M MrDizzy skrev:
Tänkt på det men det har som inte blitt av. Bra tips !
Värmer man vattnet med värmepump eller tex ved så sparar man en del där.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Värmer man vattnet med värmepump eller tex ved så sparar man en del där.
Är det verkligen så? Då sker ju all sköljning mad varmvatten också. Vore intressant om nån har räknat på det "på riktigt"
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Värmer man vattnet med värmepump eller tex ved så sparar man en del där.
Ett till tips är att kolla vad diskmaskinen drar om man har en gammal en.
Min drar 2kWh / disk i "normal" läget ... dvs inte ens det för smutsig disk.
( uppmätt med två olia energimätare en från Jula o en från Kjell&co, båda sa samma)
Nya moderna ena drar hälften eller mindre än så.
Så det blir nog att koppla om till vamvatten (iom att mitt varmvatten värms av en värmepump) då jag byter diskmaskin.
 
O [old rusty] skrev:
Förutom att maskinerna inte är designade för det så sker sköljning också med varmvatten då vilket är slösaktigt i tvättmaskinen och dessutom faktiskt ger sämre diskresultat i diskmaskinen.

Skaffa en korthårig fru är mitt energisparknep...
Jag klippte av mitt långa hår, har sett minst en i min omgivning som blivit plötsligt korthårig. Alltid gör det något!
 
Blir det minusgrader kommer vi låta kylklamparna rotera mellan ute och kylen. Orkar inte räkna på om det gör någon skillnad, men bortsett från en minimal arbetsinsats är det helt gratis.
 
  • Gilla
David Wallin och 6 till
  • Laddar…
Det dyraste för villaägaren är väl värmen på vintern. Var försvinner värmen oftast då?
Värmen stiger uppåt , så mycket tar sig ut genom innertaket upp till vind. Går att öka isolering till det bättre.
Sen har vi olika ytterdörrar och fönster som läcker värme.

Rullgardin är en billig hjälp med att minska nedkylning av rum. Blir som en extra ruta mot kölden under vintern.
Är ju vanligast i sovrum , men finns för övriga fönster som insynsskydd som inte mörklägger.
Sen gör många att de drar ner rullgardinen när de ska sova, men drar upp den när de åker till arbetet.
Lite onödigt. Vi låter de vara nerdragna i sovrum på vintern, tills vi kommer hem och eventuellt vill ha utsikt.
Men , har du dålig ventilation i sovrum så kan det då bli kondens på insida ruta. Kolla på det.
Detta hjälper även om du har nya 3 glasfönster, men mest om du har 2 glasfönster.
Sen som vanligt, byt gamla trasiga tätningslister mellan karm och fönsterbåge.

Har du en äldre ytterdörr, så kan du sätta upp ett draperi 10-20 cm innanför dörren. Var vanligt förr vet jag.
Förr var det även vanligt med en ytterdörr och en innerdörr.
Du kan även tilläggsisolera en gammal dörr inåt om du vill, blir kanske inte lika snyggt som en ny fin dörr, men betydligt billigare.Byt dåliga tätningslister.

Gamla altandörrar, - ett riktigt sorgebarn. Under rutan/rutorna brukade det vara ända in på 90 talet, UTAN ISOLERING mellan innerdel och ytterdel dörr ! Går att spara in värme där. Även där, byt dåliga tätningslister.

Sen allmänt, drar det kallt någonstans där det inte ska finnas drag. Åtgärda, du tjänar mer än du tror på att minska att kylan tränger in.

Sen möblering, - ställ inte möbler framför element, då går värmen bara uppåt men du missar värmestrålningen åt sidan.
 
  • Gilla
ChristinaLundgren och 6 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Är det verkligen så? Då sker ju all sköljning mad varmvatten också. Vore intressant om nån har räknat på det "på riktigt"
Jag har jobbat med diskmaskiner för massa år sedan och svaret är det går åt mer energi om man kopplar varmvatten.

Har man "gratis" varmvatten så varför inte..

ECO program drar lite el ca 0.6-0.8 kWh beroende på märke och vatten förbrukningen är 7-9 liter programtid oftast runt 3h.


Ett 65*C program drog ca 30 l vatten och 2 kWh dvs mycket vatten går åt i kall sköljning = inte så bra om man har varmvatten in och betalar för det...


