klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast då är det olika problem skull jag säga.
antingen är det en bostadsrättsöfrening, och då är "fastighetsägare" = alla som bor där.
Då får man komma överens kollektivt om antingen mätare leler åtgärder, eller båda.

Eller så är det en hyresrätt: Och då är frågan om värden vill installera 50 mätare ens ?
Sen beror det på uppvärmningskälla. Det finns hyresrätter med elvärme - då är det ofta upp till var och en.
Eller så har man centralvärme: Och då kan detta delas mellan hyresgästerna (ofta enligt yta) eller så får man införa individuell mätning...

Incitament för hyresvärden att effektivisera är om hen måste höja hyran annars för att täcka kostnaderna (om värme inte är separat)
de 50 mätare jag nämnde är inte hur det i praktiken ser ut. Förmodligen är det 3 stammar per lägenhet och med otur är dett dubbelavstick på stammen i lägenheten så förmodligen blir det 200 mätare. Det är 2 millar i inköp sen tillkommer kabeldragning för m-bus och hej å hå. Säg 40 kkr/lägenhet den payoffen för en tempdifferens från 21 grader som är standard till dem 10-15% som normalt brukar vara de som har problem med temperatur åt det ena eller andra hållet är en investering som man inte ska göra. Det är ibte försvarbart. har du elvärme som går via lägenhetscentral så debiteras ju den mätaren.
Är det så att elen ingår så sitter man dumt till.
värmer man radiatorkretsen med el kanske man skall fundera på annan lösning.
Jag kan haja IMD på tappvarmvatten men bara om man bygger nytt eller gör en omfattande renovering så man får till en bra mätarstruktur. På radiatorsidan är det ett betydligt större pillande men går om man kan mäta på en matande stams lägenhetsavstick.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fairlane
Det kommer nog mer och mer, men det kommer ta tid innan en stor del av beståndet är ombyggt.
Se till exempel: Länk (Rubrik: "Nya krav på individuell mätning och debitering av värme och varmvatten för flerbostadshus införs 1 juli 2021")

Det finns försök där man ser att förbrukningen av varmvatten sjunker 25-35% när man infört individuellt mätning och där varje hyresgäst/bostadsrättsinnehavare får betala för sin del. Hur det blir med värme vet jag inte om man undersökt, men det skulle förvåna mig om man inte kunde se en minskning av förbrukningen totalt där också. En höjning för vissa, som TS som vill ha väldigt varmt, och en sänkning för andra som vill ha svalare. Det blir givetvis inte helt rättvist, eftersom vissa kan leva på grannens värme, men det är ju inte heller helt rättvist att den sparsamme ska betala för den slösaktige.
 
  • Älska
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
I Installation skrev:
de 50 mätare jag nämnde är inte hur det i praktiken ser ut. Förmodligen är det 3 stammar per lägenhet och med otur är dett dubbelavstick på stammen i lägenheten så förmodligen blir det 200 mätare. Det är 2 millar i inköp sen tillkommer kabeldragning för m-bus och hej å hå. Säg 40 kkr/lägenhet den payoffen för en tempdifferens från 21 grader som är standard till dem 10-15% som normalt brukar vara de som har problem med temperatur åt det ena eller andra hållet är en investering som man inte ska göra. Det är ibte försvarbart. har du elvärme som går via lägenhetscentral så debiteras ju den mätaren.
Är det så att elen ingår så sitter man dumt till.
värmer man radiatorkretsen med el kanske man skall fundera på annan lösning.
Jag kan haja IMD på tappvarmvatten men bara om man bygger nytt eller gör en omfattande renovering så man får till en bra mätarstruktur. På radiatorsidan är det ett betydligt större pillande men går om man kan mäta på en matande stams lägenhetsavstick.
I min förening behövdes det ca 4st vattenmätare samt 5st värmemätare per lägenhet i medel för IMD på vatten och värme. Så antingen kunde man investera i energibesparingsåtgärder eller så kunde man försöka sig på att mäta den.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hur det blir med värme vet jag inte om man undersökt, men det skulle förvåna mig om man inte kunde se en minskning av förbrukningen totalt där också.
Jag har läst om en rapport där man kunde notera en ökning av energiförbrukningen. Folk ville ha det varmt och gott hemma och var tydligen beredd att betala för det (ingen källa tyvärr). Däremot så minskade elförbrukning vid införande av IMD med 30%.
 
