smh
Hej! Jag behöver en friggebod med två rum, helst med varsin ingång. Ena rummet ska bli arbetsrum och det andra gästrum. Bägge är tänkta att användas framför allt under sommarhalvåret, men möjligen nån vecka på vintern då och då.

Jag har tittat på stugor med dubbeldörrar, vilket skulle vara himla fint i den del som ska bli arbetsrummet. Som Saga 15-5 från Trähuset till exempel (http://www.trähuset.se/products/saga.asp#)

Min tanke är då att i arbetsrumsdelen blir det dubbeldörrar med glasparti i ovandelen, men däremot inget fönster. I gästhusdelen en enkeldörr (också med glas i ovandelen) samt att man sätter in ett extra fönster.

Låter det här vettigt? Eller finns det några nackdelar som jag inte har tänkt på? Har aldrig satt upp en friggebod förr så känner mig lite lost i alla olika varianter :)

Exteriör 3D-rendering av en beige trästuga med lutande tak och en entrédörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
smh smh skrev:
Hej! Jag behöver en friggebod med två rum, helst med varsin ingång. Ena rummet ska bli arbetsrum och det andra gästrum. Bägge är tänkta att användas framför allt under sommarhalvåret, men möjligen nån vecka på vintern då och då.

Jag har tittat på stugor med dubbeldörrar, vilket skulle vara himla fint i den del som ska bli arbetsrummet. Som Saga 15-5 från Trähuset till exempel ([länk])

Min tanke är då att i arbetsrumsdelen blir det dubbeldörrar med glasparti i ovandelen, men däremot inget fönster. I gästhusdelen en enkeldörr (också med glas i ovandelen) samt att man sätter in ett extra fönster.

Låter det här vettigt? Eller finns det några nackdelar som jag inte har tänkt på? Har aldrig satt upp en friggebod förr så känner mig lite lost i alla olika varianter :)

[bild]
Undrar varför du inte vill ha fönster ? Det blir mörkt på vintern när du har dörrarna stängda. Plus att isoleringen blir sämre ?
 
smh
S sofftis skrev:
Undrar varför du inte vill ha fönster ? Det blir mörkt på vintern när du har dörrarna stängda. Plus att isoleringen blir sämre ?
Det var bara av praktiska skäl - försöker göra det så enkelt och billigt som möjligt! Men det kanske är en fånig besparing i sammanhanget....?

Men menar du att isoleringen blir sämre av att jag inte har fönster?
 
Jag skulle se om det inte går att sätta in sidoljus vid sidan av enkeldörren. Ger skapligt med ljus och dörrsidan på ett rum brukar ändå inte gå att möblera så bra.

Vill du kunna möblera en vägg så kan låga fönster som sitter högt upp på väggen ge dagsljus t ex 5x3. (480X280 ). Köp med persienner så går det enkelt att reglera ljusflödet. Bredden kan du anpassa till vilket mått du har mellan reglarna i väggen.
Det blir lite som att vara i en källare men du får ljus och slipper känna dig som i en bunker.
Tänk på var taket kommer att skugga så de inte hamnar för högt upp eller i fel väderstreck.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
smh
Tack!

Z z_bumbi skrev:
Jag skulle se om det inte går att sätta in sidoljus vid sidan av enkeldörren. Ger skapligt med ljus och dörrsidan på ett rum brukar ändå inte gå att möblera så bra.
Sidoljus hellre än ett fönster? Varför då?

Smart med låga fönster för att ge mer möbleringsplats! Borde kanske försöka rita upp möblering och allt inser jag, det kommer ju inte att vara jätterymligt direkt ...
 
Sidoljuset stjäl mindre möbleringsbar golv till tak yta.
Det är en tanke för fönster på mer normalnivå också dvs smalt och högt fast det beror på möbleringen i övrigt. Samt självklart hur modern man vill ha fasaden.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
smh
Z z_bumbi skrev:
Sidoljuset stjäl mindre möbleringsbar golv till tak yta.
Det är en tanke för fönster på mer normalnivå också dvs smalt och högt fast det beror på möbleringen i övrigt. Samt självklart hur modern man vill ha fasaden.
Tack, det förstås! Men säg att man skulle köra med sidoljus i gästrummet, och inget fönster alls (utom i dörrarna) på andra rummet - blir det olidligt mörkt?
 
BirgitS
Det måste ju bli väldigt små rum så det är klart att det räcker med ett fönster.

