S
Googling ger mig ingen träff.

Har läst om att det kan finnas ”finare sediment som behöver sugas upp (och återföras med grus) för att upprätthålla vatteninträngning” i grävda brunnar.

Kikar efter någon firma som rensar/slamsuger vattenbrunnar (i det här fallet en grävd, stensatt).
I syd-Sverige.

Kanske någon här i forumet som har erfarenheter av detta, att ”slamsuga” brunn?

:thinking:
 
det kan väl vilken slamsugarfirma som helst göra ? Skyffla ner lite grövre material som botten kan man ju göra själv.
 
S
nyfiken på om du har känt på botten i brunnen, att det behövs?
 
Jag hade en vanlig slamsugarfirma att göra det. De hade någon specialsand som de återfyllde med, kommer inte ihåg vad den hette… silversand kanske? Och de återfyllde också men någon kubik färskvatten så jag inte var helt utan medan brunnen fyllde sig igen
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
S Stefan1972 skrev:
det kan väl vilken slamsugarfirma som helst göra ? Skyffla ner lite grövre material som botten kan man ju göra själv.
Jag har nu kollat med två, sådana firmor - som t ex rensar avlopp i villor.
Båda har svarat att detta inte ingår i deras repetoar.

Så just nu står jag fortsatt utan något alternativ, någon firma som skulle kunna utföra ett sådant jobb. Slamsugning.

Norra Skåne, södra Småland, västra Blekinge.
 
S
S stugfar skrev:
nyfiken på om du har känt på botten i brunnen, att det behövs?
Tänker att gammal brunn som stått oanvända i många år kan må väl av detta, sådan åtgärd.
 
S
Ok, ja det stämmer nog. Tror mig ha hört att det kan räcka med att gräva upp gruset, tvätta det och lägga tillbaka det. Är väl iofs ett styvt jobb tex med en skopa.
 
S Spanarn10 skrev:
Jag har nu kollat med två, sådana firmor - som t ex rensar avlopp i villor.
Båda har svarat att detta inte ingår i deras repetoar.

Så just nu står jag fortsatt utan något alternativ, någon firma som skulle kunna utföra ett sådant jobb. Slamsugning.

Norra Skåne, södra Småland, västra Blekinge.
Fast du ska nog inte fråga nån som rensar avlopp. Borde räcka med någon som har en slamsugningsbil. Här hemma har vi tex hermanssons miljövård. De åker ibland runt och tömmer gatubrunnar på sand från vintern. Skulle förvåna mig väldeliga om en liknande firma inte skulle kunna suga lite bös ur en vanlig brunn också.....
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Den mår säkert bra av det men rejäl nytta ger också att använda den. Om den bara står så står vattnet liksom still runtomkring. Om du tar ur vatten i brunnen måste det rinna till, vilket rensar ådrorna och t o m kan skapa nya.
S Spanarn10 skrev:
Tänker att gammal brunn som stått oanvända i många år kan må väl av detta, sådan åtgärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.