Hej!

Tänkte att jag startar en tråd där man kan tipsa om sätt att minska elförbrukningen.
Jag tänker då främst mindre åtgärder som inte listas vid första bästa google sök. Tips i stil med duscha mer sällan och kortare eller att sänkning av inomhus temperatur, byta till LED lampor, tilläggsisolera, byta värmesystem osv.

Sitter ni på några bra tips som man normalt inte tänker på skriv gärna dessa i denna tråd!
 
  • Gilla
Kraxxan
  • Laddar…
Att koppla över diskmaskinen på varmvatten kan vara vettigt, om man inte har elberedare.
 
  • Gilla
Kallebo och 4 till
  • Laddar…
Snålt duschmunstycke ( mindre varmvatten = mindre förbrukning)
Airfryer istället för ugnen ( mindre uppvärmningstid = mindre förbrukning )
 
Detta kanske låter extremt trivialt men jag har satt en fjärrbrytare till våran tv-hörna.
Så när vi inte tittar på TV så stängs allt ner istället för att gå in i strömsparläge.

Jag har räknat fram att denna åtgärd och investering är betald mellan 4-5 månader ponerat att kw/h priset är 3 kronor.

Det ska tilläggas att våran tvhörna har mer saker än bara tv såsom externt ljudsystem, tvspel, och annan elektronik.
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Detta kanske låter extremt trivialt men jag har satt en fjärrbrytare till våran tv-hörna.
Så när vi inte tittar på TV så stängs allt ner istället för att gå in i strömsparläge.

Jag har räknat fram att denna åtgärd och investering är betald mellan 4-5 månader ponerat att kw/h priset är 3 kronor.

Det ska tilläggas att våran tvhörna har mer saker än bara tv såsom externt ljudsystem, tvspel, och annan elektronik.
Jag har kontakt vid TVn som stänger denna jämte laddare, belysning och extra högtalare. Detta är helt avstängt bortsett från TVkvällen. Mobilladdning på dagen görs i köket. Allt i övervåningen avstängt under dagen. Dator inkl arbetslampa och skrivare är kopplade med avstängningskontakt. Samtliga köksmaskiner kopplat timer/till/från. Detta har jag kört i flera år pga jag ogillat alla produkter med standby. Har ingen aning om jag sparar något!
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Vi dricker en del te och värmer vattnet i vattenkokare. Förut fyllde vi typ vattenkokaren även om det bara skulle drickas en kopp. Numera är rutinen att först fylla koppen med kallvatten och hälla över den i vattenkokaren så att man bara värmer det man behöver. Oklart om man egentligen spara några stora belopp men det känns bättre och har den positiva effekten att det går snabbare att få sitt te :)
 
  • Gilla
Matte Bygg och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att koppla över diskmaskinen på varmvatten kan vara vettigt, om man inte har elberedare.
Går det att göra med samtliga? Trodde diskmaskinen behövde vara speciellt utformad för det?
 
V Viktorbyggahus skrev:
Går det att göra med samtliga? Trodde diskmaskinen behövde vara speciellt utformad för det?[/QUOTE



kallvatten skall man ha i början för att få bort äggviteämnen lättare
 
  • Gilla
Boxer63
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att koppla över diskmaskinen på varmvatten kan vara vettigt, om man inte har elberedare.
En tidigare granne kopplade sin diskmaskin på varmvattnet. Han fick inte en krona på försäkringen när diskmaskinen gick sönder så det sprutade varmvatten, försäkringsbolaget hävdade att det inte var fackmannamässigt gjort om jag minns rätt. Resultatet var iaf att hela lägenheten blev vattenskadad och reparationskostnaden landade på ca 300 kkr, som han fick ta ur egen ficka.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Går det att göra med samtliga? Trodde diskmaskinen behövde vara speciellt utformad för det?
Jag har iaf haft så på både disk och tvätt i många år utan problem.
 
  • Gilla
Kemiro66 och 1 till
  • Laddar…
Förutom att maskinerna inte är designade för det så sker sköljning också med varmvatten då vilket är slösaktigt i tvättmaskinen och dessutom faktiskt ger sämre diskresultat i diskmaskinen.

Skaffa en korthårig fru är mitt energisparknep...
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 18 till
  • Laddar…
M
Jag körde en Elektro-Helios på det viset i 20 år när jag bodde i lägenhet, varmvattnet betalades gemensamt av föreningen, strömmen betalades av mig... Funkade fint hela tiden.

Är oftast väldigt enkelt att göra man bara vänder på kranen för diskmaskinsavstängning i köksblandaren.

Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
En tidigare granne kopplade sin diskmaskin på varmvattnet. Han fick inte en krona på försäkringen när diskmaskinen gick sönder så det sprutade varmvatten, försäkringsbolaget hävdade att det inte var fackmannamässigt gjort om jag minns rätt. Resultatet var iaf att hela lägenheten blev vattenskadad och reparationskostnaden landade på ca 300 kkr, som han fick ta ur egen ficka.
Låter märkligt moderna maskiner har läckagevakt så det lär inte spruta så väldigt och hur kunde FB veta att det var varmvatten de brukar inte vara vidare snabba på att inspektera skador...
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M mnils skrev:
Låter märkligt moderna maskiner har läckagevakt så det lär inte spruta så väldigt och hur kunde FB veta att det var varmvatten de brukar inte vara vidare snabba på att inspektera skador...
Det här var knappt 20 år sedan, det kan absolut ha ändrats på maskinerna sedan dess. Och försäkringsbolaget insåg nog rätt fort vad det handlade om när skaderapporten kom in. Där fanns allt från golv, möbler och vattenskadade datorer till tapeter som lossnat från väggarna i hela lägenheten. Jag aktar mig från att koppla diskmaskinen på varmvatten sedan dess.
 
M
En stor el-tjuv är elektrisk golvvärme, sätter du den några grader högre än vanliga rumstempen och har fläkt i badrummet (som man ju har) så kan den göra av med riktigt många kWh. Även elektriska handdukstorkar får man stänga av i vinter, blir till att duscha i raggsockor.

Vatten som avdunstar gör det genom att ta upp värme från omgivningen (0.63kWh per liter), se därför till att skapa rent i duschen efter varje användning.
 
  • Gilla
CISCO 74 och 13 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att koppla över diskmaskinen på varmvatten kan vara vettigt, om man inte har elberedare.
Tänkt på det men det har som inte blitt av. Bra tips !
 
  • Gilla
Riflor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.