Du får möblera upp rummen på ett papper/datorprogram för att se var det är bäst att ha ett fönster och om det ska vara ett vanligt eller något långsmalt/högsmalt.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
smh
BirgitS BirgitS skrev:
Det måste ju bli väldigt små rum så det är klart att det räcker med ett fönster.

Du får möblera upp rummen på ett papper/datorprogram för att se var det är bäst att ha ett fönster och om det ska vara ett vanligt eller något långsmalt/högsmalt.
Ja, behöver väl sätta mig och göra det. Svårt att riktigt visualisera det!

Men det är en rimlig idé ändå alltså, att köra en sån här friggebod med två rum? Annars hittar jag mest större lösningar, så jag har funderat på om det är nåt jag missar liksom...
 
BirgitS
15 kvm byggyta så det blir ju väldigt små rum när man har räknat bort ytter- och innerväggar.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
S
Vi byggde friggebod med två dörrar, tänkte dela upp den i två utrymmen - gästrum och förråd. När vi hade tak, ytterväggar och golv helt klara, och skulle bygga innerväggen, insåg vi att rummen skulle kännas alldeles för små och att det vore tråkigt med två sämre rum istället för ett rymligt och bra. Byggde aldrig innerväggen och bytte ena dörren mot ett fönster.

Alla har ju egna förutsättningar, men jag tror att det är klokt att rita, måtta, prova och tänka noggrant om två kompakta utrymmen innan du bestämmer dig.

PS. Du undrar om det är rimligt - ja klart många har en sovhytt och ett tajt arbetsrum, men du får inte mer än så.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
smh
S stugfar skrev:
Vi byggde friggebod med två dörrar, tänkte dela upp den i två utrymmen - gästrum och förråd. När vi hade tak, ytterväggar och golv helt klara, och skulle bygga innerväggen, insåg vi att rummen skulle kännas alldeles för små och att det vore tråkigt med två sämre rum istället för ett rymligt och bra. Byggde aldrig innerväggen och bytte ena dörren mot ett fönster.

Alla har ju egna förutsättningar, men jag tror att det är klokt att rita, måtta, prova och tänka noggrant om två kompakta utrymmen innan du bestämmer dig.

PS. Du undrar om det är rimligt - ja klart många har en sovhytt och ett tajt arbetsrum, men du får inte mer än så.
Tack, sånt här är väldigt värdefullt att höra! Jag behöver dem verkligen som separata utrymmen, så alternativet för min del skulle vara att bygga två olika hus. (Vilket i och för sig vore fint, men det tänker jag blir krångligare och innebär mer underhåll ... )

Sitter och försöker rita upp det i Ikeas planner nu, men vet inte om jag blir så hemskt mycket klokare av det. Tycker ändå att det är svårt att få en känsla för hur smått det blir (av någon dum anledning verkar det inte heller finnas sängar att placera in i ikeas verktyg, antar att det är gjort för kontor?). Mitt bostadshus är 15 kvm så jag har ju något slags känsla för storleken, men ändå ...
 
BirgitS
Har du fått fram någon planlösning som du kan ladda upp?
Går det att justera storleken på ett (skriv/soff)bord så att det blir lika stort som en säng?
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
smh smh skrev:
Tack, sånt här är väldigt värdefullt att höra! Jag behöver dem verkligen som separata utrymmen, så alternativet för min del skulle vara att bygga två olika hus. (Vilket i och för sig vore fint, men det tänker jag blir krångligare och innebär mer underhåll ... )

Sitter och försöker rita upp det i Ikeas planner nu, men vet inte om jag blir så hemskt mycket klokare av det. Tycker ändå att det är svårt att få en känsla för hur smått det blir (av någon dum anledning verkar det inte heller finnas sängar att placera in i ikeas verktyg, antar att det är gjort för kontor?). Mitt bostadshus är 15 kvm så jag har ju något slags känsla för storleken, men ändå ...
Jag har använt SweetHome3d ibland. Det funkar fint för sånt!

Är din bostadsbyggnad på 15kvm och nu ska du bygga en lika stor friggebod?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
smh
BirgitS BirgitS skrev:
Har du fått fram någon planlösning som du kan ladda upp?
Går det att justera storleken på ett (skriv/soff)bord så att det blir lika stort som en säng?
Jag hittade till slut att det gick att göra "vägghinder", så nu har jag ritat upp det (mycket taffligt, men ändock). De stora blå blafforna är tänkta att föreställa en smal (70) respektive dubbelsäng (160). Och så står där ett skrivbord och en bokhylla – det här är ungefär vad jag tänker mig i absoluta måste-möbler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.