Lång historia kort: Är det värt att byta ut vår gamla luftvärmepump till en ny, nu inför vintern?

Längre version: Vi har en Panasonic som suttit där sedan femton år ungefär. Har gjort rent innerdelen för nåt år sedan, och tänkte göra det igen nu till hösten. Men så tittar jag på alla de nya och funderar på om det kan vara vettigt att byta till en ny toppmodell istället.

Har planerat att elda en del i braskaminen under vintern för att värma ovanvåningen (vi bor i suterränghus), värmepumpen sitter precis mellan våningsplanen. Nedervåningen är i princip bara sovrummet, så vi är inte där under dagen.

Vad tror ni? Är det värt ~30 000 kr för att få top of the line, eller är det bättre att köra en rejäl rengöring på den gamla och köra vidare på den?
 
  • Smutsig etikett på en Panasonic luftkonditionering med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör existerande LLVP tills den slutar fungera. Har själv en ca 20 år gammal IVT Nordic inverter (Sharp i grunden), den tuffar på år efter år och gör god nytta som VP på vinter och AC på sommar.

Nästa uppvärminingssäsong blir det förmodligen så att vi inte kör den som VP pga att elpriserna är så höga i SE4, blir billigare att köra fjärrvärme för hela slanten. Men tidigare år har utbytet av VP gett ett bra komplement, slagit fjärrvärmepriset vad gäller värmeeffekt per insatt krona - för de delar av huset VP kan värma.

Visst, nyare maskiner har bättre effektivitet (COP / SCOP) men knappast så det skulle göra ett byte ekonomiskt försvarbart.
 
C ConnyN skrev:
Lång historia kort: Är det värt att byta ut vår gamla luftvärmepump till en ny, nu inför vintern?

Längre version: Vi har en Panasonic som suttit där sedan femton år ungefär. Har gjort rent innerdelen för nåt år sedan, och tänkte göra det igen nu till hösten. Men så tittar jag på alla de nya och funderar på om det kan vara vettigt att byta till en ny toppmodell istället.

Har planerat att elda en del i braskaminen under vintern för att värma ovanvåningen (vi bor i suterränghus), värmepumpen sitter precis mellan våningsplanen. Nedervåningen är i princip bara sovrummet, så vi är inte där under dagen.

Vad tror ni? Är det värt ~30 000 kr för att få top of the line, eller är det bättre att köra en rejäl rengöring på den gamla och köra vidare på den?[/QUOTE
Den är på slutet av sin funktion.Min
Panasonic gav bara en vinst upp till -9 grader. Sedan gav de en effekt motsvarande elelement. Nu kanske den bara ger vinster ner mot -5-7 grader. Nya har bättre Cop/Scop och ger bra vinster ner till -15. Och även lite vinst vid -20 grader.

Så du kan stå i vinter med en trasig llvp. Jag bytte min efter 12 år. Då han började ge sämre värmeffekt de sista två åren. Och ställde kostnaderna för reparation och kommande krångel. Till att köpa en ny. En trasig tog de även betalt för att plocka ner.

Fördelen den även gör är att hjälpa till cirkulera luften när du eldar.
 
Som jag förstått det är förväntad livslängd c:a 15 år men det varierar förstås. Risken är alltså att den går sönder när man behöver den som mest. Det är ju bra att rengöra den och hålla lite koll så håller den längre.
 
Jag gick i samma funderingar i våras. Det satt en Panasonic i huset när vi köpte det, installerad 2005, vilken fungerade bra men jag tänkte att om den går sönder blir det väl när man behöver den som mest, dvs under vintern och det tar ofta en stund från beställning till en ny kan installeras.

Tog då kontakt med den lokala VVS-firman och begärde offert på en Mitsubishi Hero. Leveranstiden var ca två månader och den blev installerad för två veckor sen.

I viss mån är det väl slöseri att byta ut nåt fungerande mot nytt men å andra sidan är den nya llvp:n lite bättre, då den har kaminläge och förhoppningsvis är den mer effektiv än den gamla.
 
Tack för era svar!

Min nervighet gör att jag blir lite rädd att bli stående med en trasig pump i vinter. Vi kör på en ny!

Men - vilken skall jag ha? Vilken/vilka är "the shit" just nu?
 
T
C ConnyN skrev:
Tack för era svar!

Min nervighet gör att jag blir lite rädd att bli stående med en trasig pump i vinter. Vi kör på en ny!

Men - vilken skall jag ha? Vilken/vilka är "the shit" just nu?
Jag har precis bytt pump här hemma och fastnade för en Panasonic HZ25XKE (gav 21940kr för allt, inklusive demontering av befintlig pump), den och HZ35XKE är Panasonics ”the shit” vad det verkar, nuffrorna 25/35 verkar mest bara handla om uppvärmningskapacitet.

I övrigt kollade jag på Mitsubishi Hero 2.0 som också verkar bra och fått goda omdömen.

Tillägg: När du skrev ”gjort rent innedelen”, menar du rengjort filtret då eller något mer omfattande?
 
T tunellm skrev:
Jag har precis bytt pump här hemma och fastnade för en Panasonic HZ25XKE (gav 21940kr för allt, inklusive demontering av befintlig pump), den och HZ35XKE är Panasonics ”the shit” vad det verkar, nuffrorna 25/35 verkar mest bara handla om uppvärmningskapacitet.

