Efter några års renovering är det snart dags att flytta in. Jag upptäcker då att gamla fiberpatchen, som hängt hoprullad på väggen, dels saknar skyddshatt och dels kanske har en liten knäck i sig. Den är också flera meter längre än jag kommer behöva den. En ny patch är inte dyr, så lika bra. Vad heter kontakten så jag beställer rätt?

Blå RJ45-nätverkskontakt i förgrunden med oskarp bakgrund av kablar och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en elektrisk dosa framför oskarp bakgrund med elledningar och eluttag under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att däremot råka ha av den inblåsta fibern i dosan på fasaden, DET är dyrt. Hur kommer jag åt patchens kontakt, som sitter under den där plattan som verkar ha som gångjärn i sidan? Kan jag lossa på skruven på höger sida och försiktigt öppna lite eller går den inblåsta fibern (som ligger rullad utanpå) åt helsike då? Allt man hört om fiber är hur otroligt känsligt det är på alla sätt.

Elektrisk installationsdosa öppnad på en röd vägg med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får fälla ut slinglådan på bilden, under den sitter en skarvkontakt.
Kolla vilka skruvar du behöver lossa, det är troligtvis bara den i högerkant på bilden.
 

Bästa svaret

Lossa skruven på höger sida, 'sväng upp' den yttre delen. Där under sitter motsvarande kontakt som därinne i ett mellanstycke. Dra bara ur den, koppla in din nya villapatch.
Kontakten heter SC Upc
Edit: du behöver även skruva bort den nedre dragavlastningen.
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
@AndersS Tack! Det här forumet är verkligen fenomenalt.

Är det en sån här jag ska ha eller ska den heta SC-SC? [länk]
Nu ser vi inte hur kontakten ser ut under slinglådan, men sannolikheten är väldigt hög att det är en SC-SC
 
  • Gilla
torparavgrund och 1 till
  • Laddar…
Det var en rejält rapplig installation. Ser ut som bara fiber (UT-30?) med akrylat kommer upp ur 16/12 dukten ? (Kan inte zooma bilden)

Se till att skydda villapatchen med en grövre flexslang, helst i metall , plasten spricker bara efter några år.

(Alltid SC-SC mellanstycken i dessa. Behöver inte lossa nån skruv, den är för hållaren till mellanstycket. Klicklås till slingkassetten.)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
F fusion skrev:
Behöver inte lossa nån skruv, den är för hållaren till mellanstycket. Klicklås till slingkassetten
Eh, kan du utveckla lite?
 
Om du trycker slingkassetten lite åt vänster samtidigt som du bryter den utåt på höger sida så skall den släppa. Du ser snäpplåset i bilden Öppen slingkassett monterad på vägg med synligt snäpplås och kablar anslutna till anordningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
@fusion aha, tack, och av bilden att döma vågar jag öppna den så pass att jag kommer åt kontakten utan att bryta den inblåsta fibern? Prima!
 
Kan hända kassetten lossnar i "gångjärnen", bara att trycka dit igen. Som jag nämnde tidigare så ser primärskiktet på inkommande fiber ut att saknas, så var försiktig. Man skall skala bort primärskyddet så det slutar först inne i kassetten.

(Ser nu att entreprenören satt fel passdel i tätningen, är för lite grövre Nano-kabel än den blåa ABF i bild)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.