Jag hade tänkt installera roboten på lördag, men nu ser jag att den medföljande strömsladden såklart är jättekort.

Jag ringde in till Gardena för att fråga hur jag kopplar in deras strömsladd i en utomhus-förlängningssladd på rätt sätt, så att det inte kommer regn eller fukt där strömsladden går in i förlängningssladden.

Han svarade att man inte får göra det. Man ska istället köpa en extra lång strömsladd, som då når från laddstationen till eluttag.

Hittar bara två återförsäljare av denna sladd. Clas Ohlson webblager och Liljekvist webbutik. Leverans tidigast nästa vecka....

Detta måste ju vara en vanlig produkt? Och ett vanligt problem med avstånd mellan station och eluttag.

Vet någon om det finns en fysisk återförsäljare som säljer sladden? Eller måste jag beställa via nätet och skjuta upp installationen igen...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fast jag vet inte om man vågar lita på dem.

Den från Granngården "minskar risken" för vatten. Den från Jula har fått kommentarer om att den släppt in.

Känns som en produkt som används tillfälligt, typ för julgransbelysning, och kanske inte permanent? :thinking:
 
  • Skärmdump från Granngården hemsida som visar produktinformation för en skyddsbox för elektriska uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från en recensionssida med blandade omdömen om ett tätningsskydd för utomhusbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har flera olika och en del är väldigt kinkiga/svåra att stänga ordentligt men när man väl lyckats är dom täta.
Det finns gott om folk som är för otåliga när dom använder produkter och därför misslyckas få det tätt.
Vill man vara 150% säker så tejpar man hela klabbet med vulktejp :geek:
Annars kan du ju alltid använda en riktig box att skarva i typ
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/kopplingsdosa-2000021071
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
wildeside
Säkerligen ligger det 1000 tals om inte 10 tusentals skarvsladds anslutningar ute på byggen m.m. utan problem.
Undvik att lägga skarven i en vattenpöl lägg eventuellt något som regnskydd över skarven.
Vi sätter ihop skarven lägger den så att den inte kommer att ligga i en vattenpöl och har aldrig några problem.
Vi ansluter i stort sett dagligen med skarvsladdar utomhus.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Ska kabeln och boxen ligga på marken? Om boxen läggs på en kloss är risken för vatten betydligt mindre. Du kan även kapa stickproppen och skarva på en annan kabel med en gelskarv som är helt tät.
 
Om du har möjlighet att hänga upp kontakten på väggen eller i en buske så den inte ligger direkt på marken är det en fördel. Och förstås så att honkontakten hänger nedåt så vatten inte rinner in. Det finns också vädersäkra grenuttag på pinne att ha i trädgården men de brukar ha så kort sladd.
 
Tack så jättemycket allihop för tips. Jag tror att jag bara köper Gardenas extra långa sladd ändå. Med en lång utomhus-förlängningssladd samt dosan så skiljer det inga stora summor mot den sladden ändå, så vet jag garanterat att det är säkert året runt för lång tid framöver.
 
Hur lång ?? Alltför lång blir problem att ringla ( tungt ) upp, köp 2 st kortare och ha en sådant skarvskydd som visas.
 
M
Jag köpte en plastlåda där det följde med ett 3 eller 4-vägs grenuttag med 5m kabel och en sådan där gammal timer man programmerar med stift på Hornbach. I den sitter Gardena laddaren och lådan är gömd bakom en buske. Alltihop är IP klassat för utomhusbruk och den kostade inte mer än några hundra, kan inte hitta den på Hornbachs webb men det brukar inte betyda det det inte finns längre, bara att sidan suger.

Lådan är ca 30 x 20 x10cm stor.
 
Det måste ju vara mycket enklare att dra ut 14m 230V kabel från närmaste plats dä du har el och sätta ett nytt uttag på en pinne eller vad du nu har där laddstationen är.
 
Donen ser ut att vara av samma typ som biltema har. De säljs dock enbart i 10pack.
Men det blir ändå billigare att köpa delar och bygga kabel själv. Då kan man bygga 10st i valfri längd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.