Jo absolut men då måste jag ha ett sin-kort och det kostar typ 69-99 kr/mån.
 
problemet med 4G är att deras master inte alltid har UPS:er / reservkraft som klarar längre avbrott.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det finns billigare kort som är till för larm och annat med låg dataförbrukning. Och förstås kontantkort.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
H HSP skrev:
problemet med 4G är att deras master inte alltid har UPS:er / reservkraft som klarar längre avbrott.
Är det inte krav på reservkraft på dessa? Annars ser jag inte hur man skulle få lägga ner kopparnätet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Efter stormen Alfrida kom det krav på backup av telemaster.

Vad jag Googlat fram är att lagen och föreskrifterna säger att operatörerna i juni 2020 skall ha sett till att det finns reservkraft till mobilmasterna. I tätort ska reservkraften räcka minst en timme, på landsbygden ska den räcka i minst 4 timmar.
 
  • Gilla
merbanan och 1 till
  • Laddar…
A AndHay skrev:
Efter stormen Alfrida kom det krav på backup av telemaster.

Vad jag Googlat fram är att lagen och föreskrifterna säger att operatörerna i juni 2020 skall ha sett till att det finns reservkraft till mobilmasterna. I tätort ska reservkraften räcka minst en timme, på landsbygden ska den räcka i minst 4 timmar.
Kraven baseras på "normal" trafik. finns viss risk att trafiken ökar i början av ett längre avbrott. och de bygger inte mer reservkraft än vad lagen säger... så de klarar kanske fyra timmar när batterierna/UPS:n är helt nya med normal "trafik" sedan åldras batterierna och det slarvas med belastningsprover på batterierna. Belastningsprov = kapacitetsprov.
Samt när en mast slocknar så kan närliggande få ta hand om mer trafik. och den slocknar fortare.
 
Iaf jag ser inte att en nätoperatör ute i obyggden skulle bemöda sig med en UPS då det bara är en extra kostnad. Om det finns en företagskund med SLA som finns inom samma infrastruktur så kanske man följer med på det men det är nog 4G/5G failover man ska satsa på om man vill ha något som fungerar.
 
Om det bara är en dator som behöver prioriteras vid ett strömavbrott så lär det vara en laptop med bra batteri och då är den utan jämförelse enklaste och billigaste backuplösningen att använda mobiltelefonen som 4G-backup. Förutsatt att 4G-nätet fortfarande är tillgängligt som redan diskuterats.
 
Hur viktig är backupvägen och att det måste finnas realtidskommunikation?
Har jobbat med företagslösningar och då finns ett syfte/behov att utgå från och en kostnad man är villig att betala.
I vissa fall har alternativet blivit offlinelagring vid avbrott.
 
D Derbyboy skrev:
Jo absolut men då måste jag ha ett sin-kort och det kostar typ 69-99 kr/mån.
Kan tipsa om 3:s flexibelt bredband. 19 kr/mån om man använder upp till 0,1 gb. Sen ökar det i olika steg upp till 549 kr om man gör av med mer än 50 gb. Man betalar alltså mer om man gör av med mycket, baserat på förbrukning under månaden.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vad för scenario är det du planerar för?
Är det att du måste ha riktigt internet för att kunna jobba eller se på Netflix även vid långa strömavbrott så är det nog bara satellit som gäller. Som en del är inne på så hade jag inte förlitat mig på mobillösningar om det är viktigt att kunna nå internet.
Är det för att kunna kommunicera mer allmänt i ett krisläge så kolla på radiolösningar, dvs 27/69/156 MHz komradio för relativt lokalt samband eller amatörradio för lokalt och globalt samband.
 
Jag har då inte sett en enda fibernod utan batteribackup, sen kan backuptiden variera beroende på hur många abonnenter som är anslutna till switchen.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Iaf jag ser inte att en nätoperatör ute i obyggden skulle bemöda sig med en UPS då det bara är en extra kostnad. Om det finns en företagskund med SLA som finns inom samma infrastruktur så kanske man följer med på det men det är nog 4G/5G failover man ska satsa på om man vill ha något som fungerar.
Jag tror inte heller att det finns UPS:er ute i nodhusen i byarna till exempel. Och om det skulle finnas, det enda man med säkerhet kan säga om UPS:er är att dom inte fungerar när dom behövs!
 
M mlkjhr skrev:
Jag tror inte heller att det finns UPS:er ute i nodhusen i byarna till exempel. Och om det skulle finnas, det enda man med säkerhet kan säga om UPS:er är att dom inte fungerar när dom behövs!
Jodå, här är exempel på hur det ser ut. I regel är det -48V likspänning som switcharna matas med och det sitter 4 st 12 V batterier i serie som sköter backupen. Jag har säkert besökt hundratalet noder runt om i landet och har knappt sett någon utan batteribackup.

https://byafiber.se/vad-ar-egentligen-ett-nodhus/
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.