Mitt elavtal går ut om några veckor. Nu betalar jag 78 öre/kw och förbrukar 28000 per år. Ska jag binda ett år så blir kostanden 5 kronor istället. Det betyder att jag ska betala 150000 per år för elen. Hur stor chans är det att rörligt pris bli billigare?
 
S Stefansod68 skrev:
Mitt elavtal går ut om några veckor. Nu betalar jag 78 öre/kw och förbrukar 28000 per år. Ska jag binda ett år så blir kostanden 5 kronor istället. Det betyder att jag ska betala 150000 per år för elen. Hur stor chans är det att rörligt pris bli billigare?
Största sannolikhet blir rörligt något billigare.
Slutsats bygger på att elbolagen prisar utifrån troligast kostnad att köpa producerad el och lägger på en riskpremie (då de tar risken inte du).
De är förmodligen mycket bättre på att bedöma framtida kostnad/pris än du, jag eller nån annan på forumet.
Men, du tar risken om det sticker iväg.

Kan du styra dina högförbrukare till timmar med lägre kostnad kan du tjäna på ett timspotpris. Det handlar här om att flytta kostnader mer än ”medel användaren” vilket är grunden för elbolagens prissättning ovan. Kan du dock inte flytta förbrukare (elbil, elpannor, värmepump, VVB) till lågtaxa skall du inte ta timspotpris.
Här tar du även över risken att priset ian sticka iväg.

Du bör även se vilka fluktuationer du kan ta i din ekonomi och därmed vilken risk du kan ta. dvs om du klarar 150 000kr i kostnad men inte 160 000kr så bör du kanske köra på fastprisavtal.
 
Hur ser ditt boende ut? 28000kWh är ju vansinnigt mycket.
 
P para skrev:
Hur ser ditt boende ut? 28000kWh är ju vansinnigt mycket.
Gammal kåk på 180 kvadrat med tvåglas fönster. fem pers i hushållet. Värmer med elpanna och en luftvärmepump som går hela vintern.
 
Jag kör på rörligt och utgår från att staten gör om hela systemet från grunden innan jag går i konkurs.
 
  • Gilla
pack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.