Jag bor i en dåligt isolerad lägenhet med direktverkande el till värme och varmvatten (ja, jag vet, helt idiotiskt att alla lägenheterna har varsin egen vvb, men inget jag kan påverka). Jag funderar på vad som händer om elen stängs av i perioder - än större problem blir det ju också om jag redan innan har valt att ha det svalare än normalt hemma. Har ni tips på någon alternativ värmekälla som fungerar att använda i lägenhet om elen stängs av någon period - om det ens finns någon sådan som inte är livsfarlig att använda?
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
C
Fixa isoleringen eller flytta.
 
LoweW
Låter som att en fotogenkamin skulle kunna passa ditt behov, förutsatt att du kan ventilera lägenhet utan ström.

För ~5000kr skulle du kunna få kamin+bränsle för ett bra tag.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Låter som att en fotogenkamin skulle kunna passa ditt behov, förutsatt att du kan ventilera lägenhet utan ström.

För ~5000kr skulle du kunna få kamin+bränsle för ett bra tag.
Har du exempel på en sån kamin?
Hur mycket skall man ventilera? Vill ju inte ventilera bort all värmen, men fattar att kaminen behöver syre och jag inte vill bli koldioxidförgiftad.
 
wildeside
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
LoweW
C Cff skrev:
Har du exempel på en sån kamin?
Hur mycket skall man ventilera? Vill ju inte ventilera bort all värmen, men fattar att kaminen behöver syre och jag inte vill bli koldioxidförgiftad.
Här har du en. Som Wildeside skrev kan en gasolkamin också vara ett alternativ. Du får läsa på och se vad som passar just dina behov och förvaringsmöjligheter.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Bra tips!
Vad är de generella skillnaderna mellan en gasol- och fotogenkamin?
 
Är du rädd för strömavbrott eller försöka spara pengar ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du rädd för strömavbrott eller försöka spara pengar ?
I detta fall (backup-värme) handlar det om att jag vill förbereda mig för strömavbrott (inkl planerade avstängningar i elkrisens spår).

Vad gäller att spara pengar, men ffa att spara energi som en liten men konkret sak jag kan göra för att indirekt hjälpa Ukraina, så kommer jag att sänka inomhustemperaturen, isolera har jag redan gjort så gott det går, så där går det inte att göra mer på kort sikt.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Planerade avbrott i område 3 har jag inte läst om, kanske har missat?
 
Jag är övertygad om att ett gäng kommer att stryka med av kolmonoxid förgiftning.
All förbränning inomhus utöver ett par 3 värmeljus är farligt.

Ovana kommer att elda/köra generatorer/ETC

Var försiktiga!

/ATW
 
dom flesta gasolkaminer har väl numera automatisk avstänging om kolmonoxid halten är för hög så om man köper en vettig gasolkamin borde riksne att dö pga det vara låg
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag är övertygad om att ett gäng kommer att stryka med av kolmonoxid förgiftning.
All förbränning inomhus utöver ett par 3 värmeljus är farligt.

Ovana kommer att elda/köra generatorer/ETC

Var försiktiga!

/ATW
Vi lär nog få se en hel del tragiska händelser i vinter.

Kolmonoxidförgiftning när folk fuleldar inomhus, husbränder när folk hempular eldningslösningar, frys/vattenskador när folk drar ner alltför mycket på värme, förstörda maskiner/apparater i samband med elnätsstörningar, o.s.v.

Det är tyvärr priset vi får betala för årtionden av vanskötsel, och inte bara inom energisektorn... :(

Sen ska man inte överdriva. Ett fåtal värmeljus räcker inte för att förgifta någon, så länge man inte befinner sig i en lufttät kammare. Då är brandrisken mångdubbelt större.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Planerade avbrott i område 3 har jag inte läst om, kanske har missat?
Inte jag heller, men det är mycket vad gäller elsituationen som man för två månader sedan inte trodde skulle hända som nu är en realitet.

Personligen tycker jag att det är lite konstigt att sån stor andel av rapporteringen endast handlar om
Kilrain Kilrain skrev:
Vi lär nog få se en hel del tragiska händelser i vinter.

Kolmonoxidförgiftning när folk fuleldar inomhus, husbränder när folk hempular eldningslösningar, frys/vattenskador när folk drar ner alltför mycket på värme, förstörda maskiner/apparater i samband med elnätsstörningar, o.s.v.

Det är tyvärr priset vi får betala för årtionden av vanskötsel, och inte bara inom energisektorn... :(

Sen ska man inte överdriva. Ett fåtal värmeljus räcker inte för att förgifta någon, så länge man inte befinner sig i en lufttät kammare. Då är brandrisken mångdubbelt större.
Jag funderar på om vi också kommer att få se diverse legionella-utbrott. Jag har redan hört flera som stänger av sina varmvattenberedare under perioder och inte verkar vara oroliga över bakterietillväxt. Jag vet inte hur stor risken är, men har läst att det inte är värt risken.
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.