Hej, är det fler än jag som bor i prisområde 1 eller 2 och med avundsjuka ser de galna priserna som är i södra Sverige? Att inte varenda hus där nere monterar solceller övergår mitt förstånd, verkar ju betala av sig på nolltid..
 
Hur tänkte du nu som? Större delen av förbrukningen är ju på vintern då elpriset är ännu högre och panelerna ger i stort sett ingenting.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Hur tänkte du nu som? Större delen av förbrukningen är ju på vintern då elpriset är ännu högre och panelerna ger i stort sett ingenting.
Då eldar jag såklart..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Sen lär elstödet baseraa på månad så man dessutom får extra pengar om man förbrukar på vintern.
 
L lodin92 skrev:
Då eldar jag såklart..
Nä, du föreslog att man skulle montera solceller som direkt skulle vara lösningen i SE3 och 4.
Men det finns redan flera trådar med samma frågeställning, blir inga andra svar här.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nä, du föreslog att man skulle montera solceller som direkt skulle vara lösningen i SE3 och 4.
Nej jag sa inte de var en lösning på de som har extrema vinterräkningar, bara att jag var avundsjuk. Läser om de som tjänar flera tusen kronor om dagen, där dem hade tjänat in anläggningen på något år.. Ja jag vet att priserna förmodligen inte är såhär för evigt, men det räcker för mig att bli avundsjuk..
 
S
Att investeringskostnaden för solcellerna betalar av sig på x antal år hjälper ju inte det faktumet att totala elkostnader över året ändå är flera hundra procent dyrare än i elområde 1 och 2.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man ska inte tro på allt man läser;)
Finns de som aäkerligen många som är bra investering men säkert många som inte blir så bra.
Har haft tre kalkyler för vår del där återbetalningstiden hamnade på över 15 år med firmornas kalkyler.
 
  • Gilla
  • Wow
Nissens och 1 till
  • Laddar…
M
L lodin92 skrev:
Hej, är det fler än jag som bor i prisområde 1 eller 2 och med avundsjuka ser de galna priserna som är i södra Sverige? Att inte varenda hus där nere monterar solceller övergår mitt förstånd, verkar ju betala av sig på nolltid..
Vilka solceller? Leveranstiden är minst 6 månader och sedan så bör man ju ha ett relativt nytt tak att montera något som skall sitta i 30år på också. Så enklare sagt än gjort.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
T
men fattar ni inte att han bara är dryg?
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
Om jag bor i elområde SE3 och har en elförbrukning på ca 14000 kwh / år .
Om solcellsanläggningen är på ca 15000 kw produktion så har jag enbart överföringsavgiften kvar .

Får ju inte glömma banklånet som tickar på i 10 år :rolleyes:
 
Redigerat:
Nissens
L lodin92 skrev:
Nej jag sa inte de var en lösning på de som har extrema vinterräkningar, bara att jag var avundsjuk. Läser om de som tjänar flera tusen kronor om dagen, där dem hade tjänat in anläggningen på något år.. Ja jag vet att priserna förmodligen inte är såhär för evigt, men det räcker för mig att bli avundsjuk..
Du skall inte tro allt du läser.

De har betalat hundratusentals kronor för sina solceller, och det tar sannolikt 5-8 år i de mest optimistiska kalkylerna att få tillbaka pengarna.

Det är klart att de tjoar över när solpanelerna ger som mest. Oktober-Mars ungefär så kommer du inte att höra så mycket från dem när deras paneler ger inget eller lite tillbaka och de sitter med skyhöga elräkningar när de är som störst på vinterhalvåret.

I April börjar de tjoa igen, de blir det nya vårtecknet. :)
 
  • Gilla
  • Haha
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
A
Jag bor i se4 och har solceller, nog betalar de sig bättre än kalkylen just nu, men jag hade hellre haft längre återbetalning och drägligt elpris. Vintern blir inte superkul.
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
ja fast på solceller säljer du överskottet o lägger undan till vinterns elräkningar
o att inte få nån elräkning från april till sept blir det en slant med
men då räknar jag ingen återbetalningstid o dyl på solcellerna
men det gör väl man inte om man byter kök eller bil heller
 
T TH885 skrev:
men fattar ni inte att han bara är dryg?
Faktiskt inte, jag har länge varit nära på investera i solceller. Men det har varit skattereduktionen som gjort det lönsamt förr och som vedeldare har man knappt någon förbrukning så minimalt med skattereduktion.. Nu börjar priserna stiga så de är intressant ändå, men ja jag är avundsjuk på priserna i södra sverige. Sen att det är tragiskt för en stor del av befolkningen förstår jag och har respekt för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.