Hej

Vi kom för inte så länge sedan fram till att vi vill bygga hus i Växjö då begagnat priserna är på tok för höga, och då får man ändå inte som man vill ha det :)

Vi är tidigt ute, området vi vill bygga i kommer släppas 2009 som det ser ut nu, men det skadar ju inte att planera i tid.

De hus vi tittat mest på är Hjältevadshus och A-Hus, dock har jag tagit Smålandsvillan i budgeten då de har sina priser på hemsidan, vilket gör det lite lättare.

Hur ser kalkylen ut, har jag missat några utgifter? Några som är för höga / låga? Kostnaden för lån och amoteringar kan ni ta med en nypa salt, men i övrigt?

Hur mycket av den totala summan borde man hosta upp själv och inte låna ungefär?

Är kostnaden för själva huset och tillvalen ungefär detsamma för A-hus och Hjältevad? Vi siktar på 1½ plan med minst 4 sovrum. Gärna ekparkett och ett rejält och modernt kök.

Tacksam för alla kommentarer!
 
Kalkylen för huset lämnar jag därhän, men tänk på att ni nog vill ha garage/carport och trädgård också.

Ett garage för 100-300 tusen. Att anlägga trädgård från noll går väl på mellan 50 och 300 tusen.

Lycka till!
 
Hej!

Vi bor också i Växjö.

Antar att ni ska bygga ett hus på Östra Lugnet?

Själva avvaktar vi på svar på en bostadsrätt därute. Får svar i mitten på Augusti.
Smålandsvillan är ett helt ok val. Har ni kollat på Älvsbyhus kalkyler, eller ser dom ungefärliga ut som Smålandsvillan kanske? ..

MVH // Fam. Ericsson
 
Garage och trädgård är med i kalkylen.

Nej, inte Östra Lugnet. Vi väntar på området som släpps ute på Teleborg runt 2009.

Vi kommer antagligen inte bygga en Smålandsvilla, utan jag tog dom bara för att det var smidigt med priserna på nätet, som jag sa innan så är det A-hus och Hjältevad som det lutar åt, beroende på hur området kommer se ut.
 
Ser ut att fått med det mesta vid en snabb titt!

Några funderingar:
200 000 för grund+dränering är någon typ av standardpris. Behövs det fyllas/sprängas så ökar denna kostnad snabbt.

När vi byggde (hjältevadshus) så var våra tillval främst i köket. Vi valde också till t.ex. större fönster i vardagsrum. Vet inte om sådana tillval är aktuella eller om ni räknat med dessa?

Du har räknat på 200 000 till att anlägga en tomt. Bra att ta till här. Erfarenheten säger att man lätt underskattar denna kostnad. Framförallt priset på stenläggning/mursten. Sedan är det inte gratis att ta ut en grävare och att beställa grus/matjord/gräsmatta. Jag har själv haft ute en grävare 3 gånger och det blir nog en gång till nästa år...
 
En liten detalj: behöver du ha separat bygglov för garaget? Får du inte bygglov för alla byggnader "i klump"?
 
andersmc skrev:
En liten detalj: behöver du ha separat bygglov för garaget? Får du inte bygglov för alla byggnader "i klump"?
Det var de kostnader som stod på kommunens hemsida, kan vara så att de klumpar ihop allt och det blir billigare. Men bättre att kalkylen blir för hög än tvärt om.
 
Hej, vi har köpt ett hjältevadshus och har ett inflyttningsdatum i slutet av året. Huset Rosen som är 138 kvm på 1½ plan har vi ökat till 159 kvm genom ett burspråk, takkupa och ändrat taklutningen från 38 grader till 45 grader istället.

Kostnader:
Hus rosen, standard 1.2 milj (annan planlösning än den som finns på deras hemsida)
Tillval 550.000
Markentreprenad inkl grund 450.000
Byggherrekostnader (bygglov, byggsamråd, utsättning, nybyggnadskarta El-anslutning) 65.000
(Kvalitetsansvarig, försäkring Gar-bo och 1 års villaförsäkring ingår i någon av kostnaderna)

När det gäller tillvalen vi gjort så ingår komplett inredd övervåning, takkupa, 45 graders taklutning, burspråk i kök, kakel och klinker på toalett nedervåning, installation av LAN och lite ändring av fönsterstorlekar och några andra småsaker.

Vi bygger inget garage eller carport.

Oj, glömde nästan nämna att det är i stockholmstrakten.

Hoppas du får lite fingervisning om priserna gällande Hjältevadshus. Om du går förbi deras försäljningskontor så får du säkert deras tillvalslista med priser på tillvalen! Utifrån den kan du räkna precis på vad ni vill ha och behöver.

Lycka till!
 
Tack Rosenbyggare! Gav en rätt bra fingervisning var det skulle kunna landa på.
 
Några saker som jag inte ser i kalkylen:

* Kostnad för räntor för kreditivet.
* Försäkring under byggtiden

Tänk också på att det tillkommer tillval och saker ni kommer på under tiden. Ta höjd för detta.

Och som andra har påpekat, markarbetena kostar nästan alltid mer än uppskattat.

Något jag kan rekommendera är att prata med en trädgårdsarkitekt på en gång för att planera vilka ytor och nivåer ni skall ha. Då kan markkillarna skyffla jorden till rätt plats på en gång istället för att ta dit en grävare igen senare. Detta sparar ni både tid och pengar på.

Mvh
Helena
 
Hej,

Jag kan inte se att du tagit med räntesubventioneringen på 30 % i din månadskostnad. Inkopplingen av telefon kan jag inte heller se och det är en kostnad som kan variera kraftigt beroende på var du bygger. En KA måste du också ha vilket är en kostnad på ca 15 000. Tillkommande elinstallation utöver standard min 20 000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.