  • Älska
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag vill ha det varmare på vintern. Sen bor jag på bottenvåning utan källare under så det blåser liksom luft under lägenheten sa vaktmästaren. Jag kör med extra värmeelement jag köpt på Clas Ohlson. Bor i en tvåa.
men då är det ju helt Ok. Du får grund värme som alla andra och extralyxen betalar du extra. Eller förväntar du att alla andra ska bekosta din önskan att ha det extra varmt?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast då är det olika problem skull jag säga.
antingen är det en bostadsrättsöfrening, och då är "fastighetsägare" = alla som bor där.
Då får man komma överens kollektivt om antingen mätare leler åtgärder, eller båda.
Eller så är det en hyresrätt: Och då är frågan om värden vill installera 50 mätare ens ?
Sen beror det på uppvärmningskälla. Det finns hyresrätter med elvärme - då är det ofta upp till var och en.
Eller så har man centralvärme: Och då kan detta delas mellan hyresgästerna (ofta enligt yta) eller så får man införa individuell mätning...

Incitament för hyresvärden att effektivisera är om hen måste höja hyran annars för att täcka kostnaderna (om värme inte är separat)
Det är det jag menar. Individuell debitering då behöver inte hyresvärden bry sig. Hyresgästen får ta kostnaden. Nu med stigande elpriser en riktig svartepetter. Om det inkluderas i hyran har värden incitament att effektivisera. Hyresgästen kan inte byta fönster eller värmekälla. Jämför att äga ditt hus själv eller hyra huset av grannen. Är det kallhyra skiter grabben i kostnaden för din elräkning.
 
HOBBY ARCHITECT
T Thomas_Blekinge skrev:
men då är det ju helt Ok. Du får grund värme som alla andra och extralyxen betalar du extra. Eller förväntar du att alla andra ska bekosta din önskan att ha det extra varmt?
Jag är inte så förtjust i värmen från elelementen, känns statisk/elektriskt på nåt vis.
(Nej jag menar inte att andra ska bekosta min önskan att ha det extra varmt.)
 
P
P Pin skrev:
Det är det jag menar. Individuell debitering då behöver inte hyresvärden bry sig. Hyresgästen får ta kostnaden. Nu med stigande elpriser en riktig svartepetter. Om det inkluderas i hyran har värden incitament att effektivisera. Hyresgästen kan inte byta fönster eller värmekälla. Jämför att äga ditt hus själv eller hyra huset av grannen. Är det kallhyra skiter grabben i kostnaden för din elräkning.
Och om värmen ingår så blir hyran motsvarande dyrare. Eller tror du att hhuresvärden vill eller ska betala din värme? Det är ju hyresgästen som förbrukar värmen.
Har du individuell debitering har du möjlighet att påverka genom att sänka din förbrukning.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
P

Och om värmen ingår så blir hyran motsvarande dyrare. Eller tror du att hhuresvärden vill eller ska betala din värme? Det är ju hyresgästen som förbrukar värmen.
Har du individuell debitering har du möjlighet att påverka genom att sänka din förbrukning.
Det finns två vägar att minska förbrukningen.
1. Sänka värmen, detta kan hyresgästen påverka inom vad som är rimligt. Om det ingår i hyran är hyresgästen inte lika intresserad, om det debiteras individuellt mer intresserad.
2. Effektivisera, detta kan inte hyresgästen göra utan bara hyresvärden påverka (beroende på nuläget)
Naturligtvis får hyresgästen indirekt betala värmen om den ingår i hyran. Problemet jag lyfter är att hyresvärden därför inte behöver bry sig om vad det kostar och därför inte kommer att investera i effektiviseringar.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Fairlane
Ser jag tillbaka på min tid som ordförande i en BRF så tänkte jag precis att individuell värme hade varit bra med tanke på hur vissa gnällde om för varm, och andra gör Kalle. Tänker jag ett varv till så är jag lika övertygad om att en stor del av de som klagade på att det var för kallt hade kommit tillbaka och klagat på att de fick betala extra.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.