Hej!

Nedan kommer ett förslag på en tjänst. Behövs tjänsten? Skulle du använda den? Om efterfrågan finns kanske jag realiserar idén att erbjuda den till allmänheten.

Jag har Tibber sen ett halvår och tycker det är alldeles för trubbigt och för begränsade möjligheter att styra optimeringen. Dessutom saknas integration mot smarta eluttag, t.ex. Shelly.

Därför funderar jag på att ta fram en online-lösning som erbjuder användaren följande:
a) Statistik/uppföljning på hur bra man man varit på att optimera sin förbrukning, dvs ett mått på hur väl man flyttat sin förbrukning till billiga timmar -för att "spelifiera" besparingen. Samt mer visuella verktyg för att visa hur bra man gjort detta, än vad t.ex. Tibber erbjuder.

b) Optimeringsverktyg där man kan ange sina behov för specifika enheter, t.ex. min antal drifttimmar per dag, önskade tider på dygnet, eller andra villkor, och som sedan baserat på priserna kommande dygnet varje dag kring kl 14 optimerar och föreslår vilka timmar respektive enhet borde vara påslagen.
Dessutom möjlighet med avancerade villkor, t.ex. "alltid på om priset är < 10 öre". eller "endast på de billigaste timmarna mellan 19 och 07 på vardagar, och 15-09 på helger" (om man som jag har elnät-leverantör som har olika tariffer för olika tider).

c) Integration mot Shelly, som alltså gör att den optimering som räknats fram i b) med automatik pushas ut till Shelly-enheter (t.ex. Smarta eluttag eller smarta relä som sitter bakom strömbrytare, eller smarta relä som styr kontaktor som i sin tur t.ex. kan köra varmvattenberedaren). Det gör alltså att enheterna aktiveras/slås på när det är billigt.
På sikt integration mot annat också, men det behöver vara lösningar som går att nå via molnet och stöder API. Shelly har jag valt för att jag har en hel del sådana enheter i mitt hem sedan tidigare och är nöjd med dem.

Både a) b) och c) har jag redan utvecklat för lokal drift, dvs i mitt lokala nätverk, men funderar på att erbjuda det som en tjänst för vem som helst att ta del av online.

Jag har redan sparat en hel del (igår sparade jag t.ex. 103 kronor på att systemet lade om förbrukningen enligt algoritmen, jämfört med om min förbrukning hade varit jämt fördelad.) på att styra om varmvattenberedaren till att gå optimerat schema.
Nu kommer jag också göra en liknande lösning för Luftvärmepumpen också där jag låter logiken via extern ingång till CTC Ecologic aktivera nattsänkning, dvs sänka börvärdet på innetemp. när det är som dyrast.

Dessutom styr jag laddningen av elbilen med detta. Funkar bra på samma sätt.

Exempelvis igår styrde enheterna så att förbrukningen blev så här (obs! jag gjorde inget aktivt själv igår, systemet styrde allt åt mig)

Stapeldiagram och linjediagram som visar elförbrukning i kWh och pris i SEK för en dag i augusti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här tänker systemet reglera min poolcirkpump närmnaste dygnet.

Stapeldiagram som visar drifttider för en cirkulationspump för pool, med olika färger för historik och driftstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så, vad tror ni. Skulle man använda en sådan lösning?
Skulle ni spontant våga ansluta (enheter i) ert hem mot en "främmande" lösning och låta en online-tjänst styra era elapparater? Andra synpunkter?
 
Nu är jag inte i sådant läge att jag skulle kunna använda ett en sån tjänst men tror att du skulle kunna tom tjäna bra pengar med att erbjuda det.

Fast det är klart... tar man mer betalt än en symbolisk summa så förväntas ju att det är en stabil o säker tjänst som fixar problem snabbt och effektivt.

Så frågan är hur mycket tid o energi du kan sätta in. Ju mer du kan det ju mer vill folk ha tjänsten
 
M MrDizzy skrev:
Nu är jag inte i sådant läge att jag skulle kunna använda ett en sån tjänst men tror att du skulle kunna tom tjäna bra pengar med att erbjuda det.

Fast det är klart... tar man mer betalt än en symbolisk summa så förväntas ju att det är en stabil o säker tjänst som fixar problem snabbt och effektivt.

Så frågan är hur mycket tid o energi du kan sätta in. Ju mer du kan det ju mer vill folk ha tjänsten
Jag har begränsat med tid men mycket energi :) Tjänsten skulle nog få vara gratis. Jag är mer ute efter att rädda världen, snarare än att få mer pengar. Men det blir ju då lite av ett hobbyprojekt, och därmed frågan - vågar man lägga upp anslutningsuppgifter till sina elapparater till ett hobbyprojekt?
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
B Bråkis skrev:
Jag har begränsat med tid men mycket energi :) Tjänsten skulle nog få vara gratis. Jag är mer ute efter att rädda världen, snarare än att få mer pengar. Men det blir ju då lite av ett hobbyprojekt, och därmed frågan - vågar man lägga upp anslutningsuppgifter till sina elapparater till ett hobbyprojekt?
Är det gratis med en disclaimer om just att det är ett hobby projekt (med länk till donationer)... skulle bli förvånad om det inte skulle slå i hemma-automatisering världen (som många hoppar in i nu pga elpriset)

Personligen, beroende på utformning, skulle inte ha problem med att nytta det för valda delar av mina prylar.
 
  • Histogram över cirkulationspumpens energianvändning med markeringar för olika statusar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller som bäst på att skissa upp ett nytt värmesystem och är ute efter just en sådan här tjänst.
 
  • Gilla
Bråkis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.