Hej!

Nu är det så att mitt elavtal håller på att löpa ut. Jag har för nuvarande ett fast avtal hos Eon på 98 öre/kWh. men undrar om det är läge att byta till rörligt pris med tanke på att fasta elpriset i södra Sverige är absurt högt.

Undrar lite hur ni andra har det. Kanske någon som haft både rörligt och fastavtal tidigare och kanske vill ge sin åsikt? Just nu verkar rörligt avtal väldigt lockande, men har aldrig haft ett rörligt avtal tidigare och vet ej hur mycket det ökas under olika säsonger. Uppskattar allt råd/tips och hjälp jag kan få!
 
Jag har kört på rörligt fram tills i somras då jag valde fast elavtal på 3 år. Jag hade främst två anledningar:
1. Jag vill inte ha jättedyra räkningar i vinter
2. Jag kommer installera solceller vid årsskiftet, så den delen el jag köper halveras.

Men det viktigaste är såklart att jämföra. Priserna för fast elavtal är nog helt annorlunda idag mot vad de var i somras när jag bytte elavtal.
 
  • Gilla
Gunnar1970
  • Laddar…
T
N nixxz skrev:
Hej!

Funderar på hur jag ska göra till vintern, nu har vi rörligt avtal.
Vi bor i elområde 2.
Ligger runt 65öre nu.
Skulle jag binda mig 9 månader betalar jag 145öre.

Använder ca 19000 kWh per år.
Radhus, direktverkande el, luft/luft och el radiatorer.
Dec 21 blev det 2400kwh, dyraste månaden.

Bör jag binda mig över vinter? Blir sjukt orolig att man ska få sjukt stora räkningar som blir tufft ekonomiskt under vintern.
Hur skulle ni ha gjort?
Troll?
 
T TH885 skrev:
Troll?
Sry, raderar inlägget. Var inte meningen att stjäla någons tråd.
 
N nixxz skrev:
Hej!

Funderar på hur jag ska göra till vintern, nu har vi rörligt avtal.
Vi bor i elområde 2.
Ligger runt 65öre nu.
Skulle jag binda mig 9 månader betalar jag 145öre.

Använder ca 19000 kWh per år.
Radhus, direktverkande el, luft/luft och el radiatorer.
Dec 21 blev det 2400kwh, dyraste månaden.

Bör jag binda mig över vinter? Blir sjukt orolig att man ska få sjukt stora räkningar som blir tufft ekonomiskt under vintern.
Hur skulle ni ha gjort?
Jag hade skrattat hela vägen till banken över glädjen att ha ett så bra pris som det som gäller i elområde 2.
Har du en osäker ekonomi och riskerar att inte ha råd om elen drar iväg så skaffa fast. Det blir i snitt (sett över längre tid) lite dyrare men du vet vad du betalar.
Just nu har man dock ingen aning, det kommer hända grejer på marknaden, men ingen vet vad så rörligt kan bli både dyrare eller billigare än fast.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T
N nixxz skrev:
Sry, raderar inlägget. Var inte meningen att stjäla någons tråd.
Det var inte det jag syftade på .

Men du är i SE2 med låga priser och har låg förbrukning i jämförelse med alla andra fattiga skåningar här så det var som att strö lite salt i såren kändes det som.
 
T TH885 skrev:
Det var inte det jag syftade på .

Men du är i SE2 med låga priser och har låg förbrukning i jämförelse med alla andra fattiga skåningar här så det var som att strö lite salt i såren kändes det som.

Okej, förlåt för det. Vet att det inte ens går att jämnföra hur tufft många har det neröver.

Bor ensam med 4 barn varannan vecka så därför jag blir lite orolig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.