Jag har tänkt sätta in en murspis som väger ca 250 kg. Kan jag då sätta den på parketen eller ska jag sätta den direkt på plattan och sätta parketten runt om?

Problemet är att vi nu håller på sätter in parketten och får spisen först om ca 6 veckor, så vi har inte spisen på plats utan måste försöka måtta upp för spisen. Vi vill ju ha så litet mellanrum mellan spisen och parketten som möjligt=liten list= snyggare.
 
250 kg är i o f inget problem att sätta på golvet. Men....

Jag vet inte hur eran murspis ser ut. Men kravet är att kamin skall stå på obrännbart mtrl och man måste ha minst 30 cm obrännbart framför luckan och 10 cm jämte. Är inte spisen byggd så de måtten är inkluderad i spisen så kan ni inte ha oskyddad parkett runt om kaminen samt den får inte stå rent på parketten

Jag lägger klinkers just där min kamin skall stå. Då får jag två skilda golv vilket även förenklar ifall jag behöver byta golvet om ett antal år.
I annat fall kan man lägga plåt eller en glasskiva. Är det en kvalitetsspis finns det anpassade plåtar/glasskivor hos säljaren till respektive kamin/spis. Och då kan ni ställa den på golvet.
 
  • Gilla
Renovera2022
  • Laddar…
Jag skulle inte sätta den på parketten..

när man om typ 15-20 år vill byta ut parketten så KAN man få ett H-Vette om kaminen står på den..

Fast det är ju klart.. bor man inte kvar då så skiter man kanske i detta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.