O
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om jag bor i elområde SE3 och har en elförbrukning på ca 14000 kwh / år .
Om solcellsanläggningen är på ca 15000 kw produktion så har jag enbart överföringsavgiften kvar .
Nej, majoriteten av din förbrukning sker på vintern när du inte har någon produktion och elen troligtvis är mycket dyrare.
 
  • Graph som visar elkostnad över året med högst priser på vintern.
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
O olsjo skrev:
Nej, majoriteten av din förbrukning sker på vintern när du inte har någon produktion och elen troligtvis är mycket dyrare.
Ja , en liten tankevurpa där .
Överskottselen jag sålde på sommaren betingar enbart ca halva värdet mot priset som blir på vinter månaderna .
Man måste också betänka att elen man säljer får man + 60 öre för , iofr ett år senare .
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ja , en liten tankevurpa där .
Överskottselen jag sålde på sommaren betingar enbart ca halva värdet mot priset som blir på vinter månaderna .
Man måste också betänka att elen man säljer får man + 60 öre för , iofr ett år senare .
Och bara upp till din förbrukning, som sjunker när du sätter solceller, så skattereduktionen är inget ymnighetshorn att ösa pengar ur.
 
Tomture61
Läste på skatteverkets hemsida .

"Du kan få skattereduktion för elen som du levererar
Du har rätt till skattereduktion för det antal kilowattimmar som du matar in på elnätet om du anmäler till elnätföretaget att du framställer förnybar el och din anläggning uppfyller vissa villkor "


https://www.skatteverket.se/foretag...9a41aa1672ad0c837b4e8.html#accordion-1-item-1

"Du kan få skattereduktion för

  • högst det antal kilowattimmar som du har tagit ut från elnätet och
  • aldrig mer än 30 000 kilowattimmar på ett kalenderår.
Skattereduktionen är 60 öre per kilowattimme, alltså högst 18 000 kronor per kalenderår.

Det är mätningen vid anslutningspunkten som avgör skattereduktionen, så det har ingen betydelse hur mycket solcellerna producerar för din egen förbrukning "

Vad betyder detta ? Får jag 60 öre / levererad el eller 60 öre för min nya förbrukade el från ngn elleverantör ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Läste på skatteverkets hemsida .

"Du kan få skattereduktion för elen som du levererar
Du har rätt till skattereduktion för det antal kilowattimmar som du matar in på elnätet om du anmäler till elnätföretaget att du framställer förnybar el och din anläggning uppfyller vissa villkor "



"Du kan få skattereduktion för

  • högst det antal kilowattimmar som du har tagit ut från elnätet och
  • aldrig mer än 30 000 kilowattimmar på ett kalenderår.
Skattereduktionen är 60 öre per kilowattimme, alltså högst 18 000 kronor per kalenderår.

Det är mätningen vid anslutningspunkten som avgör skattereduktionen, så det har ingen betydelse hur mycket solcellerna producerar för din egen förbrukning "

Vad betyder detta ? Får jag 60 öre / levererad el eller 60 öre för min nya förbrukade el från ngn elleverantör ?
Högst det antal du köpt in, heltokigt koncept som gynnar högförbrukning..
 
Tomture61
Första stycket gör mig förvirrad "Du har rätt till skattereduktion för det antal kilowattimmar som du matar in på elnätet "

Dvs jag säljer ju ngt = skattepliktig vinst som måste deklareras .
 
Nissens Nissens skrev:
Du skall inte tro allt du läser.

De har betalat hundratusentals kronor för sina solceller, och det tar sannolikt 5-8 år i de mest optimistiska kalkylerna att få tillbaka pengarna.

Det är klart att de tjoar över när solpanelerna ger som mest. Oktober-Mars ungefär så kommer du inte att höra så mycket från dem när deras paneler ger inget eller lite tillbaka och de sitter med skyhöga elräkningar när de är som störst på vinterhalvåret.

I April börjar de tjoa igen, de blir det nya vårtecknet. :)
Nu känner jag ju folk i mitt närområde som räknar hem solceller med våra elpriser men då tar de väl dubbla dem tiderna iallafall. Men ja priserna har ju stigit på installationen så här uppe är nog tveksamt att räkna hem ifall elpriserna sjunker igen(ja våra priser har faktiskt stigit med och grannen var orolig hur han skulle klara ett fastpris på 1,7kr/kWh..)
 
Du kan få byta elräkning med mig så blir vi båda nöjda!! :crysmile:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Första stycket gör mig förvirrad "Du har rätt till skattereduktion för det antal kilowattimmar som du matar in på elnätet "

Dvs jag säljer ju ngt = skattepliktig vinst som måste deklareras .
Du kapade meningen att de ska uppfylla vissa vilkor. Vilkoren kommer stycket efter.
 
Du är alltså avundsjuk på de höga elpriserna i område 3 och 4 ? Inga problem. Bara att skicka ner lite pengar och hjälpa dem att bo kvar i sina bostäder.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Många i mitt område installerar solceller just nu eller har gjort det de senaste åren.
Men beställer du idag så kan du med lite tur ha de i drift nästa sommar.

Sedan är det många hus,.speciellt i områden med tomter kring 1000m² som av olika orsaker inte kan ha solceller.

Grannens hus, andra byggnader eller trän som skuggar eller så står huset i en olönsamma vinkel etc. Det är enklare i glesbygd med stora tomter.

För mig skulle det inte fungera optimalt.
Har en enorm tall som skuggar taket mitt på dagen och även andra trän som inte står på min mark.

Det är en omöjlighet att förse alla villor i elområde 3 och 4 med solceller på ett fåtal år.
Och elpriserna har bara varit såhär svinhöga i 1-2år.
 
N nissebrun skrev:
Du är alltså avundsjuk på de höga elpriserna i område 3 och 4 ? Inga problem. Bara att skicka ner lite pengar och hjälpa dem att bo kvar i sina bostäder.
Med mina förutsättningar så hade jag gärna bytt elpris och installerat solceller. Men jag tycker synd om dem som drabbas av höga elpriser.
 
O
L lodin92 skrev:
Med mina förutsättningar så hade jag gärna bytt elpris och installerat solceller. Men jag tycker synd om dem som drabbas av höga elpriser.
Men du förstår väl att skillnaderna kommer vara ännu större i vinter, och då har du ingen sol att försörja dig på. Idag kostar elen i snitt 37 öre i SE1 och 556 öre i SE4. Om detta skulle förbli i vinter och ett hushåll förbrukar 2000 kWh en månad, skulle det kosta 700 kr i SE1 och 11000 kr i SE4. Före skatter och andra avgifter. Gissningsvis kommer elpriset vara bra mycket högre i SE4 i vinter, så det kanske kan handla om 15-20000 kr per månad i skillnad, per månad. Du säljer inte i närheten av så mycket el under sommarhalvåret om du inte investerar mångmiljonbelopp i solpaneler.
 
Nissens
J jannebmw skrev:
ja fast på solceller säljer du överskottet o lägger undan till vinterns elräkningar
o att inte få nån elräkning från april till sept blir det en slant med
men då räknar jag ingen återbetalningstid o dyl på solcellerna
men det gör väl man inte om man byter kök eller bil heller
Kök och bil är helt andra typer av investeringar. Värmepumpar, solceller o liknande räknar man självklart med ROI, alltså hur lång tid det tar att få tillbaka investeringen.
Man investerar ju för att det skall bli billigare, och det blir det ju inte förrän man fått tillbaka de extra pengarna man betalat…

Så alla glädjeyttringarna är ju över att man får tillbaka lite av pengarna man investerat, inte att man går med vinst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.