Hej!
Har en Ivt Ha c7 bergvärmepump som var installerad 2014. Den har endast utegivare för reglering av värmen. Har termostater på alla elementen och har nu läst att man ska ha dom fullt öppna för bästa effekten på pumpen. Har nyligen satt in en pelletskamin med drag som vi tänker blir ett bra tillskott i vinterkylan. Hur ska jag tänka med värmepumpen och dess inställningar när vi har kaminen igång? Är det bara att sänka innetemperaturen på pumpen eller bör man göra något mera?
Tack förhand!
Håkan
 
K
Rumsgivare/innegivare till BVP som kan bromsa ner BVP när pelletskaminen är igång låter som en bra idé.
Rumsgivaren till dom där äldre IVT bygger man själv med billiga komponenter från Elfa.
Sök på Värmepumpsforum.com gällande det.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade samma problem med min Nibe Fighter 1235. Jag installerade en Ngenic Tune.

Den fungerar så att den tar kontrollen över signalen från BVP utegivaren och ändrar dess värde baserat på innegivaren. BVP tror helt enkelt att det är varmare ute än det är.

Fungerar jättebra att BVP stänger av när vi eldar vilket var anledningen att jag skaffade den. Bonus för mig som har timpris på elen är att BVP nu också är prisstyrd med samma lösning.
 
  • Gilla
Singel43
  • Laddar…
Att sänka temperaturen några timmar innan man eldar blir perfekt, lite ruggigt och man blir påmind om eldningen, fast det är det där med att komma ihåg att ställa tillbaka när man går och lägger sig
 
  • Gilla
Singel43
  • Laddar…
Tänk bara till utifrån ert hus, finns det flera våningar, källare, golvvärme, bjälklag, värmesystem, etc. så att hela huset får ett bra klimat.
 
  • Gilla
Singel43 och 1 till
  • Laddar…
Singel43 Singel43 skrev:
Hej!
Har en Ivt Ha c7 bergvärmepump som var installerad 2014. Den har endast utegivare för reglering av värmen. Har termostater på alla elementen och har nu läst att man ska ha dom fullt öppna för bästa effekten på pumpen. Har nyligen satt in en pelletskamin med drag som vi tänker blir ett bra tillskott i vinterkylan. Hur ska jag tänka med värmepumpen och dess inställningar när vi har kaminen igång? Är det bara att sänka innetemperaturen på pumpen eller bör man göra något mera?
Tack förhand!
Håkan
Hej Håkan

Jag har en IVT X15 installerad i dec 2006 med en utegivare. Sedan jag trimmat in pumpen och justerat ”kurvorna” och annat, så satte jag in en innegivare (ärvärde) i hallen på markplan, försedd med en ”ratt” där jag kan ställa in ett börvärde på innetemperaturen. Mina termostater på vattenelementen står på "fullt", utom där jag vill ha "kallare än övrigt".

Innegivaren återför ärvärdet (inomhustemperaturen) till värmepumpens reglersystem och det innebär att om vi eldar i spisinsatsen, eller är många personer samlade som avger mycket kroppsvärme, så anpassas värmepumpens värmeavgivning till detta. Temperaturen hålls uppskattningsvis inom en (halv) grad, det fungerar mycket bra.

Vill jag sänka eller höja inomhustemperaturen gör jag det med ”ratten”, eldar jag så anpassar värmepumpen sig till det så temperaturen hålls där jag ställt ”ratten”.
 
  • Gilla
Singel43
  • Laddar…
Tack för massa bra information. Är lite i tankeprosessen om man ska koppla på sig fjärrvärmenätet. Det är en kostnad på ca 30000 kr efter rot. Är detta något att satsa på eller ska man sitta still i båten och vänta ut stormen? Har i dag timpris från Tibber och vem vet hur högt priset kan sticka iväg. Känns lite surt att stänga av en bvp som har gått i 8 år. Den kanske inte startar igen om man vill börja använda den åter? Hur ska jag tänka runt detta.
Håkan
 
Singel43 Singel43 skrev:
Tack för massa bra information. Är lite i tankeprosessen om man ska koppla på sig fjärrvärmenätet. Det är en kostnad på ca 30000 kr efter rot. Är detta något att satsa på eller ska man sitta still i båten och vänta ut stormen? Har i dag timpris från Tibber och vem vet hur högt priset kan sticka iväg. Känns lite surt att stänga av en bvp som har gått i 8 år. Den kanske inte startar igen om man vill börja använda den åter? Hur ska jag tänka runt detta.
Håkan

Hej Singel43
Innan jag installerade bergvärmepumpen behövde huset 42 638 kWh (medelvärde 6 år) till värme och varmvatten. Senaste 6 årens medelvärde är totalt 14 961 kWh elkraft varav 8122 kWh till värme och varmvatten. I detta ingår ingen extra isolering men bl.a. ett byte av ett fönster i köket, vitvaror och LED-lampor.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.