När min nuvarande bvp gjort sitt så kommer nästa bli betydligt mer ”smart”. Hålla på med kurvor, knäcka kurvan, framledning etc. känns lite old school. Man ska ställa in en temperatur och sen är det klart.

Naturligtvis ska vpn anpassa till lägsta elpris också :)
 
M m@nge skrev:
Har en thermia diplomat (ej uppkopplad mot intern) och funderar på detta med BÖR.

Har alltid haft BÖR på 20 och detta tillsammans med kurvinställningar medför att det är 20° - 21° inomhus.

Nu tänkte jag försöka få till att det hålls ca 18° och tänkte sänka BÖR till 18.

Är det så det är tänkt att fungera?
Tänk på att om du ändrar till RUM börvärdet till 18 så sänker du framledningsteperaturen med 6 grader.Ditt RUM börvärdet är från fabriken inställd på RUM 20 grader och kurva 40 som är standard och tanken är att det ska fin justeras av antingen installatören eller husägaren.Ändrar du RUM värdet +/-1 grad kommer du höja/sänka framledningsteperaturen med 3 grader men justerar du kurvan från exempel 40 till 39 så sänker du framledningsteperaturen 1 grad.Mao så får man testa sig fram och ha tålamod.
 
V växelventil skrev:
Tänk på att om du ändrar till RUM börvärdet till 18 så sänker du framledningsteperaturen med 6 grader.Ditt RUM börvärdet är från fabriken inställd på RUM 20 grader och kurva 40 som är standard och tanken är att det ska fin justeras av antingen installatören eller husägaren.Ändrar du RUM värdet +/-1 grad kommer du höja/sänka framledningsteperaturen med 3 grader men justerar du kurvan från exempel 40 till 39 så sänker du framledningsteperaturen 1 grad.Mao så får man testa sig fram och ha tålamod.
Ja det får bli lite testande. Men nu har jag kört med RUM 20 och fått till 20°-21° oavsett väderlek ute.
 
M m@nge skrev:
Ja det får bli lite testande. Men nu har jag kört med RUM 20 och fått till 20°-21° oavsett väderlek ute.
Vad har du för kurva?
 
V växelventil skrev:
Vad har du för kurva?
Ser ut så här…..

Digital display visar en ökande temperaturkurva med aktuell temperatur på 34 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M m@nge skrev:
Ser ut så här…..

[bild]
okej du kör med inomhusgivare.prova sänk lite åt gången och ha lite tålamod för det kan gör en del bara genom sänka 1 grad och använda lite mindre varmvatten.
 
V växelventil skrev:
okej du kör med inomhusgivare.prova sänk lite åt gången och ha lite tålamod för det kan gör en del bara genom sänka 1 grad och använda lite mindre varmvatten.
Nej har ingen inomhusgivare, bara en utomhus. Vad fick dig att tro det?
 
M m@nge skrev:
Nej har ingen inomhusgivare, bara en utomhus. Vad fick dig att tro det?
Tyckte du skrev det i inlägg 13 men då har du väldigt bra kurva och håller du dig inom 20-21grader inomhus ska du vara nöjd men testa sänk lite i taget.
 
V växelventil skrev:
Tyckte du skrev det i inlägg 13 men då har du väldigt bra kurva och håller du dig inom 20-21grader inomhus ska du vara nöjd men testa sänk lite i taget.
Ah, nej utomhusgivare ska det vara och inget annat :)

När du skriver sänka lite i taget, menar du kurvan eller RUM?
 
M m@nge skrev:
Ah, nej utomhusgivare ska det vara och inget annat :)

När du skriver sänka lite i taget, menar du kurvan eller RUM?
Tycker du ska testa bara ta kurvan 1 steg i taget. Typ från 34 till 33.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Ah, nej utomhusgivare ska det vara och inget annat :)

När du skriver sänka lite i taget, menar du kurvan eller RUM?
jag har sparat 15% den här våren på rumsgivare till frånluftsvp och genom att låta solen värma upp mer, men hade jag inte rullat ner gardinerna lika ofta hade det varit ännu bättre. Jag har tidigare haft för mycket värme i vissa rum med solinsläpp men vp ville värma lite extra ändå, det beteendet försvann helt med innegivare. Även vissa nätter i sommar hade den gamla vp börjat mata på lite värme men inte nu längre.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vår är 22 år ;)
Har du en manual?
Vår Thermia har två inställningsnivåer "enkel" och "flera funktioner", olika sätt att knappa för att nå respektive. Och grundmanualen har inget skrivet om nivå "flera funktioner".
Men om det fanns börvärde för temp så borde den ligga överst, på Thermian behöver man inte gå in i inställningar utan det visas direkt i displayen och ändras också där.

Men om du skriver vilken modell det är kommer du säkert få flera svar som hjälper dig.
Jag har en IVT Streamline C och E, står alltså inte vilken av dem manualen gäller, måste försöka sätta mig in i hur den funkar, men ja, lite grekiska är det för mig i manualen. Har försökt hitta något på själva pumpen som anger modell, men hittar inget. Vet inte heller årsmodell, men den är säkert minst 13 år, har utomhusgivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.