Hej!

Har försökt söka mig fram på lämplig lösning men velar lite hur jag skall bygga badrum tvättstuga. Rummet är i sutteräng med 2 ytterväggar (btghålsten puts), 1 innervägg (btghålsten med puts) och en mellanvägg (reglar med gips). Jag har nyligen bilat upp gamla plattan och gjort en ny med 200mm isolering och golvvärme. Ingen dush skall finnas men badkar och tvättstuga i detta rummet.

Det skall vara klinkers på golvet och kakel på halva väggen, resten målat upptill.

Hur hade ni gjort med tätskikt då det är en en ny platta men gamla väggar och delvis under mark med en dränering som inte är optimal p.g.a huset är grundlagt på berg. Enbart golv och runt badkar eller inget alls?

Mellanväggen är belagt i rummet ovan mark på och kommer bredvid vid badkaret. Skall jag enbart tätskikta runt badkaret och innerväggen eller skippa tätskiktet helt? Om jag skippar tätskiktet kanske det är bättre att sätta våtrumsgips? Hur hade ni rekommenderat?

/Andreas
 
Diffusionsöppet tätskikt för utrymmen med tillskjutande markfukt kanske kan vara en mellanväg? Typ LIP system 16
 
BirgitS
Gäller inte undantaget i BKR:s branschregler om tätskikt bara när det är ett oisolerat källargolv?
Du vill ju absolut inte att det går in vatten i en vägg med gips och träreglar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Gäller inte undantaget i BKR:s branschregler om tätskikt bara när det är ett oisolerat källargolv?
Du vill ju absolut inte att det går in vatten i en vägg med gips och träreglar.
Bra fråga, kanske tätskikt på golvet och gipsväggen bara då? För ytterväggarna under mark skall väl inte ha tätskikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.