Bättre att använda samma vattenglas hela dagen istället för att ta ett nytt då slipper man köra maskinen lika ofta ;)
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Sparar man något på att byta diskmaskin? En gammal håller väl 10-15 år och går en timme om dagen. En ny snurrar väl 3-5 timmar per dag och går väl sönder redan inom 5 år.
 
G Greger_08 skrev:
Jag har jobbat med diskmaskiner för massa år sedan och svaret är det går åt mer energi om man kopplar varmvatten.

Har man "gratis" varmvatten så varför inte..

ECO program drar lite el ca 0.6-0.8 kWh beroende på märke och vatten förbrukningen är 7-9 liter programtid oftast runt 3h.


Ett 65*C program drog ca 30 l vatten och 2 kWh dvs mycket vatten går åt i kall sköljning = inte så bra om man har varmvatten in och betalar för det...


Bättre att använda samma vattenglas hela dagen istället för att ta ett nytt då slipper man köra maskinen lika ofta ;)
Tack för infon (y)(y)
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
M MiaV skrev:
Blir det minusgrader kommer vi låta kylklamparna rotera mellan ute och kylen.
Hörde för många år sen något som ligger i linje med det och som jag gör när jag lyckas planera. Om man skall tina upp något från frysen så tar man upp det i väldigt god tid och låter det först tina upp i kylen. Ingen revolutionerande besparing, men enkelt. Förutsatt att man har bättre framförhållning än jag brukar ha...
 
  • Gilla
jonas.o och 10 till
  • Laddar…
M MiaV skrev:
Blir det minusgrader kommer vi låta kylklamparna rotera mellan ute och kylen. Orkar inte räkna på om det gör någon skillnad, men bortsett från en minimal arbetsinsats är det helt gratis.
Det beror på hur bra uppvärmning du har. Har du elvärme är det bättre att göra tvärt om. Frys in is och släng ut. Har du värmepump är det sannolikt ingen vinst alls.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror på hur bra uppvärmning du har. Har du elvärme är det bättre att göra tvärt om. Frys in is och släng ut. Har du värmepump är det sannolikt ingen vinst alls.
Det här hängde jag inte med på. Är det något om att ta tillvara på värmen som blir från frysen av att den får jobba hårdare?

Vi har bergvärme, men som kylen står gissar jag att större delen av värmen den genererar går till kråkorna. Så med lite is utifrån räknar jag med att minska elåtgången för kylen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Hörde för många år sen något som ligger i linje med det och som jag gör när jag lyckas planera. Om man skall tina upp något från frysen så tar man upp det i väldigt god tid och låter det först tina upp i kylen. Ingen revolutionerande besparing, men enkelt. Förutsatt att man har bättre framförhållning än jag brukar ha...
Så brukar vi göra, särskilt om det är en större klump av något och inte bara lite korv. Vi har gjort det för att det är enklare att tina så och ger bättre resultat, att det skulle kunna vara en energivinst har man inte behövt fundera på tidigare...
 
Just det ... detta hade jag glömt bort , men nån gillade nyss en post där jag skrev detta i en annan tråd så infon gjorde sig påmind igen.

"Hmmm blir elpriset över 340öre / kWh är det fan billigare att värma huset med värmeljus Glimma från Ikea.

IKEAs Glimma kostar 49 kronor. För det får man 100 stycken värmeljus som väger 13.3 gram styck, varav aluminiumhållaren väger ca 0,8 gram. Ljusen är gjorda av paraffin, som har ett energivärde på 42 kJ eller 42 kJ x 12.5 g = 525 kJ = 525 kWs = 0,146 kWh. Ett ljus kostade ju 49/100 = 0,49 kronor så priset för 1 kWh blir 0.49 x 6.86 = 336öre. (6.86 är så många ljus som krävs för 1 kWh: 0,146X = 1.)

Slutsats:
Har ni ett elpris över 340 öre/ kWh beställ hem lite värmeljus från Ikea och njut.
( Se upp för brandrisken bara, och ignorera att taket kan bli sotigt ;) ) "
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 10 till
  • Laddar…
Det här är inte ett udda tips, men väldigt konkret.

Jysk säljer fleecefiltar för 70 kr st just nu. Finns fler färger än den här, lagret verkar räknas per färg. Än är det för varmt för att säga säkert, men preliminära tester i hemmet indikerar att de värmer bra. Vi åkte en till vända och köpte några till.

https://jysk.se/inredning/pladar/fleecepladar/plad-dragehode-fleece-140x200-taupe
 
  • Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.