Jag och min sambo har bokat tid på banken för att diskutera ett huslån. Vi vill bygga nytt. :)

Vi har surfat runt på så gott som alla tillverkares hemsidor, men antagligen är vi väldigt kräsna, för det är inte många planlösningar som duger. :-/

Vi vill ha kombinerat vardagsrum och köp, men helst i vinlkel, samt fyra sovrum. Det ska vara ett enplanshus. Efter allt letande har vi fastnat för Älvsbyhus modell Ägir. Men så klart är vi inte helt nöjda med planlösningen... ;)

Vi vill ha en klädkammare och till den behövs en extra vägg+dörr. Vi vill också flytta om i badrummet så vi får plats med hörnbubbelkar+duschhörna.
Utöver detta vill vi ha kakel+klinker i badrummet och ekluckor+snyggt kakel i köket. Dessutom vill vi helst ha vitvaror i rostfritt och inbyggnadshäll etc.
Parkettgolv i hela huset är ett måste!

Fönstrena måste öppnas utåt (blir galen på de fönster vi har nu i lägenheten! >:() och jag vill att altandörren ska vara i glas hela vägen s a s.

Är det någon idé att kontakta Älvsbyhus? Tycker inte att våra önskemål är såå stora, men jag har hört att det är svårt att ändra i deras hus.

Dessutom, vad kan det kosta att fixa till en tomt på ca 700 kvm, med schaktningen och förberedelse för grunden?

Jag har 1000 frågor och hoppas få svar på åtminstone några av dem! ;)

Hälsn Lottan
 
Hej!
Gör om lilla toaletten till en klädkammare. Välj bort köket och köp ett kök med vitvaror på Ikea, då kaklar ni själva köket. När det gäller badrummet kan ni också välja att få det oinrett, därefter så kan ni sätta upp gips på väggarna och kakla. Vad gäller omflyttning i badrummet kan det vara svårt (vad jag fått höra) att få dom att ändra från deras ritningar. Som tillval har dom H-fönster för 500:- extra/fönster. Vår tomt är på ca 1000m2 och att få den fixad kostade 220 000:-. Men då gäller det hela tomten samt att den höjs ca 1 meter.
 
K
Du har precis samma krav som vi hade när vi skulle välja hus, tittade också på Ägir, men valde Anebyhus 913, förlängde sovrumsdelen 1,2m samt tog bort allrummet med burspråk och gjorde ett sovrum till istället, samt lite andra små ändringar i planlösningen. Bytte alla fönster så dom öppnas utåt. Valde också bort alla vitvaror och köpte egna. Huset blir jättebra, flyttar in om nån månad.
 
Vad betalade ni för huset då allt var klart (exklusive tomt och andra avgifter)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.