W Windsor59 skrev:
Japp korrekt
Person som arbetar på en grundram för ett byggprojekt i en trädgård med träd och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt! Går det kanske hänga om dörren till tvättmaskinen? Så det är lättare att komma åt? På min gick det.

W Windsor59 skrev:
Hej
Vårt attefallshus som vi byggde i lösvirke. 2020-2021
Vi ritade huset. Enkel ritning.
Hade en snickare som byggde huset till 80% resten 20% gjorde vi själva.
Attefallshuset är komplement bostadsdel men vatten och el indraget.
Mycket nöjda med huset.
Värme Luftvärmepump
I år har vi byggt en altan till baksidan. Det återstår en till framsida och ingången.

Totalkostnad hamnade på strax över 800.000kr.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Onmjer01 skrev:
Snyggt! Går det kanske hänga om dörren till tvättmaskinen? Så det är lättare att komma åt? På min gick det.
Det har vi inte tänkt på. Men ska kolla. Det ser trångt ut men glasdörren går att vika undan.
Tack för tips
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
W Windsor59 skrev:
Hej
Vårt attefallshus som vi byggde i lösvirke. 2020-2021
Vi ritade huset. Enkel ritning.
Hade en snickare som byggde huset till 80% resten 20% gjorde vi själva.
Attefallshuset är komplement bostadsdel men vatten och el indraget.
Mycket nöjda med huset.
Värme Luftvärmepump
I år har vi byggt en altan till baksidan. Det återstår en till framsida och ingången.

Totalkostnad hamnade på strax över 800.000kr.
Vilket fint atterfallshus! Jag förstår om ni är nöjda! Vet du var materialkostnaden kostade? Vad köpte ni medstadels erat virke ifrån för sida?
 
  • Gilla
Windsor59
  • Laddar…
W Windsor59 skrev:
Alternativet, flytta handdukstorken längre ifrån duschen så att inte dusch strålen kan träffa handdukstorken. Men denna placering ville vi ha. Annat säkert alternativet var att montera duschdörrar.men blir så trångt.
Beror på modell/fabrikat av handdukstork och leverantörens anvisningar, många kan placeras i område 1 (fast självklart ska man inte spruta vatten på den) men duschstången hade varit ett dugligt skydd i mitt tycke

exempel på tillåtna i område 1:

https://www.svedbergs.se/produkter/...rad&dimension=48 x 80&typeorientation=Vänster
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej, Jag bygger också ett egenritat Attefall i lösvirke men med gjuten platta. Planen är att göra nästan allt själv och att det skall landa runt 500.000:-. Luftvärmepump och samma utrustning som erat. Hur mycket är arbetskostnad och hur mycket är materialkostnad utav de drygt 800.000:- som erat kostat?
 
Rantonsson Rantonsson skrev:
Hej, Jag bygger också ett egenritat Attefall i lösvirke men med gjuten platta. Planen är att göra nästan allt själv och att det skall landa runt 500.000:-. Luftvärmepump och samma utrustning som erat. Hur mycket är arbetskostnad och hur mycket är materialkostnad utav de drygt 800.000:- som erat kostat?
Vårat material inkl kök wc loftstegar luftvärmepump mm ca 500.000kr + VA ansökan kommun 50.000kr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
W Windsor59 skrev:
Vårat material inkl kök wc loftstegar luftvärmepump mm ca 500.000kr + VA ansökan kommun 50.000kr.
Lycka till med Attefallshuset
 
Tack! Då låter det som att runt 500.000 skall räcka om jag lyckas att göra det mesta själv. Vi kommer att gå på befintlig VA på tomten (vatten efter mätaren i huvudbyggnaden), så där skall det inte bli nån kostnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Rantonsson Rantonsson skrev:
Tack! Då låter det som att runt 500.000 skall räcka om jag lyckas att göra det mesta själv. Vi kommer att gå på befintlig VA på tomten (vatten efter mätaren i huvudbyggnaden), så där skall det inte bli nån kostnad.
Vi gjorde detsamma gick på vårt hus vattenmätare. Grävde och drog spill och avlopp och eletriken el. 50.000kr var bara för godkänd ansökan för att dra in VA i attefallshuset. Kommunens jobb rita in 2st streck på ritning och säga ja. Bra tim peng.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L Linnis79 skrev:
Vilket fint atterfallshus! Jag förstår om ni är nöjda! Vet du var materialkostnaden kostade? Vad köpte ni medstadels erat virke ifrån för sida?
Material (inkl kök, wc mm) ca 500.000kr + VA avgift 50.000kr från kommun ( rita in 2streck på ritning och säga ok till vatten avlopp) 250.000kr snickare mm
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Rantonsson Rantonsson skrev:
Tack! Då låter det som att runt 500.000 skall räcka om jag lyckas att göra det mesta själv. Vi kommer att gå på befintlig VA på tomten (vatten efter mätaren i huvudbyggnaden), så där skall det inte bli nån kostnad.
Satte upp byggsats 7,2x3,6 (145x45 stomme, 220 bjälklag ) med VA i sommar - allt inkl grävning, fönster dörrar, målat, - klart utvändigt för ca 150tkr. Inget snålat :) Inte isolerat eller invändigt än, men där har du ju 350tkr kvar!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
W Windsor59 skrev:
Bra fråga
Det var ett el krav att handdukstorken skulle skyddas från vatten. Då fick det bli som det blev.
Och man får enbart hänga upp torra handdukar på den då antar jag :)
 
Fredrik86 Fredrik86 skrev:
Och man får enbart hänga upp torra handdukar på den då antar jag :)
Exakt
 
O olofh skrev:
Vad är det för grund, platta på mark?
Markskruv ( en firma skruvade ner ca 12 långa markskruv.) Blev själva grunden. Hade grävt ur 15cm jord innan med markduk och dränering kross sten på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.