett uppenbart mycket dåligt råd. Vi är idag innerligt glada för att vi valde 2 plan där vi kunde lägga till extra ventilation via vinden och fick ett förrådsutrymme gratis. Detaljpalerna sätter ofta max höjd på huset och tvåplans med lägre taklutning blir oftast lägre än 1 1/2 plan.
B bernth karlsson skrev:
Jag lade plastmatta och svetsade skarv och hörn med verktyg jag fick låna av affären där jag köpte matta och våtrumstapeter. Tapeterna lade jag kemsvets på skarvarna.
Efter 10 år lade jag klinker och kakel, då hade jag ju tätt underlag med matta och tapeter.
Det har funkat bra.
Jag började med att försöka svetsa ihop plastmattan i tvättstugan, lyckades inte få det snyggt i hörnen. I ett badrum skulle jag varit nervös över om det var riktigt tät.
 
M mattoys skrev:
Jag började med att försöka svetsa ihop plastmattan i tvättstugan, lyckades inte få det snyggt i hörnen. I ett badrum skulle jag varit nervös över om det var riktigt tät.
Hade du rätt tråd till mattan? Där jag lånade verktyg för mattsvetsningen sa dom att det måste vara rätt svetstråd. Det finns flera sorter som smälter vid lite olika värme liksom det finns mattor likadant sa dom.
 
Tänk enkelt och i klossform. Raka väggar är billiga väggar. Anpassa bredden så att det funkar med standardvirke.
 
Beroende på vad man har för fritidsintressen kan man ju i vissa fall flytta vissa ytor från bostaden till garaget istället om det håller någon form av värme. T.ex kontorsrum, förvaring, teknikrum och liknande går ju att stoppa in där istället för att avvara dyrare och mer uppvärmda ytor i huset för funktionerna som kanske inte används så frekvent.
Detta förutsätter förstås också att garaget är på något sätt byggt i anslutning till bostadshuset.
Vi håller på att rita en gård med större garage och mindre bostadshus där vi placerar en del av bostadens ytor i garaget istället och insåg då att vi skulle klara oss på knappt 100 kvadrat bostadsyta utan att det skulle saknas något. Vi kapade hela övervåningen med denna lösning.
Sen resonerar vi som så att om vi bygger mindre så kan vi lägga pengarna på mer lyxiga lösningar istället.
Jag skulle till exempel aldrig välja en plastmatta i badrummet som alternativ till kakel och klinkers.
 
Plastmatta svetsad i skarv och hörn är nog det enda säkra underlaget för klinkers. Med tiden har det ju visat sig att de flesta eller kanske alla tätskikt börjar läcka så småningom. De flesta plattsättare kräver svetsad matta som underlag innan dom lägger klinkers. Då får ju mattläggaren stå för att det är tätt.
 
B bernth karlsson skrev:
Plastmatta svetsad i skarv och hörn är nog det enda säkra underlaget för klinkers. Med tiden har det ju visat sig att de flesta eller kanske alla tätskikt börjar läcka så småningom. De flesta plattsättare kräver svetsad matta som underlag innan dom lägger klinkers. Då får ju mattläggaren stå för att det är tätt.
Det är nog undantag att plattsättare kräver svetsad matta innan klinker.
Har själv aldrig stött på det.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B bernth karlsson skrev:
Plastmatta svetsad i skarv och hörn är nog det enda säkra underlaget för klinkers. Med tiden har det ju visat sig att de flesta eller kanske alla tätskikt börjar läcka så småningom. De flesta plattsättare kräver svetsad matta som underlag innan dom lägger klinkers. Då får ju mattläggaren stå för att det är tätt.
Det är helt normalt att våtrumsmattor får småsprickor och läcker med tiden. Försäkringsbolagen brukar anse att den tekniska livslängden för våtrumsmattor är kortare än för tätskiktsfolie+klinker/kakel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.