I övrigt kollade jag på Mitsubishi Hero 2.0 som också verkar bra och fått goda omdömen.

Tillägg: När du skrev ”gjort rent innedelen”, menar du rengjort filtret då eller något mer omfattande?
Tack, Panasonicen såg bra ut!

Rengöring var att jag skruvade bort all plast som gick, dammsög, sprayade på rengöringsmedel, skrubbade med tandborste osv, sköljde med sprayflaskan med vatten. Julas rengöringsmedel. Tror att det var 2-3 år sedan nu, och den fick sig en skjuts och blev MYCKET bättre, men tycker att den är rätt seg nu igen.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
C ConnyN skrev:
Tack, Panasonicen såg bra ut!

Rengöring var att jag skruvade bort all plast som gick, dammsög, sprayade på rengöringsmedel, skrubbade med tandborste osv, sköljde med sprayflaskan med vatten. Julas rengöringsmedel. Tror att det var 2-3 år sedan nu, och den fick sig en skjuts och blev MYCKET bättre, men tycker att den är rätt seg nu igen.
Vi är nöjd men har väl inte satt vår på hårdprov än :) bra med funktioner och skönt att kunna styra den helt från en app istället för dosan.

Då är jag med, anledningen att jag frågade är att installatören här rekommenderade att rengöra filtret en gång i månaden så när du skrev ”ett par år sen” blev jag lite orolig
 
C ConnyN skrev:
Vi kör på en ny! Men vilken skall jag ha? Vilken/vilka är "the shit" just nu?
Du eldar i en kamin emellanåt? Isåfall kan ju en llvp med "kaminläge" vara bra. Då slår pumpen av värmen men fortsätter att cirkulera luften när du eldar så värmen från kaminen sprids, istället för att som den gamla pumpen slå av alltihop.

Det var den funktionen som var ett av skälen jag valde en Mitsubishi Hero.
Funktionen finns på andra märken och modeller också men om du tycker det är en vettig funktion så kolla att det finns på den du väljer.
Hero har även så man kan styra luftflödet åt olika håll, t.ex en halvan blåser uppåt i en trappa, andra halvan i en annan riktning.
 
Kan du inte installera en pump till istället för att byta ut? Har du nån del av huset som behöver tillskott av elelement så kommer ju en pump ge bättre ekonomi...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tack för alla svar! Kollade runt en del, ringde en lokal firma som rekommenderade en Daikin Caldo 2 XRH30.

https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/luft-luft-värmepumpar/Optimised Heating/caldo-xr.html

Den skulle vara helt i linje med Panasonics bättre modeller, och verkar passa våra förutsättningar bra med kaminfunktion och appstyrning. Snubben skulle komma ut och kolla i nästa vecka, men det känns som ett vettigt val iaf. Omkring 23k skulle det landa på med demontering av den gamla och montering av den nya, vilket känns helt okej.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Har en kompis som jobbar med Luft Luft, och när jag själv ville ha en för några år sen sa jag "Vill ha det bästa" Då får du en Daikin, sa han.
Jag var nöjd, väldigt tyst.
 
Isakare Isakare skrev:
Har en kompis som jobbar med Luft Luft, och när jag själv ville ha en för några år sen sa jag "Vill ha det bästa" Då får du en Daikin, sa han.
Jag var nöjd, väldigt tyst.
Och någon annan har kompis som jobbar med luft/luft som säger , IVT, Panasonic , Fujitsu , Mitsubishi Electric eller Toshiba !
Man tycker lite olika men jämför man motsvarande modeller hos andra tillverkare så är inte skillnaden speciellt stor.
Kika på att det är någorlunda rätt effekt vid dom utetemperaturer man normalt har vintertid, mått på innerdel så den får plats ordentligt, har dom finesser/funktioner man kan behöva och att det är en bra montör som monterar på rätt ställe är dom vanliga råden.

byta ut en fullt fungerande Panasonic NE12 känns lite fel, men pajar den när elen är som dyrast så blir det surt då det är långa väntetider på nytt nu.
 
C Comfort Thomas skrev:
Och någon annan har kompis som jobbar med luft/luft som säger , IVT, Panasonic , Fujitsu , Mitsubishi Electric eller Toshiba !
Man tycker lite olika men jämför man motsvarande modeller hos andra tillverkare så är inte skillnaden speciellt stor.
Kika på att det är någorlunda rätt effekt vid dom utetemperaturer man normalt har vintertid, mått på innerdel så den får plats ordentligt, har dom finesser/funktioner man kan behöva och att det är en bra montör som monterar på rätt ställe är dom vanliga råden.

byta ut en fullt fungerande Panasonic NE12 känns lite fel, men pajar den när elen är som dyrast så blir det surt då det är långa väntetider på nytt nu.
Jo, det stämmer. Kompisen har haft eget i över 25år, monterat, servat o reparerat alla märken, bara Luftluft.
Han rekomenderade en Daikin efter sin erfarenhet av prestanda, kvalitet och komfort.
Första pumpen han monterade åt mig var en Sanyo år 2002, den funkar fortfarande.
Har även 2 andra vänner som jobbar med pumpar, de säger oxå Daikin.
Håller oxå med om att byte är dumt om den gamla funkar, dottern har en Panasonic från 1900 talet, jag bytte lager i fläktmotorn 2015 och sa då att de nog snart måste skaffa en ny, men den sitter där fortfarande !!!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.